Stockholm Arlanda Airport sänker flygplatsavgifterna

2017-01-18, kl. 09:30

Målet är att bli Skandinaviens ledande flygplats och nu sänker Arlanda flygplatsavgifterna ytterligare. – Vi sänker nu avgifterna till flygbolagen för tredje året i rad och blir därmed ännu konkurrenskraftigare. Att vi på tre år lyckats locka till oss 15 nya interkontinentala direktlinjer är ett tydligt bevis på detta, säger Elizabeth Axtelius, director Aviation Business för Swedavia.

I december slog Stockholm Arlanda Airport nytt resenärsrekord med 24,7 miljoner passagerare. Målet är att bli Skandinaviens ledande flygplats och nu sänker Arlanda flygplatsavgifterna ytterligare.

Swedavia sänker flygplatsavgifterna med i snitt 1 procent från och med den första april. Därmed har flygbolagens flygplatsavgifter sänkts med sammanlagt 6,5 procent de tre senaste åren. Sedan 2005 har Swedavias flygplatsavgifter sänkts med mer än 20 procent.

– Det råder allt hårdare konkurrens mellan internationella flygplatser om att locka nya flygbolag att etablera sig eller utveckla befintlig verksamhet och satsa på nya spännande linjer. Därför känns det väldigt bra att vi kan fortsätta att sänka våra avgifter. När vi tittar på  jämförbara flygplatser i Europa så ligger våra priser cirka 20 procent lägre, säger Elizabeth Axtelius.

Den positiva trafikutvecklingen förväntas fortsätta även under 2017, då Swedavia för första gången väntas nå över 40 miljoner passagerare totalt och Arlanda ökar för sjunde året i rad. Stockholm Arlanda Airport investerar mycket kraftigt i kapacitetstillväxt. Under året kommer 2,9 miljarder att investeras i Swedavias flygplatsverksamheter.

Swedavia inför i april flera initiativ för att öka effektiviteten och den långsiktiga utvecklingen av flygplatserna. Det görs bland annat genom att sänka passageraravgiften för att uppmuntra högre beläggning på flygningar.

– Vi arbetar med incitament för flygbolagen genom att införa en ny trappstegsutformad volymrabatt. Ju fler passagerare, desto större rabatt. I tillägg till våra konkurrenskraftiga priser erbjuder vi även rabatter till de flygbolag som väljer att öka trafiken och satsa på nya destinationer, säger Elizabeth Axtelius.

För ytterligare information, kontakta: Swedavia pressjour tel. 010-10 90 100 eller press@swedavia.se