På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Vanliga frågor om parkering

Hitta svaren på de vanligaste frågorna. Saknar du någon fråga är du välkommen att kontakta kundtjänst på telefon 010-109 68 06 eller via e-post, parkering@swedavia.se.

Bokning

Parkering och betalning

Bokning 

Hur gör jag en bokning?

  1. Ange datum och tid för in- och utfart, samt eventuell kampanjkod. Systemet visar dig vilka områden och tjänster du kan välja mellan. Klicka på "mer info" så får du veta mer om området eller tjänsten.
  2. Gå vidare till betalning och ange dina person- och betaluppgifter. När du bokat får du en bekräftelse via e-post.
  3. Skriv gärna ut karta och vägbeskrivning så har du lättare för att hitta till rätt parkering.


Måste jag boka en plats i förväg?

Nej, det går bra att komma hit och välja en ledig plats på parkeringsområdet. Däremot är kampanjpriser endast tillgängliga för de som bokar i förväg. Om du förbokar är du också alltid garanterad plats.

Vad menas med kampanjkod?

Swedavia erbjuder ibland kampanjer avseende parkering, vilket innebär att specifika kampanjkoder meddelas till dig. Har du fått en kampanjkod ska du därför ange den. Har du ingen låter du kampanjkodsfältet vara tomt.

Hur långt före planerad infart kan jag boka parkering?

Normalt tolv månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.

Kan jag boka med kort varsel?

För de flesta parkeringarna gäller att bokning måste göras senast dagen innan avresa. Kortast tid är 2 timmar före infart under förutsättning att det finns platser kvar.

Kan jag boka en specifik parkeringsplats?

Nej, du kan endast reservera en plats inom parkeringsområde P2, inte en specifik plats. Parkerar du ofta så kan det vara en god idé att hyra en fast plats som alltid är ledig för dig.

Kan kundtjänst hjälpa till att boka parkering?

Vi tar kreditkortssäkerhet på största allvar och kundtjänst kan därför inte genomföra din bokning. De står dock gärna till tjänst med att guida dig genom bokningen.

Hur vet jag att min bokning är genomförd?

En bokningsbekräftelse skickas till din angivna e-postadress.

Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse, vad ska jag göra?

Börja med att ta en titt i papperskorgen/mappen för skräppost i ditt e-postkonto. Vissa datorers säkerhetssystem kan vara inställt så att en del e-post hamnar i papperskorgen/mapp för skräppost (spam). Om så inte skulle vara fallet – kontakta kundtjänst på telefon 010-109 68 06 så hjälper de dig.

Kan jag förlänga parkeringstiden via sms?

Nej, en bokad parkering går inte att förlänga via sms.

Tillkommer någon bokningsavgift?

Nej, inga andra avgifter än de som du ser vid bokningen tillkommer.

Jag har ett bensinkort som är knutet till Visa/Mastercard. Kan jag använda det för att betala en parkeringsbokning?

Ja.

Kan jag boka fler än en parkeringsplats under samma tidsperiod med ett och samma kort?

Ja, det går bra.

Varför måste jag betala med kort vid bokning?

Förutsättningen för att boka en parkeringsplats är att den betalas vid bokningstillfället. Betalning sker på webbplatsen med ett giltigt kort: American Express, Diners, Mastercard och Visa.

Vad är "Hantera min bokning"?

Denna tjänst ger dig möjlighet att ändra eller avboka din bokning på webben. Du söker rätt på din egen bokning genom att ange din e-postadress och ditt boknings-id. Till exempel kan du göra en ombokning fram till 24 timmar innan angiven tidpunkt för infart. Ändring av personuppgifter är dock kostnadsfri.

Du kan också få guidning för att ändra din bokning genom att kontakta vår kundtjänst på telefon 010-109 68 06.

Du kan avboka när som helst fram till 24 timmar före angiven tidpunkt för infart. Gå in på Hantera min bokning och följ instruktionerna.

Vad händer om jag glömmer eller förlorar min bokningsbekräftelse?

Du kan hitta din bokning under Hantera min bokning och där kan du också skriva ut dina bokningsuppgifter. Du kan även ringa till kundtjänst på telefon 010-109 68 06 så hjälper de dig.

Finns det momsuppgifter på min bokningsbekräftelse?

Ja, bekräftelsen fungerar även som ett kvitto på köpt tjänst och där finns uppgift att moms (25 procent) är inkluderad i priset.

 

Parkering och betalning

Hur mycket kostar det att parkera?

Du betalar din parkering baserat på antal veckor, dygn eller timmar du parkerar.

Det finns även erbjudanden med fördelaktiga priser. Läs mer om våra erbjudanden.

Vad är dygnspriset på P1 & P2 om jag vill stå längre än en vecka?

 Priset för påföljande dygn för bil parkerad på P1 & P2 är 280 kr kronor per dygn. En parkeringsvecka är lika med åtta dygn.

Har ni särskild taxa för parkering för personer med funktionsnedsättning?

Du som har ett giltigt tillstånd parkerar gratis. Skriv en lapp med den tid som du kommer att stå och lägg tillsammans med tillståndet i framrutan.

