På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Online expert med analyskompetens

Har du en analytisk ådra och vill vara med att stärka, utveckla och förnya våra digitala kanaler? Har du några års erfarenhet av online-arbete och vill arbeta i en spännande bransch med internationell atmosfär?

Vi söker nu en online expert med analyskompetens med en central roll att bidra till ökad kund- och affärsnytta. Vi är på en förändringsresa för såväl analys som affärsutveckling och rollen ger därmed rätt person stor möjlighet att själv utvecklas och sätta sin prägel på arbetet.

Dina arbetsuppgifter

Tjänsten är ny och en viktig pusselbit för att driva och vidareutveckla våra digitala kanaler och affärer. Uppdraget innebär att operativt driva och följa upp förbättringsåtgärder för att optimera Swedavias digitala kanaler utifrån trafik- och konverteringsperspektiv.

Som online expert har du en nyckelroll i arbetet med att öka konverteringsgraden. Du mäter, följer upp och analyserar löpande användarflöden samt genomför optimeringsaktiviteter baserat på analysen. Du ansvarar för att löpande ta fram, underhålla, populera dashboards och rapporter som tydligt visar på utveckling för de digitala kanalerna. Du utvärderar löpande trafikutveckling och initierar aktiviteter för att förbättra kvalitet, räckvidd och konvertering. Vidare stöttar du marknadskommunikatörerna i arbetet med trafikanskaffning via SEM. Du deltar i löpande arbete med omvärldsbevakning och omvärldsanalys. En viktig del i ditt arbete är att kommunikativt presentera insikterna till olika intressenter så att dessa används vidare i beslut.
Du ingår i ett team av analytiker där du rapporterar till chef Market Insights, Koncern Strategi & Hållbarhet. Du rapporterar löpande framdrift till chef Online som ansvarar för den nya Online-gruppering som nu etableras inom Swedavia. I ditt dagliga arbete samverkar du med chef Online, chef Försäljningsutveckling, chef Marknadskommunikation, chef Print och Digital Produktion samt Produktägare.
 
Just nu söker vi även analytiker med fokus på bilparkering samt analytiker med fokus på shopping, mat och dryck.

Din profil

Vi söker dig som brinner för att skapa affärer online, att förenkla och förbättra kundupplevelser, att utveckla ny metodik och nya tillämpningar, är expert på att se samband och nya möjligheter och vet hur effektivt riktad kommunikation kan utveckla affären.

Du har relevant utbildning företrädesvis inom ekonomi, teknik, e-commerce, webbanalys eller motsvarande samt 2-3 års erfarenhet från liknande arbetsuppgifter. Det är viktigt med erfarenhet av GTM och Google Analytics, att du självständigt kan arbeta med dessa verktyg och kan agera beställare men även implementera t ex tracking i GTM för att senare genomföra analyser.
 
Du behöver vara datadriven och analytisk med bra förståelse för användarbeteenden online. Vi ser även att du har bra förståelse för marknadsföring och försäljning online, inkl. SEO, SEM etc. Du har hög affärsförståelse kombinerat med hög teknisk kompetens och kan föra dialogen med IT kring omfattning, krav och utförande. Erfarenhet av UX och design samt MVT-tester är meriterande men inte ett krav.
 
För att vara framgångsrik i rollen är du som person handlingskraftig och lösningsorienterad. Du har stor samarbetsförmåga men trivs samtidigt med att arbeta självständigt med stort ansvar. Du är affärsmässig, drivs av att arbeta mot uppsatta mål, har lätt för att skapa och behålla goda relationer.Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.

Vi erbjuder

Vi erbjuder en utvecklande tjänst med stor möjlighet till påverkan inom en enhet som genomsyras av hög professionalism, öppet arbetsklimat och starkt kund- och affärsfokus.

På våra flygplatser möter vi hela världen. Det är en unik arbetsplats med flygpuls och atmosfär. Vi ser att olikheter och mångfald berikar, och ser det som en förutsättning för vår framtida utveckling som hållbart företag. På swedavia.se/jobb kan du läsa mer om hur det är att jobba hos oss.

Anställning och kontakt

Tjänsten är en tillsvidareanställning med start under hösten eller enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm-Arlanda. Resor i tjänsten förekommer. För frågor kontakta Chef Market Insights Kickie Hiller, 010-109 01 40 eller chef Online Mats Duvner, 010-109 11 68.

 

Säkerhet har hög prioritet för oss på Swedavia. Vi genomför därför en säkerhetsprövning innan beslut om anställning. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär hittar du här.

Välkommen med din ansökan senast 30 september 2016