På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Alltfler nöjda resenärer på Landvetter

2014-01-31, kl. 09:00

80 procent av resenärerna är mycket nöjda med Göteborg Landvetter Airport. Det visar den kundundersökning kring atmosfär, utbud, renlighet och bemötande som genomförs fyra gånger per år på flygplatsen.

Resultatet för kvartal fyra 2013 visar den högsta andelen nöjda resenärer sedan undersökningen ASQ (Airport Service Quality) började genomföras på Landvetter. Sista kvartalet 2012 var motsvarande resultat 68 procent nöjda resenärer, en höjning med 12 procentenheter på ett år.

– Det finns all anledning för personalen på Göteborg Landvetter Airport att känna sig stolta för det fina betyg som våra resenärer ger oss. Samtidigt gäller det att vara ödmjuk inför att varje möte med en resenär är en ny möjlighet att överträffa förväntningar och ge en positiv upplevelse. Det ska vi fortsätta med, och sikta mot ännu fler nöjda resenärer, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Under 2013 invigdes flygplatsens nya utrikes avgångshall som har inneburit en avsevärd höjning av atmosfär och utbud. 1 000 nya kvadratmeter shopping och restauranger har tillkommit och en satsning på konst, lärande-miljöer och inredning har gjort att resenärerna trivs bättre på flygplatsen. En ny, större utrikes säkerhetskontroll med fokus på både säkerhet, design och värdskap invigdes under 2012.

– Våra investeringar i större, vackrare ytor och ett bättre utbud spelar naturligtvis stor roll i att resenärerna får en positiv upplevelse hos oss. Men utan satsningar på personalens roll genom värdskap, service och renlighet hade vi inte nått så stora förbättringar som vi gör, säger Charlotte Ljunggren.

– Vi satsar hårt på att försöka attrahera fler flyglinjer till regionen. Hur vår flygplats fungerar och uppfattas är självklart betydelsefullt i det arbetet, avslutar Charlotte.

Om ASQ-undersökningen:

I resenärsmätningen ASQ – Airport Service Quality, som görs av DKMA på uppdrag av ACI (Airport Councils International) , ställs 36 frågor om allt från ankomst till flygplatsen, upplevelsen på flygplatsen, avresan och mottagande av bagage. Över 200 flygplatser i mer än 50 länder deltar i mätningen.

ASQ-resultatet för Göteborg Landvetter Airport för helåret 2013 visar att 79 procent av resenärerna är nöjda med Göteborg Landvetter Airport. Resultatet för helåret 2012 var 67 procent, även det en höjning på hela 12 procentenheter.