Har ni avtal för företag?

Ja, du som har ett företag kan teckna avtal med Swedavia om parkering i det terminalnära parkeringsområdet P1. Läs mer om avtalsparkering.

Hur långt är det till terminalen från parkeringarna?

Närmast till terminalen är parkeringsområde P1, cirka 1-3 minuters promenad. Från parkeringsområde P2 tar promenaden 4-6 minuter.

Var ska jag parkera om jag ska vara borta över en helg?

Ska du resa över helgen finns weekendpriser.

Hur länge kan jag parkera som längst?

Du kan parkera upp till ca 30 dygn på våra parkeringsområden P1 och P2 som längst utan att i förväg anmäla det till oss. Kontakta kundtjänst om du behöver parkera under längre tid.

Hur och när betalar jag min parkering?

Från och med den 1 februari 2014 kan du endast använda kort när du betalar för din parkering. Vid förbokning betalar du med kort i samband med bokningen.

Kortbetalning

Du kan välja att registrera ditt kort vid infartsbommen och sedan använda samma kort vid betalning i betalningsautomaten i ankomsthallen eller direkt vid utfartsbommen. Du behöver inte hålla reda på någon biljett, parkeringen finns istället laddad på ditt kort.

Observera att pin-kod krävs för kortbetalning för alla kort med chip (Visa, Mastercard, Amex, Diners Club). Kod krävs dock inte för bensinkort utan chip (Volvo, Statoil, Preem, Shell, Hydro, OK/Q8 samt St1).

Det går även bra att trycka på biljettknappen vid infartsbommen och sedan betala med kort i betalautomaterna i ankomsthallen eller vid någon av utfartsbommarna vid P2 när du kommer tillbaka från resan.

Vilka kort accepteras?

Visa, Mastercard, Eurocard, American Express, Diners Club, Volvo, Statoil, Preem, Shell, Hydro, OK/Q8 samt St1. 

Observera att pin-kod krävs för kortbetalning vid utfart för alla kort med chip (Visa, Mastercard, Amex, Diners Club). Kod krävs dock inte för bensinkort utan chip (Volvo, Statoil, Preem, Shell, Hydro, OK/Q8 samt St1).

Hur säker är er parkering?

Alla våra parkeringar är kameraövervakade och ronderas dygnet runt av så väl Swedavia som Airport Security. 

Hur ska jag göra när jag kommer till parkeringen?

Se följande sidor:

Vad gör jag om jag har bokat en parkering, men det lyser fullt vid infarten när jag kommer fram?

Om du bokat en plats har du alltid tillträde. Systemet har reserverat en plats till dig men för andra bilister visas att området är fullt.

Hur ska jag göra när jag kommer tillbaka från min resa?

Se följande sidor:

Vad händer om jag parkerar på fel parkeringsområde?

Du debiteras då för ordinarie pris på det aktuella området. Var därför mycket noga med att kontrollera att du befinner dig på rätt parkering. Du hittar all information i bokningsbekräftelsen.

Vad händer om jag tappar bort min parkeringsbiljett?

Tappar du bort din parkeringsbiljett kontaktar du kundtjänst genom att trycka på telefonknappen på någon av betalautomaterna i ankomsthallen eller vid utfartsbommen. Kundtjänst hjälper dig då med betalningen på plats.

Vad händer om jag har förlorat mitt kort vid hemkomsten?

Tryck på telefonknappen vid bomutfarten från området så får du hjälp.

Måste jag komma exakt den tid som jag angett för bokningstillfället?

Nej, infarten måste inte ske exakt på den angivna tiden men bokningen börjar gälla från och med det valda klockslaget.

Vad händer om jag anländer tidigare eller stannar längre än vad jag angivit vid bokningen?

Överskjutande tid debiteras enligt ordinarie taxa på det aktuella området. Det finns dock en viss karenstid som läggs på varje bokning. 

Om jag bokar för en vecka men kommer hem före utsatt tid, till exempel en hel dag, återbetalas beloppet för det dygnet jag inte utnyttjat då?

Nej, outnyttjad parkeringstid återbetalas inte.

Vad händer om jag inte får igång bilen vid hemkomsten?

Ta dig till någon av utfartsbommarna och tryck på telefonknappen för att komma i kontakt med kundtjänst. Du kan också ringa 010-10 93 250. Denna service ingår i priset om du har förbokat.

Kan jag ändra och/eller avboka en redan betald parkering?

Ja, i de allra flesta fall är ändringar och avbokningar möjliga mot en avgift. Avvikande regler för ändring och avbokning kan förekomma för specifika produkter. Gällande regler återfinns på produktbladet vid bokning samt i din bokningsbekräftelse som skickas per e-post.

Kan jag boka en plats avsedd för personer med funktionsnedsättning?

Nej, tyvärr inte. Parkeringsplatserna för dig med funktionsnedsättning nära terminalen är begränsade i antal och måste vara lediga för dem som kommer hit.

Hur kontaktar jag kundtjänst?

Telefon: 010-109 68 06, e-post: parkering@swedavia.se.
Kundtjänst är bemannad dygnet runt.