På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Ledsagning på flygplatsen

Ledsagning innebär att du som har en funktionsnedsättning får en ledsagare som hjälper dig på flygplatsen och ända fram till flygplanssätet om du vill. Var noga med att berätta om dina behov när du bokar, så att du kan få så bra hjälp som möjligt. Kom också ihåg att kontakta oss på när du kommit till flygplatsen så att vi vet att du är här och väntar på ledsagning.

Flygplan som står inne vid gate med överbyggd gång. Fotografi


Du kan till exempel få ledsagning om du har en funktionsnedsättning som gör att du har nedsatt rörlighet, syn eller hörsel eller om du känner oro och har svårt att hitta på nya platser. 

Ledsagning är kostnadsfritt för dig som har en funktionsnedsättning. Det är även en lagstadgad rättighet som gör det möjligt för alla att kunna resa med flyg. Om du inte har en funktionsnedsättning men vill ha ledsagning ändå, så betalar du en avgift till flygbolaget.

Boka ledsagning när du bokar flygresa

Det är bra om du bokar ledsagning senast 48 timmar före din flygresa, men boka gärna ledsagning redan när du bokar flygresan. Det underlättar ledsagarnas arbete, som då kan planera sitt arbete på bästa sätt. Var gärna så tydlig du kan när du beskriver dina behov. Fråga också flygbolaget hur lång tid i förväg du bör vara på flygplatsen och ta även reda på när flygplatsen öppnar om du ska resa tidigt på morgonen.

Efter bokningen skickar flygbolaget vidare information om dina särskilda behov till flygplatsen, som ansvarar för att hjälpa dig när du kommer dit. 

Ledsagningen varierar beroende på dina behov, vilket ibland kan vara svåra att uttrycka. Här följer därför några nyckelmeningar som kan vara bra när du kontaktar oss:

  • Jag använder rullstol.
  • Jag använder rullstol men kan gå korta sträckor själv.
  • Jag behöver hjälp till och från flygplanet.
  • Jag behöver hjälp att ta mig ombord på flygplanet.
  • Jag har svårt att gå i trappor.
  • Jag känner oro.
  • Jag har svårt att hitta.
  • Jag har en hörselnedsättning.
  • Jag har en synnedsättning.
  • Jag har assistanshund.
  • Jag måste ha med mig syrgastuber på resan.

Om du har möjlighet får du gärna berätta vid bokningen vilken typ av ledsagning du vill ha med hjälp av beskrivningarna längst ner på den här sidan.

Ledsagning på flygplatsen före flygresan

När du kommer fram till flygplatsen är det viktigt att du kontaktar personal på plats så att de vet att du har kommit dit. Säg att du beställt ledsagning så kontaktar de din ledsagare. Annars vet inte ledsagaren att du är på flygplatsen och väntar.  Du bestämmer själv på vilken av nedanstående platser du vill möta ledsagaren, berätta bara dina önskemål när du bokar. En help-point är en plats utanför eller inuti flygplatsen.

Såhär gör du när du kommer fram till flygplatsen:

  1. Kontakta oss på plats, gärna till personal i incheckningsdisken. Du kan även trycka på knappen vid help-pointen och berätta för personal via en högtalare att du behöver ledsagning. Eller kontakta personal i informationsdisken om du bestämt att träffa din ledsagare där.
  2. Om du ska möta upp din ledsagare vid incheckningsidsken måste du inte vänta på ledsagaren för att checka in. Om du känner att du klarar att checka in själv får du gärna göra det.
  3. Ledsagaren möter upp dig.
  4. Om du är rullstolsburen och har en elektrisk rullstol får du här sätta dig i en lånerullstol. Den elektriska rullstolen checkas in.
  5. Du får sedan hjälp med incheckningen om du inte redan checkat in, hjälp genom säkerhetskontrollen till gaten och sätet i flygplanet om du vill det.

När ska du vara på flygplatsen?

OBS. Nedanstående är ungefärliga tider för när du bör vara på flygplatsen, kontakta flygbolaget för att vara säker på hur dags du bör vara där då olika flygbolag har olika regler.

  • Inrikes: 
    Om du väljer att möta din ledsagare vid incheckningen eller en informationsdisk måste du vara där senast en timme före ditt flyg går. 
    Om du väljer att möta din ledsagare vid en mötesplats, en så kallad help-point, måste du ofta vara där senast två timmar före ditt flyg går, ibland ännu tidigare om flygbolaget/arrangören angivit det.
  • Utrikes: 
    Om du väljer att möta din ledsagare vid incheckningen eller en informationsdisk måste du vara där senast två timmar före ditt flyg går. 
    Om du väljer att möta din ledsagare vid en mötesplats, en så kallad help-point, måste du ofta vara där senast två timmar före ditt flyg går, ibland ännu tidigare om flygbolaget/arrangören angivit det.

Vänta på ledsagare

Kortast väntetid på en ledsagare får du om du bokat ledsagning senast 48 timmar före planet ska gå. Ungefärliga väntetider för ledsagning hittar du i menyn på den här sidan.

Ledsagning på flygplatsen när du landat

När ditt flygplan har landat möter ledsagaren upp dig – antingen utanför flygplansdörren eller inne vid din sittplats i flygplanet. Du kan välja att få ledsagning från flygplanet, genom passkontroll, vidare till bagagebandet där ditt bagage och eventuell rullstol hämtas upp. Sedan får du hjälp genom tullen. 

Du kan antingen få ledsagning fram till en mötesplats (så kallad help-point) eller till något färdmedel som taxi, buss eller tåg. Om du ska vidare till ett annat flyg så kan en ledsagare hämta dig vid flygplanet när du landat och sedan skjutsa dig till rätt gate. 

Shopping

Om ledsagaren har tid och möjlighet kan du också få hjälp med shopping på flygplatsen.

Beskrivning av särskilda behov när du bokar

När du bokar ledsagning via ditt flygbolag eller resebyrå är dessa förkortningar och beskrivningar bra att kunna. Förkortningen WCH betyder Wheelchair (rullstol) och MAAS betyder Meet And Assist Service (ung. möta och assistera). Det som följer efter förkortningen är alltså till för att göra bokningen ännu mer specifik.

Särskilda behov

Kod till bokningen

Rullstolsburen och/eller kan inte gå längre sträckor. WCH-R
Rullstolsburen och/eller kan inte gå i trappor. WCH-S
Rullstolsburen med någon typ av förlamning. WCH-C
Kognitiv funktionsnedsättning. DPNA
Blind eller nedsatt syn. BLND
Blind och döv. BLND/DEAF
Döv eller nedsatt hörsel. DEAF
Ensamresande barn.  UM

Om du vill veta mer om nedsatt rörlighet, rullstolar och rullatorer i samband med flygresa - läs mer under rubriken Nedsatt rörlighet i vänstermenyn.