Höstmarknad på Landvetter flygplats

2014-10-23, kl. 10:00

Under tre dagar är det höstmarknad på Göteborg Landvetter Airport. Resenärerna kan handla lokala produkter och livsmedel från konsthantverkare och lantbrukare från trakten.

Höstmarknaden pågår från torsdag 23 oktober till och med lördag 25 oktober i incheckningshallen på flygplatsen, vilket gör den tillgänglig även för dem som inte ska ut och flyga. Höstmarknaden är ett sätt att möta resenärernas ökade krav på närproducerade varor, lyfta fram det lokala och kommunicera att flygplatserna är ett nav för både tillväxt och handel.

- Höstmarknaden på Landvetter är ett jättekul sätt för oss att lyfta det lokala till en internationell miljö och sätta fokus på att vi måste tänka hållbart, bland annat genom att handla lokalproducerat, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Ett antal lokala producenter säljer glaskonst, smyckekonst, textilprodukter, kaffe, konfekt, te, mattor, sjalar, väskor, lammskinn, dekorkransar, honung, hudvårdsprodukter, sylt, saft, frukt, grönsaker, stenungsbakat bröd, kaffebröd mm

De lokala producenter som deltar på marknaden är: Gyllene Hinden, Systrarna Jönssons Skafferi, Landvetter Stenugnsbageri, LISALISA, Carpe Ventum Jord & skog, Sjuhärads Form.

Lisa Göthberg är på plats i ett av stånden. Hon är grafisk designer och jobbar tillsammans med Lisa Eriksson som är sömmerska i företaget LISALISA som hör hemma i Lerum. De tillverkar produkter med grafiskt tryck på temat utrotningshotade djur, det är grytunderlägg, handdukar, necessärer, kuddfordral etc.
­- Man får gå upp väldigt tidigt men det känns jättebra att vara här, säger hon med ett leende. Vi har varit på ett par marknader förut men aldrig på en flygplats.

- Vi hoppas kunna göra detta till ett återkommande inslag framöver och förhoppningsvis kunna locka ännu fler lokala aktörer att delta. Flygplatsen är ju en fantastisk marknadsplats med cirka 13 000 människor som passerar varje dag, säger Charlotte Ljunggren.

Marknaden pågår från tidig morgon till cirka kl. 18 under 23-25 oktober.

För mer information: Fredrik Olsson, kommunikationschef Göteborg Landvetter Airport, 010-10 93 117