På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Id-kort istället för pass

När du är utomlands måste du alltid kunna visa
vem du är och vilket land du är medborgare i.
När du åker till länderna som är med i Schengen
kan du ha ett nationellt id-kort istället för pass
I det nationella id-kortet
finns samma uppgifter som i passet.

Det nationella id-kortet är SIS-märkt.
SIS är ett hjälpmedel som polisen och tullen
kan använda för att leta efter personer
som är efterlysta för att de gjort något brottsligt.
Du beställer ditt nationella id-kort hos polisen.
På polisens webbplats kan du läsa
hur man beställer id-kortet.

Om du inte har ett nationellt id-kort
måste du ha ditt pass med dig.

Om du klickar här kommer du till polisens webbplats.
Här kan du läsa mer om
hur du beställer pass eller id-kort.
Sidan öppnas i ett nytt fönster.
Den sidan är inte lättläst.