På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Luleåbon vill ha exotisk mat på flygplatsen

2014-11-26, kl. 16:21

I dag lanserar Swedavia, som driver Luleå Airport, undersökningen Resenären tillsammans med TNS Sifo. Den har genomförts för att kartlägga svenskarnas syn på resande, och det visar sig bland annat att luleåborna gärna vill äta exotiskt mat på flygplatsen. Hela 32 procent vill ha Food Courts med mat från världens alla hörn. När Luleåbon packar väskan är det tandborste, underkläder och dator som åker med.

Undersökningen Resenären genomförs nu för tredje året i rad. Årets rapport visar att svenskarna i allra högsta grad uppskattar resandet – fyra av tio svenskar upplever att de prioriterar utlandssemester högre i dag än för 5-10 år sedan. Och det står helt klart att flygplatsen idag är en viktig del av hela reseupplevelsen. Sju av tio svenskar känner förväntan på flygplatsen, fyra av tio är glada.

– Vi ser att resenärerna gärna kommer tidigt till flygplatsen för att känna den speciella förväntan som är en del av flygplatsens atmosfär. Mer än hälften är på plats minst en timme innan avgång och vi utvecklar ständigt flygplatsen för att möta resenärernas önskan efter nya upplevelser, säger Ann-Christine Viklund, flygstationschef på Luleå Airport.

Resultat ur Resenären

  • Kvinnor mer förväntansfulla än män. Sju av tio svenskar känner förväntan på flygplatsen. Bland kvinnorna är siffran 74 procent. Gotlänningarna är mest förväntansfulla, hela 82 procent. Luleå ligger på 65 procent.
  • Unga resenärer känner sig mer uppspelta på flygplatsen, 34 procent jämfört med snittet på 20 procent. Unga män känner sig ofta stressade, hela 24 procent jämfört med snittet på 13 procent. Luleåborna är inte så uppspelta, bara 18 procent. De är däremot glada, hela 37 procent.
  • Var femte man spenderar helst tid i baren. 21 procent av männen sitter helst i baren och dricker öl, vin eller drinkar. Bland kvinnorna vill man helst fördriva tiden med att prata med sitt resesällskap, 20 procent, eller fika, 18 procent. Luleåbon äter gärna en bit mat, eller läser i lugn och ro, 15 respektive 19 procent.
  • Närmare tre av fyra, 72 procent, bestämmer sig minst tre månader i förväg var man ska åka. Det vanligaste är att bestämma sig cirka tre månader innan avresa, 42 procent. I Luleå är det 48 procent som bestämmer sig tre månader i förväg, 23 procent bestämmer sig en månad i förväg.
  • Penna, kamera och mediciner i bagaget. Mer än hälften av svenskarna har en penna i handbagaget, 54 procent. 45 procent packar en kamera, 44 procent tar med sig mediciner. Dator eller läsplatta har ökat och når 38 procent i år från 31 procent föregående år. I Luleå är det tandborste och dator/läsplatta som gäller, 49 respektive 47 procent.
  • Kvinnor vill ha mest tid på flygplatsen. 38 procent av kvinnorna vill ha minst två timmar på sig på flygplatsen jämfört med 32 procent för männen. Vanligaste är dock att vilja spendera minst en timme på flygplatsen, 58 procent jämfört med 55 procent föregående år.
  • En av tre uppdaterar sociala medier på flygplatsen. Facebook kommer högst, 26 procent, följt av Instagram, 13 procent. Uppdateringarna är viktigare för kvinnor än män, 34 procent av kvinnorna anser att det är ganska eller mycket viktigt att uppdatera sociala medier. Motsvarande siffra för männen är 24 procent.
  • Resenärer vill njuta av tid med partner på resan. Resenärerna uppger i första hand de vill få njuta av tid med partner och/eller familj, hela 24 procent. Total avkoppling söker 19 procent, nya insikter och kunskaper 17 procent. Norrbottningen vill gärna njuta av tid med sin partner, 22 procent. 16 procent vill få nya insikter och kunskap.