På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Cecilia Montero, enhetschef för service och underhåll på Göteborg Landvetter Airport

Varför har du valt att arbeta som ledare?

Jag brinner för det, jag finner det utmanande att vara en länk mellan arbetsgivare och arbetstagare. Som ledare har man möjlighet att kunna jobba med verksamheten och processer samt skapa goda relationer och arbetsklimat.

Hur får du stöd i ditt ledarskap idag?

IT-system, ledarwebben, mobiltelefon, information via informella kanaler, anvisningar, seminarier, samtal med medarbetaren, rapporter med mera.

Stöd från min ledning är också ytterst viktigt för att kunna vara tydlig i mitt ledarskap gentemot min grupp.

Vad är roligt och vilka utmaningar har du i din roll som ledare?

Det är aldrig som man tänkt sig och inte en dag är den andra lik. När man jobbar med människor, kundens önskemål, verksamhetens förväntningar och tidsplaner är det alltid en utmaning att få alla delar att fungera på bästa sätt. Det är som att lägga fram pusselbitar och få till sist en tavla. Det är både roligt och utmanande.

Hur ska man vara för att lyckas i din roll?

Mänskliga sidan: Man måste vara lyhörd, prestigelös, känna empati.
Kompetens: Man måste kunna den verksamheten som man leder.
Kreativ: Det finns inga anvisningar för hur en ledare skall agera vid visa situationer/konflikter/tekniska problem. Som ledare får man tips, men sedan är det omdömet som gäller inför ett beslut.
Beslutsam: Till sist måste man kunna fatta beslut, det går inte att undgå och det ska man göra utan att vackla.

Hur arbetar du för att få dina medarbetare engagerade och delaktiga?

Genom att vara öppen, klar och så tydlig så möjligt. Genom att ge feedback såväl för den goda arbetsinsatsen som för det mindre lyckade. Vara i god tid med information som rör medarbetarens arbetsuppgifter och förväntad prestation.
Skapa ett bra arbetsklimat där alla är sedda och har en viktig roll.

Hur påverkar du våra kunder utifrån din roll?

Det goda arbetsklimatet som en ledare åstadkommer i en grupp, speglar sig i möten med kunden. Nöjda medarbetare är kreativa och löser kundens problem på bästa sätt. Det är det som ger mervärde till alla affärer.  

Har du några tips till den som skulle vilja arbeta som ledare inom Swedavia?

Det är viktigt att man identifierar sig med Swedavias värderingar, att man tycker om att ta ansvar och påverka, och att man trivs med en mångsidig roll.