På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Vanliga frågor om parkering

Hitta svaren på de vanligaste frågorna. Saknar du din fråga är du välkommen att kontakta kundtjänst.

Måste jag boka en plats i förväg?

Nej, det går bra att komma hit och välja en plats på ett ledigt område. Däremot är kampanjpriser endast tillgängliga för dem som bokar i förväg. Med en bokad plats är du garanterad att parkera på just det område du har valt.

Hur mycket kostar det att parkera?

Du betalar din parkering baserat på antal timmar eller dygn du parkerar. Det finns även erbjudanden med fördelaktiga priser. Läs mer om parkeringserbjudanden här. 

Vad är dygnspriset på parkeringarna P5, P6 och P7 om jag vill stå längre än en vecka?

Priset för påföljande dygn efter en vecka är 50 kronor per dygn. En parkeringsvecka är lika med åtta dygn.

Har ni särskild taxa på parkering för personer med funktionsnedsättning?

Du som har funktionsnedsättning parkerar till lågpristaxa (20 kronor per timme, 160 kronor per dygn, 525 kronor för en vecka och 25 kronor för tillkommande dygn) på alla parkeringsområden. För att få priset reducerat visar du upp ditt parkeringstillstånd tillsammans med din parkeringsbiljett i informationsdisken i incheckningshallen innan du har betalat.

Har ni avtal för företag?

Det finns flera olika avtalsformer och tjänster som kan hjälpa ditt företag att förenkla resandet, som till exempel paxade årsplatser närmast incheckningen och VIP-hantering genom säkerhetskontrollen.

Hur långt är det till incheckningshallen från parkeringarna?

Närmast till incheckningshallen är inomhusparkeringarna P3 och P4 och utomhusparkeringen P2, cirka en minut från incheckningshallen. Från parkeringarna P5, P6, P7 tar promenaden mellan fem till tio minuter med bagagevagn.

Var ska jag parkera om jag ska vara borta över en helg?

Ska du resa över helgen finns weekendpriser. Läs mer om parkeringserbjudanden här.

Finns det risk för att parkeringarna blir fullbelagda vid högsäsong?

Ja, under högsommaren är trycket ibland så hårt att parkeringarna blir fullbelagda. Du rekommenderas därför att säkra en plats genom att boka i förväg. Har du ingen möjlighet att boka var då ute i god tid och se antal lediga platser på informationstavlan vid uppfarten till Göteborg Landvetter Airport.

Hur länge kan jag parkera som längst?

Du kan parkera upp till 92 dygn på våra parkeringsområden P5, P6 och P7 som längst utan att i förväg anmäla det till oss. Kontakta parkeringen om du behöver parkera under längre tid.

Hur betalar jag min parkering?

På alla parkeringar innanför bommar betalar du med kort. På korttidsparkeringar kan du betala med kort eller med mynt.

Kortbetalning

Vill du betala med kort väljer du att antingen registrera ditt kort vid infartsbommen och sedan använda samma kort vid utfartsbommen. Du behöver inte hålla reda på någon biljett, parkeringen finns istället laddad på ditt kort. Det går även bra att trycka på "biljett" vid infartsbommen och sedan betala med kort vid utfartsbommen eller i parkeringsautomaterna i incheckningshallen när du kommit tillbaka från resan.

Vilka betalkort accepteras?

Visa, Mastercard, Eurocard, American Express, Diners Club, Volvo, Statoil, Preem. Shell, Hydro, OK/Q8 samt St1. Obs! Pin-kod krävs för kortbetalning vid utfart för alla kort med chip (Visa, Mastercard, Amex, Diners Club). Kod krävs inte för bensinkort utan chip (Volvo, Statoil, Preem, Shell, Hydro, OK/Q8 samt S1).

Hur gör jag en bokning?

Ange datum för när du önskar parkera, därefter får du förslag på tillgängliga alternativ. Välj det som passar dig bäst och fyll sedan i dina personuppgifter, genomför betalningen och sedan är det klart. Glöm inte att skriva ut bekräftelsen.  

Vad menas med kampanjkod?

