Frågor och svar om parkering

De vanligaste frågorna om parkering.

Hur gör jag en bokning? 
Generellt om bokning av parkering 
Kortbetalningar 
Infart och utfart
Parkering för dig med funktionsnedsättning
Hantera bokning och hitta bokningsuppgifter

 

Hur gör jag en bokning?

  1. Ange datum och tid för in- och utfart, samt eventuell kampanjkod. Systemet visar dig vilka områden och tjänster du kan välja mellan. Klicka på "mer info" så får du veta mer om området eller tjänsten.
  2. Gå vidare till betalning och ange dina person- och betaluppgifter. När du bokat får du en bekräftelse via mejl.
  3. Skriv gärna ut karta och vägbeskrivning så har du lättare för att hitta till rätt parkering.

Generellt om bokning av parkering

Måste jag boka min parkering?
Nej, det går bra att komma hit och välja en plats på ett ledigt område. Däremot är kampanjpriser endast tillgängliga för dem som bokar i förväg via webbplatsen. Med en bokad plats är du garanterad att parkera på just det område du har valt.

Vad menas med kampanjkod?
Ibland har vi kampanjer genom media och samarbetspartners. Om du fått en kampanjkod så anger du den här. Har du ingen kampanjkod så låter du fältet vara tomt. Du får då upp de bästa alternativen tillgängliga för dig vid detta tillfälle.

När har Arlandas parkeringsområden öppet?
Våra parkeringar och kundtjänst håller öppet alla dagar, dygnet runt. 
 
Jag har bokat min parkering på Arlanda Lågprisparkering Beta, hur ofta går bussen in till terminalerna?
Bussen går cirka 8 gånger per timme. Nattetid anpassas bussarna efter flygtrafiken.
Transferbussar
 
Var kan jag boka min parkering billigast och hur länge får jag parkera?
Generellt sett så blir det billigare ju längre bort från terminalerna du parkerar, men detta gäller inte alltid. Vi rekommenderar att du tittar igenom aktuella erbjudanden i bokningen. Hur kort och lång tid du kan parkera för respektive parkeringsområde framgår också där.

Hur långt innan planerad infart kan jag boka parkering?
Normalt cirka 6 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.  

Kan jag boka med kort varsel?
För de flesta parkeringarna gäller att bokning måste göras senast dagen innan avresa. Kortast tid är 2 timmar före infart under förutsättning att det finns platser kvar.

Varför ser jag inte alla parkeringsområden när jag bokar?
Enbart de parkeringsområden som har lediga platser under den valda parkeringsperioden visas.

Kan jag boka en specifik parkeringsplats?
Nej, du kan endast reservera en plats inom ett område, inte en specifik plats. Parkerar du ofta så kan det vara en god idé att hyra en fast plats som alltid är ledig för dig.

Kan kundtjänst hjälpa till att boka parkering?
Vi tar kreditkortssäkerhet på största allvar och kundtjänst kan därför inte genomföra din bokning. De står dock gärna till tjänst med att guida dig genom bokningen.

Hur vet jag att min bokning är genomförd?
En bokningsbekräftelse skickas till din angivna e-postadress.

Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse, vad ska jag göra?
Börja med att ta en titt i papperskorgen/mappen för skräppost i ditt e-postkonto. Vissa datorers säkerhetssystem kan vara inställt så att en del e-post hamnar i papperskorgen/mapp för skräppost (spam). Om så inte skulle vara fallet – kontakta kundtjänst så hjälper de dig.

Kan jag förlänga parkeringstiden via sms?
Nej, en bokad parkering går inte att förlänga via sms.

Tillkommer någon bokningsavgift?
Nej, inga andra avgifter än de som du ser vid bokningen tillkommer.

Kortbetalningar

Går det att boka mer än en parkeringsplats under samma tidsperiod med samma betalkort?
Ja, det går bra. 

Kan jag boka parkering med ett E-kort (säkert kort)?
Ja, det går bra. 

Varför måste jag registrera mitt betalkort vid bokning via webben?
Betalning för parkeringen sker med giltigt betalkort vid bokningstillfället. Giltiga kort är American Express, Mastercard och Visa.
 
Jag har ett bensinkort som är knutet till Visa/Mastercard. Kan jag använda det för att betala en parkeringsbokning?
Ja.

