Nya butiker
En ny spännande marknadsplats växer fram på Arlanda. Här öppnar en mängd spännande och unika butiker med nordisk prägel. Nedan presentar vi löpande de koncept som är klara och när de kommer att öppna.
ÆRA active

Fritidsklädsel har erövrat ledande modetrender under de senaste åren. I kombination med att människor lever ett mer aktivt och hälsosammare liv har det också blivit accepterat att bära mer bekväma men estetiskt tilltalande plagg. Allt från vandringskängor och trailskor till dunparkas, funktionsbyxor och tröjor, är trendigt.
ÆRA Active satsar på denna trend och fokuserar på ett unikt butikskoncept med ett erbjudande av välkända skandinaviska och internationella varumärken som är skräddarsydda för den hälsosamma och aktiva livsstil som en stor del av dagens resenärer upprätthåller.
Konceptet riktar sig till de aktiva familjerna och i synnerhet föräldrarna. Konceptet fokuserar på den övre medelklassen mellan 25 och 55 som letar efter kvalitetsmärken. I linje med dessa krav kommer butikens utseende och känsla både att anpassa sig till de fyra årstiderna samt till de främsta orsakerna till resor under dessa perioder.
I ÆRA Active kan du hitta märken som Norrøna, Peak Performance, The North Face, Helly Hansen, Fjällräven, Douchebags, Osprey, Hestra, Björn Borg underkläder och mycket mer.
ÆRA multibrand fashion store

Den 588 kvadratmeter stora multibrand-butiken, med sin 20 meter breda ingång, fångar omedelbart blickarna hos var och en som reser från Terminal 5 på Stockholm Arlanda. Resenärerna kan förlita sig på vår långvariga expertis inom reseshopping och enastående service och kompetens. De kan även lita på att hitta ett välsorterat utbud av etablerade och ikoniska märken från Norden och resten av världen, både älskade klassiker och nya upptäckter.
För bästa möjliga upplevelse för både män och kvinnor har vi delat upp lokalen i sektionerna ÆRA Woman och ÆRA Man, med en tydligt synbar logotyp som visar kunderna vägen åt rätt håll.
I sektionen ÆRA Man finner du märken som Ralph Lauren, Hugo Boss, Lacoste, Oscar Jacobsen Hugo, Park Lane, Replay och många fler.
I ÆRA Woman finner du märken som Max Mara Weekend, Boss Woman, Ralph Lauren, Marlene Birger, Inwear och många fler.
GANT

GANT är ett livsstilsmärke från USA som finns i över 70 länder runt om i världen, med stark närvaro i Europa. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm och därmed en stark koppling till Sverige.
GANTs senaste butikskoncept bjuder in kunderna till en inspirerande upplevelse och bidrar till att positionera varumärket i en miljö som fokuserar på enkelhet i shoppingupplevelsen.
Butikskonceptet flirtar med 50-talet och GANTs historia på ett modernt sätt och når ut till yngre konsumenter samtidigt som den nuvarande konsumentbasen är lojal mot GANT, vars varumärke känns igen genom materialval, premiumservice och produkter.
I det nya butikskonceptet hänger fler artiklar i stället för att vara ihopvikta, vilket underlättar shoppingupplevelsen och gör det samtidigt lättare för personalen att bibehålla premiumkänslan under hela dagen. En lättskött butik ger butiksexperterna mer tid att fokusera på kunden.
InMotion
– Entertains, surprises and offers first-class customer service

Vi har det senaste inom skyltteknik med externa skärmar i alla butiker. Denna visuella display i ständig förändring visar de senaste tekniska produkterna och erbjudandena från ledande märken och har utformats för att underlätta shoppingen för våra kunder och guida dem genom vår väl upplysta, välkomnande shoppingmiljö.
InMotion har starka globala relationer med de stora leverantörerna inklusive Apple, Samsung, Beats och Bose. Detta gör att vi kan erbjuda de senaste och mest eftertraktade produkterna som våra kunder letar efter, ofta före officiella produktlanseringsdatum.
Kundservice är viktigt för oss och är kärnan i vårt erbjudande. Vi vill hjälpa våra kunder att välja rätt produkt till rätt pris och stötta dem i deras inköp.
Framför allt vet InMotion vad resenären behöver och vill ha mest. Vi har grundligt undersökt marknaden för att kunna leverera ett komplett och heltäckande sortiment som är perfekt utformat för resenärerna som reser till och från Arlanda och Landvetter.
J.Lindeberg