Parkeringen kör ibland med kampanjer, vilket innebär att specifika kampanjkoder meddelas till dig. Har du fått en kampanjkod ska du därför ange den. Har du ingen låter du kampanjkodsfältet vara tomt.

Hur säker är er parkering?

Alla våra parkeringar är kameraövervakade och ronderas dygnet runt av så väl Parkeringsservice som Airport Security.

Kan jag boka fler än en parkeringsplats under samma tidsperiod med ett och samma betalkort?

Ja, det går bra.

Kan jag betala parkering med ett elektroniskt kort?

Ja, det går bra att betala med elektroniskt kort.

Varför måste jag betala med betal-/kreditkort vid bokning?

Förutsättningen för att boka en parkeringsplats är att den betalas vid bokningstillfället. Betalning sker på webbplatsen med ett giltigt betal-/kreditkort: American Express, Diners, Mastercard och Visa.

Jag har ett bensinkort som är knutet till Visa/Mastercard. Kan jag betala en parkeringsbokning med det?

Ja.

Hur ska jag göra när jag kommer till parkeringen?

Kontrollera att du befinner dig på det parkeringsområde där du har bokat. Kör fram mot bommen och vänta medan systemet läser av ditt fordons registreringsnummer. Bokningen identifieras, en infartsbiljett produceras automatiskt och bommen går upp.

Hur ska jag göra när jag kommer tillbaka från min resa?

Kör fram till utfartsbommen. Bokningen identifieras, parkeringstiden kontrolleras och bommen går upp. Om läsning inte sker eller parkeringen varat längre tid än du bokat, stoppa in biljetten som du fick vid infarten. Systemet räknar ut eventuell extra kostnad och betalning sker vid utfart med kort.

Vad gör jag om jag bokat en parkering men det lyser rött vid infarten när jag kommer fram?

Om du bokat en plats har du alltid tillträde. Systemet har reserverat en plats till dig men för andra bilister visas att området är fullt.

Vad händer om jag parkerar på fel parkeringsområde?

Du debiteras då för ordinarie pris på det aktuella området. Var därför mycket noga med att kontrollera att du befinner dig på rätt parkering. Du hittar all information i bokningsbekräftelsen.

Vad händer om jag tappar bort min parkeringsbiljett?

Tappar du bort din parkeringsbiljett kontaktar du parkeringsservice genom att trycka på telefonsymbolen på någon av betalautomaterna i incheckningshallen eller vid utfartsbommen. Parkeringsservice hjälper dig då med betalningen på plats.

Vad händer om jag har förlorat mitt betalkort vid hemkomsten?

Tryck på telefonknappen vid bomutfarten från området så får du hjälp.

Måste jag komma exakt den tid som jag angett för bokningstillfället?

Nej, infarten måste inte ske exakt på den angivna tiden men bokningen börjar gälla från och med det valda klockslaget.

Vad händer om jag anländer tidigare eller stannar längre än vad jag angivit vid bokningen?

Överskjutande tid debiteras enligt ordinarie taxa på det aktuella området. 

Om jag bokar för en vecka men kommer hem före utsatt tid, till exempel en hel dag, återbetalas beloppet för det dygnet jag inte utnyttjat då?

Nej, outnyttjad parkeringstid återbetalas inte.

Kan jag ändra och/eller avboka en redan betald parkering?

Ja, i de allra flesta fall är ändringar och avbokningar möjliga mot en avgift på 25 kronor. Avvikande regler för ändring och avbokning kan förekomma för specifika produkter. Gällande regler finns på produktbladet vid bokning samt i din bokningsbekräftelse som skickas per mejl.

Kan jag boka en plats avsedd för personer med funktionsnedsättning?

Nej, tyvärr inte. Parkeringsplatserna för personer med funktionsnedsättning nära terminalen är begränsade i antal och måste vara lediga för dem som kommer hit.

Om jag som har funktionsnedsättning kan stå på en vanlig parkeringsplats och vill boka den, hur gör jag då för att få min rabatt?

Tyvärr fungerar det inte att få det reducerade pris som är kopplat till ditt parkeringstillstånd när du bokar och betalar via webben.

Hur kontaktar jag Parkeringen?

Telefon: 010-109 68 07
E-post: parkering@swedavia.se