Högtryck och rekord på Arlanda i sommar

2016-07-12, kl. 08:45

Sommaren på Stockholm Arlanda Airport har hittills inneburit rekordresande. I snitt 65 000 resenärer per dag passerar nu Arlanda. Under de tre sommarmånaderna väntas sju miljoner resenärer flyga till och från Arlanda. Som resenär kan man göra en hel del för att slippa stress och köer. Det handlar om att vara ute i extra god tid under sommarmånaderna.

Sommaren på Stockholm Arlanda Airport har hittills inneburit rekordresande. I snitt 65 000 resenärer per dag reser till och från Arlanda. En ökning med 5,9 procent jämfört med förra sommaren. Under de tre sommarmånaderna väntas sju miljoner resenärer flyga till och från Arlanda.

– Resandeutvecklingen är fantastisk. Vi ser en ökad efterfrågan på resor både inrikes, inom Europa och interkontinentalt. Vår stora utmaning blir att göra resan så smidig som möjligt för resenärerna. Det är klokt att vara ute i extra god tid, för det kan bli köer till incheckningsdiskarna, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Arlanda.

Flygresandet slår nya rekord. Förra året passerade Arlanda 23 miljoner resenärer. En ökning med nära 3,5 miljoner de senaste fem åren. Sedan årsskiftet har Arlanda fått sju nya linjer, inklusive SAS nya direktlinje till Los Angeles samt Air Berlins linje till sin stora hub Düsseldorf. I juni har tre nya linjer haft premiär, två till Beirut och en till Bukarest.

Juli är en av de allra starkaste trafikmånaderna på Arlanda. Förra året reste nära 2,2 miljoner till och från Arlanda. London var den största destinationen följt av Köpenhamn och Oslo. Semesterresmål som Berlin, Paris, Palma de Mallorca och Antalya gick in på topplistan.

Under årets första kvartal ökade antalet utrikesresenärer med 9 procent jämfört med förra året. För att möta den stora efterfrågan på semesterresor öppnar exempelvis SAS, Norwegian och Turkish Airlines nya säsongsdestinationer runt Medelhavet i juli.

– Under de kommande åren genomför vi stora investeringar i storleksordningen sju miljarder för att utöka kapaciteten på Arlanda. Det handlar bland annat om att bygga en helt ny pir och öka servicen genom nya shoppingytor, fler säkerhetskontroller och ökad kapacitet för bagagehantering, säger Kjell-Åke Westin.

För att möta det stora sommarresandet gör flygplatsen flera åtgärder:

• Ökad bemanning av terminalvärdar
  • Tillfälliga lösningar för att bättre utnyttja incheckningsdiskar och skapa tydliga kösystem som minskar trängsel
  • Underlätta för vissa resenärskategorier, exempelvis kryssningsresenärer, att kunna checka in innan de kommer till flygplatsen
  • Flytt av flygbolag från Terminal 5 till kompletterande Terminal 2 för att skapa jämnare fördelning av resenärer i terminalerna

Som resenär kan man göra en hel del för att slippa stress och köer. Det handlar om att vara ute i extra god tid under sommarmånaderna, checka in redan hemifrån, packa rätt, ha den storlek och vikt på väskorna som flygbolaget kräver, känna till de vätskeregler som gäller så att man checkar in eventuella vätskor och inte riskerar att solkrämen måste plockas bort i säkerhetskontrollen. Genom att utnyttja möjligheten till ”Self service check in” och ”Bag drop” (checka in den egna resväskan) så snabbar man på sin egen incheckning.

För ytterligare information, kontakta: Swedavia pressjour 010-10 90 100