Infart och utfart

Vad gör jag när jag kommer till parkeringsplatsen?
Kontrollera att du befinner dig på rätt parkeringsområde, det vill säga det område som du bokat. Kör fram mot bommen och invänta medan systemet läser av och identifierar ditt fordons registreringsnummer. Bokningen identifieras, en infartsbiljett produceras automatiskt och bommen går upp. Tryck inte för biljett då din biljett produceras automatiskt efter att systemet identifierat fordonets registreringsnummer. Skulle något mot förmodan inte fungera, vänligen tryck på knappen med telefonsymbol och invänta assistans. Vi är bemannade dygnet runt för att kunna stå till hands och hjälpa dig.

Vad gör jag om jag har bokat en parkering, men det lyser fullt vid infarten när jag kommer fram?
Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkerare.

Vad händer om jag parkerar på fel parkeringsområde?
Du debiteras då enligt ordinarie pris för det område du parkerat på. Var därför mycket noga med att kontrollera att du befinner dig på rätt parkering. Kontakta gärna kundtjänst via snabbtelefonen vid infarten för att få bekräftat att du har kommit till den parkering som du har bokat. Ange då namnet på det parkeringsområde som du har bokat plats på.

Måste jag komma exakt den tid som jag angett för parkeringen som jag bokat?
För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Du kan köra in när som helst det första bokade dygnet efter angivet klockslag, men om du kör in före angivet klockslag det första bokade dygnet så kan en tilläggsavgift förekomma.
 
Vad händer om jag parkerar för tidigt eller kör ut för sent?
Ordinarie dygnsavgift för berört område debiteras vid för tidig infart alternativt för sen utfart. Debiteringen sker vid utfart.

Jag har bokat en vecka, men kom hem två dagar före utsatt utfartstid. Återbetalas då resterande kostnad för den parkeringstid som jag inte nyttjade?
Nej, outnyttjad parkeringstid återbetalas inte. 

Vad händer om jag inte får igång bilen vid hemkomsten?
Startproblem hjälper Assistancekåren till med utan extra kostnad (gäller ej lågprisparkeringen Arlanda Lågprisparkering Alfa). Du kan kontakta Assistancekåren direkt på tel. 08-768 79 95. Om du har bokat parkering på Arlanda Lågprisparkering Beta ingår även P-service. 

Vad händer när jag ska köra ut från parkeringsområdet?
Kör fram till valfri utfartsbom. Bokningen identifieras, parkeringstiden kontrolleras och bommen går upp. I händelse av att läsning inte sker eller att parkering skett längre tid än du bokat, stoppar du in biljetten som du fick vid infarten. Systemet räknar ut den extra kostnaden och betalning sker vid utfart med kort. 

Parkering för dig med funktionsnedsättning

Kan jag boka en plats avsedd för personer med funktionsnedsättning?
Nej, tyvärr inte. Orsaken till detta är att vi har begränsat antal platser avsedda för personer med funktionsnedättning per terminal.
Parkering för dig med funktionsnedsättning på Arlanda

Om jag med en funktionsnedsättning kan stå på en vanlig parkeringsplats och vill boka den, hur får jag då min rabatt när systemet per automatik drar pengar från mitt kort?
Dessvärre går det inte att få det reducerade pris som är kopplat till ditt tillstånd när du bokar och betalar via webben. 

Hantera bokning och hitta bokningsuppgifter

Fråga: Vad är "Hantera min bokning"?
Svar: Denna tjänst ger dig möjlighet att ändra eller avboka din bokning på webben. Du söker rätt på din egen bokning genom att ange din e-postadress och ditt bokningsnummer. Till exempel kan du göra en ombokning fram till 24 timmar innan angiven tidpunkt för infart mot en kostnad av 25 SEK. Ändring av personuppgifter är dock kostnadsfri. Du kan också få guidning för att ändra din bokning genom att ringa vår kundtjänst 010-109 68 05. Observera att dygnet räknas från kl. 00.00.

Du kan avboka när som helst fram till 24 timmar innan angiven tidpunkt för infart mot en kostnad av 25 SEK. Gå in på "Hantera min bokning" och följ instruktionerna. Du hittar länken dit i den bokningsbekräftelse som du fått via e-post.
Länken till "Hantera min bokning" finns även tillgänglig här 

Vad händer om jag glömmer eller förlorar min bokningsbekräftelse?
Du kan hitta din bokning under "Hantera min bokning", och där kan du också skriva ut dina bokningsuppgifter. Du kan även ringa till kundtjänst så hjälper de dig.

Finns det momsuppgifter på min bokningsbekräftelse?
Ja, bekräftelsen fungerar även som ett kvitto på köpt tjänst och där finns uppgift att moms (25 procent) är inkluderad i priset.