Rumänska TAROM startar ny direktlinje Arlanda-Bukarest

2014-02-21, kl. 11:42

Den 2 juni startar TAROM, Rumäniens största flygbolag, en ny direktlinje mellan Bukarest och Stockholm Arlanda Airport. Linjen kommer att trafikeras tre gånger i veckan; måndagar, onsdagar och söndagar, med en B737-700 med plats för 116 passagerare.

-  Det är jätteroligt att få välkomna TAROM tillbaks till Arlanda. Rumäniens huvudstad Bukarest är en stor och viktig destination och att nu få en direktlinje dit kommer att glädja många resenärer, såväl privat- som affärsresenärer, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport.

Det rumänska bolaget TAROM grundades 1954 och är sedan 2010 medlem i SkyTeam Alliance. Senast man flög på Arlanda var år 2001. I dagsläget är största andelen som reser mellan Stockholm och Bukarest privatresenärer men sedan Rumänien gick med i Europeiska Unionen 2007 så har antalet affärsresenärer dubblerats. Fördelningen av antalet resor som görs av svenskar och rumäner är jämn.

Christian Heinzmann, som är VD på TAROM kommenterar beslutet så här:

-  TAROM är ett av Rumäniens välkända varumärken som symboliserar rumänska värderingar och traditioner; ett flygbolag som i snart 60 år varit det stolta nationella flygbolaget för Rumänien. Jag är glad att vi har beslutat att starta en flyglinje mellan Bukarest och Stockholm och jag hoppas att våra passagerare är glada över att få en ny destination som Stockholm i vårt nätverk.