Flygbolag flyttar på Stockholm Arlanda Airport

2012-05-24, kl. 10:28

Terminal 2 på Stockholm Arlanda Airport byggs om för att bli framtidens smidiga cityterminal för resenärerna. Först att flytta in i nya Terminal 2 är Air France KLM och Czech Airlines vilket sker 29 maj. Samtidigt flyttar Norwegian sin utrikestrafik från Terminal 2 till Terminal 5.

Stockholm Arlanda Airport genomför för närvarande en total ombyggnad av Terminal 2. Kortare avstånd från entré till gate kombinerat med 2 000 nya kvadratmeter kommer att skapa Sveriges mest effektiva cityterminal. Flygplatsmiljön kommer att vara anpassad för såväl arbete som avkoppling med nya butiker och restauranger.

De första flygbolagen som flyttar in i nya Terminal 2 den 29 maj är Air France KLM och Czech Airlines som ingår i alliansen Sky Team. Resenärerna kommer att få tillgång till Priority Lane direkt och en ny Business Lounge kommer att färdigställas under hösten. Samtidigt flyttar Norwegian sin utrikestrafik från Terminal 2 till Terminal 5, medan inrikestrafiken blir kvar på Terminal 4.

Swedavia genomför ett antal informationsinsatser för att underlätta för resenärerna inför resan och på flygplatsen:

- Informationsvärdar i terminalerna och på parkeringarna
- Skyltning i samarbete med Flygbussarna och Arlanda Express
- Extra informationsdiskar
- Extrainsatta transferbussar mellan Terminal 2 och 5
- Information på www.arlandaairport.se (där terminal för samtliga flygbolag finns angivna)

För ytterligare information kontakta:
Peter Bohman, Terminalansvarig Stockholm Arlanda Airport, tel. 08-597 850 27
Jan Lindqvist, Kommunikationschef Stockholm Arlanda Airport, tel. 08-797 64 02