På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Historiska fakta om Stockholm Arlanda Airport

  • Spela film
    Byggnad B3 med bana 2 i bakgrunden

    B3 var utrikesterminal 1962-1976 och inrikesterminal  1976 -1983.

  • Spela film
    Invigningen 1962

    Högtidlig invigning med kung Gustav VI Adolf och drottning Louise.

     

  • Spela film
    Terminalen för inrikesflyg

    Byggnad B3 var inrikesterminal under åren 1976-1983.

Riksdagen beslutar 1946 att anlägga en storflygplats vid Halmsjön. Flygtrafiken gick då från Bromma.

Flygplatsen börjar byggas 1952. Ekonomin är ansträngd så man bygger en enkel betongbana – Halmsjöbanan.

Den 26 november 1954 går invigningsflygningen Bromma–Halmsjön av stapeln. Premiärpiloten Georg Lindow säger till medierna: "Inte på något ställe i världen har jag sett en nybyggd bana så urbota dumt konstruerad som Halmsjöbanan." Betongbanan kom att kallas puckelbanan på grund av sin korkskruvsliknande form och användes mycket sällan. Några år senare byggs Halmsjöbanan om och blir grunden till det som idag är bana 2:s taxibana.

Den nya flygplatsen ska döpas. En namntävling utlyses 1958 i tidningen "Året Runt" men juryn gillar inget av namnen utan föreslår själv Arlanda då flygplatsen ligger i Husby-Ärlinghundra socken som i folkmun kallades Arland. Namnet Stockholm-Arlanda flygplats klubbas av riksdagen.

Huvudbanan, Bana 1, invigs 1959. Flygplatsen börjar användas för reguljär trafik.

Den 26 juni 1960 lyfter SAS DC-8 på den första reguljära flygningen till New York. Nuvarande Fältgaraget fungerar som terminal. Den första hangaren, "DC8-hangaren", byggs.

Den 1 april 1962 förklaras Stockholm-Arlanda flygplats officiellt öppnad av kung Gustav VI Adolf. Utrikestrafiken flyttar från Bromma till Arlanda.

Utrikesterminalen Arlanda International (nuvarande Terminal 5) invigs 1976 av kung Carl XVI Gustaf. All utrikestrafik, reguljär och charter, flyttar hit.

Inrikes 1 (nuvarande Terminal 4) invigs 1983 av kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia. Den 1 januari 1984 flyttar SAS inrikes och Linjeflyg (från Bromma) hit.

Det visar sig att terminalen är 25 procent för liten från dag ett. Inrikestrafiken har nämligen vuxit långt mer än prognoserna förutspått.

Inrikes 2 (nuvarande Terminal 2) invigs 1990 av prins Bertil. Hit flyttar SAS inrikes. Men med en kraftig lågkonjunktur sjunker passagerarsiffrorna och SAS flyttar ut igen 1992. Terminalen byggs om till en kombinerad in- och utrikesterminal. Nu döps terminalerna om och får nummer (2, 3, 4, 5) istället för namn.

Den 10 november 1998 går det officiella startskottet för bana 3. Konjunkturen har åter gått upp och flygresandet ökar som aldrig förr. Det är trångt på Arlanda. Med banan följer byggandet av nytt torn, ny brandstation och ny terminal (en tredje pir på Terminal 5). 1999 börjar Arlanda Express, snabbtåget, att trafikera Stockholm C–Arlanda.

Sverige går med i Schengen-samarbetet år 2001 och flygplatsen måste anpassas till de nya reglerna. Det innebär ombyggnader av terminalerna 2 och 5. Terminal 2 blir nu enbart en utrikesterminal, och Terminal 5 får en fjärde våning. Detta för att kunna separera Schengen-passagerare från passagerare från tredje land.

Den 23 december 2001 tas det nya flygtrafikledningstornet, 83 m högt, i drift. I januari 2002 tas också en ny pir i Terminal 5 i bruk. Torn, pir och bana 3 invigs sedan den 29 maj 2002 av kronprinsessan Victoria. Men det blir utan invigningsflygning – den sker istället den 17 april 2003, då den tredje banan till slut kan tas i drift.

På 100-årsdagen av bröderna Wrights första flygning, det vill säga den 17 december 2003, inviger också infrastrukturminister Ulrika Messing Arlandas hela utvidgning: Bana 3, den tredje piren på Terminal 5, nya flygtrafikledningstornet och järnvägen in till Arlanda C.2006 – Cargo City på Arlanda invigs.

Den 1 juni 2005 tas de första spadtagen för det nya flygfraktområdet – Arlanda Cargo City. Sedan dess har flera fraktterminaler tillkommit och flygfrakten snabbt expanderat.

Jumbo Hostel, världens första hotell i en jumbojet, tar 2008 plats på flygplatsinfarten.

År 2009 certifieras Arlanda som första flygplats i världen på den högsta nivån i det europeiska programmet ACA (Airport Carbon Accreditation), som graderar flygplatsers klimatpåverkan.

LFV delas i två delar 2010. Flygplatsbolaget Swedavia bildas och tar ett samlat grepp om Sveriges 10 viktigaste flygplatser.

Clarion Hotel Arlanda Airport invigs i november 2012, som den första delen av flygplatsstaden Airport City Stockholm. Pendeltåget Stockholm-Uppsala börjar trafikera Arlanda, vilket gör att flygplatsen når ett av sina viktigaste miljömål; nu reser 51 procent av resenärerna kollektivt till flygplatsen.

Nya helt ombyggda Terminal 2 invigs i maj 2013; 2500 nya kvadratmeter med nya transitytor, butiker och restauranger. Dessutom byggs minigallerian Sky Bridge, en ny del av Sky City som binder ihop byggnaden med hotell Clarion. Här öppnar flera nya butiker och restauranger. Resandet ökar så det knakar och glädjen är stor när Norwegian startar långlinjer från Arlanda och det femstjärniga flygbolaget Emirates börjar flyga Arlanda-Dubai. Det börjar bli trångt i alla Arlandas terminaler.

Swedavia lanserar 2014 en långsiktig plan för utveckling av Stockholm Arlanda Airport – de närmaste 30 åren ska 13 miljarder investeras i flygplatsen. Målet är att bli Skandinaviens ledande flygplats!