På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Swedavia söker svenskarnas legendariska felköp på semestern

2013-04-16, kl. 14:18
Något händer med omdömet när man är på semester. Det är lätt att bli alltför inspirerad och slå till på ett köp som man aldrig skulle överväga att göra hemma. Nu ger Swedavia alla udda eller oanvändbara klädesplagg och prylar en andra chans genom tävlingen ”Legendariska felköp på semestern”. Första pris är en flygresa för två personer till Istanbul med Turkish Airlines.

Något händer med omdömet när man är på semester. Det är lätt att bli alltför inspirerad och slå till på något som man aldrig skulle överväga att köpa hemma. Nu ger Swedavia alla udda eller oanvändbara klädesplagg och prylar en andra chans genom Facebooktävlingen ”Legendariska felköp på semestern”. Första pris är en flygresa för två personer till Istanbul med Turkish Airlines.

Hatten som sitter som gjuten på uteserveringen vid Medelhavet men som man aldrig frivilligt kommer bära på hemmaplan. De fyra sidenkostymerna som man syr upp hos den thailändske skräddaren, men som förpassas längst in i garderoben bakom alla par jeans. Eller de 40 kinesiska ätpinnarna som skulle kännas exotiska, men som man hittills aldrig använt en enda gång. Och skulle inte den där enorma elefantstatyn göra sig perfekt i vardagsrummet? Nej, tydligen inte. 

Målet med ”Legendariska felköp på semestern” är att hitta de semesterköp som svenskarna helst skulle vilja glömma men inte kan göra sig av med. Swedavia uppmanar därför alla att skicka in bilder på sina egna felköp till Stockholm Arlanda Airports Facebook-sida och motivera köpet genom att svara på frågan: ”Hur tänkte jag nu?” I tävlingsjuryn sitter Hans Fahlén, programledare och resejournalist, samt Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia.

-  Att resa är att öppna sina sinnen för nya intryck och infall, och ibland blir shoppingen på resan lite väl spontan. Men istället för att ångra de legendariska felköpen vill vi istället hylla dem. Vi vet att många haft liknande upplevelser, och nu ger vi alla resenärer chansen att bidra med sina bästa bilder och historier, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia. 

Tävlingen kommer att pågå till den 7 maj, då Facebook-besökarna kan ladda upp sina bidrag och rösta på sina favoriter. Juryn väljer sedan ut den slutgiltiga vinnaren bland dem som fick flest röster och vinnaren koras 16 maj. Första pris är en flygresa för två personer till Istanbul med Turkish Airlines.

Bidragen laddas upp på Stockholm Arlanda Airports Facebook-sida, där det också finns mer information om tävlingen.