På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Dags för pendeltåg till Arlanda!

2012-12-07, kl. 17:02

På söndag startar pendeltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala via Arlanda. Lagom till dess står den nya entrén vid Arlanda Centralstation i Sky City klar.

Söndagen den 9 december och måndagen den 10 december kommer alla resenärer som anländer till Sky City med nya pendeln välkomnas av särskilda flygplatsvärdar.

Den nya trafiken är ett samarbete mellan Stockholms Lokaltrafik och Upplands Lokaltrafik i syfte att förbättra kollektivtrafiken och öka resandet över länsgränsen. För Arlandas del är en viktig nyhet att det blir enklare att nå flygplatsen från flera stationer i pendeltågsnätet. När den nya pendeltågstrafiken startar blir det möjligt att åka pendeltåg mellan Uppsala och Älvsjö, via Arlanda, utan byte. I högtrafik fortsätter tågen hela vägen till Tumba.

Pendeln mellan Uppsala och Älvsjö planeras att gå i halvtimmestrafik, förutom efter klockan 22.00 och före klockan 9.00 på helgmorgnar då det blir timmestrafik. Restiden mellan Stockholm Central och Uppsala blir 55 minuter. Restiden mellan Stockholm Central och Arlanda blir 38 minuter, och mellan Uppsala och Arlanda 18 minuter.

Priser, biljetter och tilläggsavgifter
UL kommer även i fortsättningen att ha månadskort på sträckan och SL kommer att ha ett tillägg till det vanliga SL-kortet.

Sträcka  Pris per månad Pris enstaka biljetter
Stockholm-Arlanda 1090 125
Uppsala-Arlanda 1500 165


Varför en tilläggsavgift?
Som många säkert noterat betalar resenärer som stiger av och på tågen vid Arlanda Centralstation en tilläggsavgift. Finns den inte inlagd på biljetten så betalas den vid spärren i Sky City.  Avgiften har ingen koppling till flygplatsen utan handlar om användandet av själva stationen och järnvägen och hur dessa finansierades när de byggdes på 1990-talet.

Arlandabanan, avstickaren från stambanan mellan Rosersberg, Arlanda och Odensala, liksom järnvägsstationerna under flygplatsen, finansierades ursprungligen av ett privat konsortium bestående av bland andra NCC, Alstom och Vattenfall, med framtida biljettintäkter som garanti. A-train, konsortiet bakom byggandet (och Arlanda Express), överlät anläggningen till staten när den var klar, men har i gengäld en ensamrätt på banan fram till år 2040. När fjärrtågen, och nu också pendeltågen, använder banan och stationen, går tilläggsavgiften till företaget med ensamrätten.