Är du rädd att flyga?

Det händer inte många olyckor med flygplan.
Men många människor är rädda för att flyga.
Om du är rädd för att flyga
är det viktigt att du är väl förberedd för resan.

Försök att sova länge natten före flygresan.
Var noga med att äta frukost den dag du ska flyga.
Du mår bättre om du inte är hungrig.
Kom i god tid till flygplatsen.

Berätta gärna för personalen på flygplanet att du är rädd.
Du kan också prata med den som sitter bredvid dig.
Om det är första gången du flyger
är det bra att be någon berätta för dig
vad som händer under resan.