J. Lindeberg är ett svenskt modernt varumärke inom livsstilssegmentet som bygger på progressiva värderingar och som kombinerar mode och sport på ett banbrytande sätt. J Lindeberg grundades i Stockholm 1996 och inspirerar okonventionella tänkare att leva livet fullt ut. Det internationella modehuset förenar mode med sport och erbjuder sofistikerade, edgy och bekväma produkter för en modern aktiv livsstil. Kollektionerna förenar kreativitet och skandinavisk progressivitet för innovativa mode- och utomhuskläder som är hållbara och levereras genom en kundfokuserad, sömlös upplevelse.
Sortimentet är ett urval av märkets bästsäljare kombinerat med säsongsfavoriter, för män och kvinnor, inom både mode och sport med ett sportsortiment med fokus på golf, racketsporter och utomhusaktiviteter. Kollektionen består av tre delar:
• Basics Essentials - Basplagg i klassiska färger.
• Modern - Säsongens plagg.
• Fashion - Statement-plagg som används för varumärkesbyggande.
Pocket Shop
– Vi älskar det tryckta ordet

Vi är ingenting utan våra besökare och kunder. Pocket Shop har alltid varit, och ska alltid vara, ett inkluderande företag. Varje människa, oavsett vad hen efterfrågar, ska få ta del av vår kunskap, inspiration och opretentiösa inställning till läsandet.
Genom vår inredning, varuexponering och grafiska formspråk tillsammans personalens agerande och stora kunskap, förmedlar Pocket Shop en varm, inkluderande, lustfylld och inspirerande butiksmiljö.
Våra butiker arbetar med ett bassortiment i hyllorna där varje titel får lika stor plats i och med att de frontexponeras, alltså visas med framsidan utåt. All vår inredning och exponering är utformad för att vara så kundvänlig som möjligt. Det ska vara lätt för kunden att ”plocka på sig böcker”.
Personalens roll är att vägleda kunden till att hitta de för just hen bästa böckerna. Vi arbetar därför med en sektion som heter ”Vi Gillar”, där personalen presenterar sina favoritböcker på ett personligt sätt. De kunder som har bråttom, kan lätt hitta en bok i våra tydliga Topplistor, som presenterar de tio bäst säljande titlarna på svenska respektive engelska.
Sweshop
– Souvenirs, gifts and food

Vi på Sweshop erbjuder ett förstklassigt utbud av souvenirer, presenter och mat till alla som vill ta med sig ett minne från Sverige eller köpa en present. Vår butik är en hyllning till nordiskt hantverk, kultur och arv. Vi har en modern design och vi har tänkt på hållbarhet vad gäller svenska textilier, möbler och hushållsartiklar. De sanna ikonerna i Sverige är inte städerna och monumenten. De sanna ikonerna kommer i form av snötäckta berg och dalar, djupa skogar och den svenska kustens nästan oändliga och ständigt föränderliga kustlinje.
Sweshop balanserar noggrant det svenska arvet med dessa nordiska naturikoner genom att falla tillbaka på ett klassiskt urval av nordiska träslag, stenar samt textilmönster i kombination med en touch av glas (eftersom is och snö inte är några hållbara alternativ). De tre olika områdena där vi erbjuder ett balanserat sortiment är mat, presenter och souvenirer. Förutom dessa fungerar en dalahäst, som ändrar färg och stil över säsongerna, som ett klassiskt blickfång och samtalsämne samt ett Instagram-moment för många nöjda kunder.
World of Toys
– Klassiska och unika leksaker och barnkläder

Vi blandar trendiga produkter med leksaker som främjar lärande samt kvalitetsleksaker från mindre leverantörer. På Arlanda har vi också ett stort urval av svenska och nordiska produkter som ger butiken en lokal känsla samt leksaker som är bra att ha när man reser med barn – pyssel, enklare leksaker, spel med mera. Vi har även ett stort utbud av leksaker med souvenirkaraktär som älgar och Sverigeböcker.
Eftersom vårt koncept fokuserar på det fysiska mötet i butik måste vi också skapa en upplevelse utöver det vanliga. Vi skapar inspirerande miljöer, vi har ett bredare sortiment och vi erbjuder en bättre service än du får på nätet.
Vi har även kläder med svenska/nordiska karaktärer men också vanliga barnkläder. I sortimentet finns även fotbollströjor med svensk anknytning. Traditionellt har barnkläder på flygplats varit dyra men vår erfarenhet är att det måste finnas en mix som fyller olika funktioner för kunderna – det ska kunna vara souvenirer, presenter, byxor när barnet kissat på sig, badkläder man glömt hemma och därför måste det vara både lägre och högre prispunkter. De varumärken vi väljer ut kommer ha samma känsla som övrigt i butiken – hög kvalitet, miljömärkt men också tillgängligt för olika kundkategorier.