På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Upptäck Jämtland Härjedalen på Stockholm Arlanda Airport

2013-01-31, kl. 10:49

Den jämtländska älgen, skogens konung, står nu som symbol på Arlanda för Discover Jämtland Härjedalen. Eventet presenterar regionen för både svenska och internationella besökare på flygplatsen. Fram till 4 mars finns ett tiotal lokala producenter och organisationer på plats som visar upp vad regionen har att erbjuda.

– Samarbetet med de lokala producenterna i Jämtland Härjedalen är ett bevis på vår ambition att erbjuda resenärerna en shoppingupplevelse utöver det vanliga i våra butiker. Tack vare detta spännande evenemang kan våra internationella resenärer på Arlanda få ta del av skandinavisk design och det unika med Jämtland Härjedalen, säger Joakim Hörnfeldt, General Manager, The Nuance Group Sweden.

Totalt finns sju lokala hantverkare, en designer samt turistnäringen och samisk information på plats i direkt anslutning till taxfreebutiken i Arlandas Terminal 5. Resenärerna kommer att kunna köpa lokalt producerad mat såsom ost, gransirap och jämtländskt mousserande vin men även lokalt tillverkade muggar, ljuslyktor och kuddar med mosaikdesign inspirerad av Andy Warhol.

– Det här är en idé som vuxit fram och skapats tillsammans med The Nuance Group som driver
taxfreebutikerna på Arlanda. Vi ville skapa en upplevelse för alla resande. Jag tänkte spontant på det unika vi har i Jämtland och idén med Discovery Jämtland Härjedalen föddes. Jag bjöd in en rad företag att vara med och marknadsföra sin egen verksamhet och länet. Det är ett unikt samverkansprojekt och första gången vi finns samlade gemensamt på Arlanda, säger initiativtagaren Viktoria Månström, designer och vd på AnnaViktoria.

– Arlanda är Sveriges skyltfönster mot världen och det första som möter våra internationella besökare. Sverige är känt för mat, design och musik och flygplatsen är en arena där vi kan visa upp flera sidor av Sverige och vad svenska resmål har att erbjuda, säger Roel Huinink, vd på ASDC som ansvarar för utveckling av butiker, restauranger och kommersiell service på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport.

Representerade företag på plats är AnnaViktoria, Björksavsprodukter, Oviken Ost, Tinas praliner, Huså bröd, Rönngården, Skogens Sköna Gröna samt Gealtan. Besökarna kommer även att få veta mer om den sydsamiska kulturen via kulturcentret Gaaltije samt destinationen Jämtland Härjedalen via Jämtland Härjedalen Turism och representanter från Åre, Funäsdalen och Östersund.