Checka in redan på Uppsala och Gävle Centralstation

2011-12-12, kl. 11:12

Nu kan flygresenärer checka in i vänthallen på Centralstationerna i Uppsala och Gävle. Med incheckningen klar redan på tågstationen behöver resenärer bara lämna sitt bagage och gå genom säkerhetskontrollen mot sin gate.

– Genom att checka in utanför flygplatsen hoppas vi kunna underlätta för resenären. Att vara resklar redan vid ankomst till Arlanda innebär en snabbare process och kortare väntetid, säger Anna Arfors, produktchef på Swedavia.

De incheckningskiosker som nu är utplacerade är kompletta incheckningsdiskar i automatform. Först väljer resenären vilket flygbolag man ska resa med och följer sedan instruktionerna på en touchskärm. Efter att hela incheckningen har genomförts får resenären boardingkort och bagagetaggar direkt i handen.

– Vi är glada att kunna utöka servicen på våra stationer till resenärerna så att det nu blir enklare att resa till flyget. Med incheckningsautomater på stationerna hoppas vi att resenärerna väljer tåget till flyget istället för bilen, vilket är bättre för miljön, säger Cecilia Granath, pressansvarig på Jernhusen.

Antalet incheckningskiosker växer snabbt. Idag kan de resenärer som reser från Arlanda checka in i förväg på följande platser:
– I alla terminaler på Stockholm Arlanda Airport, på långtidsparkering Alfa och Airport Conference i Sky City.
Arlanda Express på Stockholm Centralstation
– Cityterminalen i Stockholm

De som reser med Air France, Finnair, Icelandair, KLM, Norwegian samt SAS kan checka in i via automaterna som finns utanför flygplatsen. Dessa flygbolag finns också i automaterna i terminal, men där kan resenären även checka in på Air China, British Airways, Höga Kusten/Golden Air, samt inom kort Turkish Airlines. Följande researrangörer finns också i incheckningsautomaterna i terminal och på långtidsparkeringen Alfa; Airtours, Alpresor, Apollo, Fritidsresor, Langley, Nazar, Nortlander, Springtime Travel och Ving.

Jernhusen och Swedavia jobbar tillsammans för en bättre miljö genom att underlätta för resenärer att resa med tåg och buss till flyget.

Jernhusen utvecklar, förvaltar och äger ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 230 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 257 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 10,3 miljarder kronor.

För mer information:

Anna Arfors, Swedavia, 0766 47 67 61