På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Kundporträtt Lars Hägglöf, Facility Manager på SAS

Trots att Lars har en stressad tillvaro med mycket på agendan, så fick jag en möjlighet att träffa honom över en lunch på Arlanda. Här ger Lars historien om sin yrkesbana genom åren, framförallt i flygbranschen.

– Jag är ingenjör i grunden och gick Industriell ekonomi i Linköping, som är en ingenjörsutbildning med en kombination av ekonomi och teknik. Egentligen ville jag bli brandingenjör, men när jag fick möjlighet till utbildningen i Linköping, så var det inget att tveka om. Det var också i Linköping som jag träffade min fru, som jag sedan gifte mig med i Sjömanskyrkan i New York.

– Efter avslutad utbildning 1980 började jag på FFV Underhåll i Arboga, där jag arbetade med militärt underhåll av flygplan. Inte som tekniker utan med kvalitetssystem och handböcker. Där fick jag en god insyn i olika regelverk för flygverksamhet, t ex BCL och amerikanska FAA.

– Från FFV blev det en övergång till verkstadsindustrin på ett företag i Eskilstuna som tillverkade mätdon och mätutrustningar, där jag var kontroll- och kvalitetschef. Efter det hamnade jag i bilindustrin, som var bland det tuffaste jag varit med om. Bilkunder ställer enormt höga krav på sina underleverantörer och med ansvar för egenkontrollen i verksamheten var det ett tufft jobb.

– Tiden på FFV hade gett mig en god erfarenhet av flygverksamhet vilket öppnade för ett jobb på Linjeflyg. Linjeflyg köptes senare av SAS, där jag var regional kvalitetschef inom tekniska divisionen. Jag var då stationerad på SAS tekniska bas på Arlanda. Det var stora strukturförändringar i bolaget och jag fick ägna mig åt lite annat än rena kvalitetsfrågor, bland annat uppläggning av däckverkstäderna i alla tre länderna. Där hade jag mycket nytta av de kontakter jag tidigare hade haft med olika funktioner inom SAS men även med Transportstyrelsen.

– För tre år sen började jag på Facility Management för att hålla ihop Sverigedelen. Det är ett fantastiskt roligt jobb, som jag verkligen trivs med. Frågorna spänner väldigt brett, från hyresavtal till energiförsörjning och driftfrågor.

Flygbranschen har genomgått stora förändringar och Lars reflekterar över hur förändringarna har påverkat flygresandet.

– Såväl som kund som i min profession så är det utan tvivel den förflyttning som skett från personlig service vid incheckning och bagageinlämning till självbetjäning och att numerären har förflyttats till säkerhetskontrollen. Tekniskt och användarmässigt är det enkelt att resa, så det är oftast smidigt för oss resenärer, men det känns som man har tappat lite av charmen. Alla vet vi varför det blivit så och det är en verklighet vi har att förhålla oss till.

– Jag har jobbat med flygplansunderhåll  så länge och vill påstå att det är ett otroligt välutvecklat och smart transportsystem vi har inom flyget. I förhållande till det som krävs för att vi ska leverera det vi gör så är det egentligen för billigt att flyga idag. Lågprisflyget är givetvis till gagn för resenären på kort sikt, men för aktörerna i branschen är det tufft att få lönsamhet med de höga krav som ställs.

– Produkterna som sådana har egentligen inte förändrats så mycket. När du går in i ett flygplan, så har det varit sig ganska likt över tid. Bakgrunden är att när man typgodkänt ett flygplan, så är det inte så lätt att bygga om det. När man har tillverkat en viss modell, så finns det sedan ett omfattande underhållssystem som man är tvungen att följa i alla detaljer. Det har dock förekommit vissa modifieringar, till exempep dörren till cockpit. Men där uppstod ånyo en debatt efter den tragiska olyckan i Alperna häromåret.

Vi lämnar historiken och flyttar samtalet, samtidigt som vi fortsätter att tugga i oss den välsmakande laxsalladen, mot samarbetet mellan aktörerna som verkar på flygplatserna.

– Folk som arbetar inom flyget och alla kringliggande servicefunktioner, är väldigt lösningsorienterade och jag upplever ett mycket bra samarbete med Swedavia och andra aktörer, till och med konkurrenter. Vi ser ju ett ständigt ökat resande och det ger ju en positiv energi till alla i branschen. Samtidigt som ställer högre krav på logistiken till och från flygplatsen samt funktionerna på flygplatsen.

– Man sitter i sin flygstol och tittar ut genom fönstret och ser all denna personal som tar emot passagerare, lastar bagage, tankar planet, flygplanstekniker som gör en sista kontroll, truckförare som backar ut planet från gaten osv. Det är fantastiskt att se hela denna apparat och beundras över att det fungerar så smärtfritt som det gör. Men det är inget självspelande piano. Det krävs en ständig uppföljning och utveckling av processer och rutiner.

– Samtidigt så är det när flygplanen är i luften som flygbolagen tjänar pengar. Ett parkerat flygplan är bara en kostnad. På Linjeflygtiden spände vi bågen med ett mål på turn around 15 minuter, men det var för tufft. Idag pratar man snarare om en halvtimme, det är ju också beroende av storlek på planet.

Vad tycker du om att göra på fritiden?

– Jag sjunger i SAS-kören sedan 6 år tillbaka. Musik har alltid mitt främsta intresse, men jag tycker också om att vandra, gärna på olika platser i Europa. På vintern åker jag gärna både skidor och skridskor om föret tillåter, t ex har jag åkt Vikingarännet. Nästa år ska jag köra stafettvasan.

– Jag bor i Uppsala sedan 27 år och trivs väldigt bra där. Kommunikationerna är förnämliga, jag åker buss till huvudkontoret i Frösundavik på 50 minuter. Bussen är perfekt, jag kan jobba eller bara vila inför dagens utmaningar. Till Arlanda blir det bil.

– Jag har ett ganska brett idrottsintresse, men eftersom jag har mina rötter i Ångermanland så har jag framförallt följt Modo. Nu ser jag fram emot fotbolls-EM.

Till sist, vad tycker du känns mest spännande framöver?

– Jag ser framförallt fram emot utbyggnaden med den nya piren samtidigt som driftsidan tar sig uppåt och för oss som jobbar med hangaren så är det ju en stor förändring. Och det är väldigt kul, en av de roligaste sakerna under de 27 åren som jag varit här ute. Så jag ser positivt på framtiden.

Vi hugger in på de sista matbitarna och avslutar med en god kopp kaffe. Jag tackar Lars för en trevlig pratstund och önskar honom lycka till med kommande utmaningar.

Thomas Åhlund