Premiär för Qatar Airways Dreamliner på stockholmsrutten

2013-08-02, kl. 08:00

Igår inledde Qatar Airways sina första flygningar med Boeing 787 Dreamliner från Doha International Airport till Stockholm Arlanda Airport. I samband med den första flighten blev flygbolaget även först med att erbjuda dagliga flygningar med nästa generations flygplan till och från Sverige.

– Våra skandinaviska rutter är mycket viktiga för oss och jag är mycket glad att vår Dreamliner nu är verksam på Stockholm, då detta erbjuder våra passagerare en oslagbar servicenivå och bekvämlighet till och från den svenska huvudstaden. Qatar Airways Dreamliner är ett mycket bra flygplan som erbjuder några av de mest innovativa och bekväma inredningarna i branschen. Med introduktionen av detta flygplan har vi återigen bekräftat att vi gör allt vi kan för att våra kunder ska bli väl omhändertagna under hela resan, från bokningen till att de landar på sin slutdestination, säger Akbar Al Baker, CEO för Qatar Airways.

– Vi är mycket stolta över att välkomna Qatar Airways som det första flygbolaget att introducera Dreamlinern på vår flygplats, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport.

– Vi är mycket glada över att kunna introducera vår Boeing 787 på vår Stockholmsrutt, vilket innebär att vi nu kan erbjuda våra passagerare en ännu mer unik reseupplevelse. Vi ser också fram emot att introducera vår Dreamliner till Köpenhamn och Oslo om bara några veckor. Detta är en spännande tid i flygindustrin och vi är stolta över att Qatar Airways hjälper till att leda utvecklingen, säger Günter Saurwein, Qatar Airways Country Manager Scandinavia, Finland and the Baltic States.

Qatar Airways Dreamliner har 254 skräddarsydda säten, 22 stycken i Business Class och 232 stycken i Economy Class, och kabinernas inredning är specialdesignad i både Business Class och Economy Class.

Dreamlinern är tillverkad i kompositmaterial, vilket gör den lättare och mer bränsleeffektiv än något annat jämförbart flygplan. Några unika egenskaper är exempelvis större fönster, reducerad ljudnivå och renare luft i kabinen. Dreamlinern är ett av de mest miljövänliga flygplanen med 20 procent mindre bränsleförbrukning och 20 procent mindre koldioxidutsläpp. Det är också viktigt att notera att flygplanet är tystare än andra motsvariga flygplan, vilket är en extra bonus för miljön kring Arlanda.

Qatar Airways 787:or är världens första helt uppkopplade Dreamliners med trådlöst internet och SMS-funktion så att passagerare att hålla kontakten med affärspartners, kollegor och vänner på marken under hela resan. Detta gäller både i Business Class och Economy Class.

Qatar Airways har växt snabbt under sina 16 år och flyger för närvarande en flotta på 127 flygplan till 128 viktiga affärs- och turistdestinationer i Europa, Mellanöstern, Afrika, Asien, Oceanien samt Nord- och Sydamerika. Hittills i år har bolaget introducerat sex nya destinationer – Gassim (Saudiarabien), Salalah (Oman), Najaf och Basra (Irak), Phnom Penh (Kambodja) och Chicago (USA). Under de kommande månaderna kommer nätverket att växa ytterligare med Sulaymaniyah, Irak (20 augusti), Chengdu, Kina (2 september), Addis Abeba, Etiopien (18 september), Clark International Airport, Filippinerna (27 oktober) samt Philadelphia, USA (2 april 2014).

Videoklipp om Qatar Airways 787 Dreamliner:

Om Qatar Airways
Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2011 och 2012. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Award 2011, 2012 och 2013.

Qatar Airways har beställt mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. I oktober blev flygbolaget, som det första av de stora Mellanösternbolagen, inbjudet att bli medlemmar i en global flygallians, oneworldgroup. För mer information, se www.qatarairways.com.