Röda Korset öppnar Nordens första flygplatssecondhand på Arlanda

2013-12-03, kl. 10:20

En pop up-butik med handplockat sortiment, gåvobevis och insamlingskampanjer som månadsvis sätter sin prägel på butiken. Nu öppnar Röda Korset en secondhand på Stockholm Arlanda Airport tillsammans med Swedavia.

Tisdag den 3 december öppnar Röda Korset en pop up-butik i SkyCity på Stockholm Arlanda Airport. Satsningen är ytterligare en aktivitet som mynnar ur Swedavia och Röda Korsets samarbete. Butiken kommer att sälja utvalda plagg, gåvobevis och sätta fokus på Röda Korsets verksamhet.

- Swedavias affärsutveckling har en stark koppling till vårt arbete med sociala frågor. Popup-butiken är ett sätt att lyfta fram vårt samarbete med Röda Korset i ett kommersiellt sammanhang. Under en period kommer både resenärer och medarbetare att erbjudas ett unikt och hållbart shoppingalternativ på flygplatsen. Eftersom butiken även blir en kanal för olika insamlingskampanjer är det här ytterligare ett konkret sätt för oss att stödja Röda Korsets viktiga arbete, säger Tove Möller, CSR-ansvarig på Swedavia.

Butiken kommer både att sälja gåvobevis samt kläder från bland annat premiumbutiken Hornsgatan 56 i Stockholm. Tanken är att erbjuda Arlanda-kunderna ett hållbart alternativ med handplockade plagg och accessoarer som kan användas direkt.

– Vi skapar en sorts ”second hand to go” för resenären – unika plagg, färdiga att användas, säger Morgan Olofsson, kommunikations- och insamlingschef Röda Korset. Dagens konsumenter vill kunna handla second hand och med Arlanda-butiken hoppas vi inspirera till en mer hållbar konsumtion, även för dem på resande fot.

Pop up-butiken kommer inledningsvis att vara öppen i sex månader, från den 3 december 2013 till 30 maj 2014. Alla försäljningsintäkter går till Röda Korsets verksamhet.

För mer information, kontakta:
Swedavias pressavdelning, 010-10 90 100, alternativt press@swedavia.se
Erik Halkjaer, pressekreterare Röda Korset. Telefon: 08 – 452 48 02

Om Röda Korset
Röda Korset finns i 188 länder och är världens största mänskliga skyddsnät. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp – ute i världen och hemma i Sverige.