På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Lulebon planerar utlandssemestern i tid

2013-12-19, kl. 13:02

I dag lanserar Swedavia, som driver Luleå Airport, undersökningen Resenären tillsammans med TNS Sifo. Den har genomförts för att kartlägga svenskarnas syn på resor, semestrande och flygplatser över hela världen. Det visar sig bland annat att upplevelsen på en flygplats blir allt viktigare. En av de saker som framkommer är att de boende i Luleå gärna planerar resan minst ett halvår i förväg, 37 procent jämfört med 30 procent av genomsnittssvenskarna. Lulebor tycker också i högre utsträckning än övriga svenskar att det är viktigt att flygplatserna satsar på att vara miljövänliga.

– Vi ser att svenskarna prioriterar utlandssemestern i högre grad i dag än för några år sedan och att flygplatsen är en viktig del av reseupplevelsen. Det som utmärker Luleborna är att man i högre utsträckning än andra bestämmer sig för resmål och planerar sin resa i god tid, jämfört med svenskarna i allmänhet där 30 procent bestämmer sig minst sex månader i förväg så bestämmer sig 37 procent av resenärerna från Luleå så tidigt, säger Anna Kowal, marknadschef på Luleå Airport.

Undersökningen Resenären, som nu genomförts för andra året, visar vilka val svenskarna gör i samband med sin semester och hur de beter sig inför resan. 2013 års rapport visar att långt över en tredjedel (41 %) upplever även att de prioriterar utlandssemester högre i dag än för 5-10 år sedan. Av Luleborna uppger 42 procent att de prioriterar utlandssemester mer nu än förr, och anledningarna är främst att det blivit enklare (36 %), att man vill uppleva något speciellt (30 %), eller att det upplevs som viktigt att koppla av i takt med att kraven om tillgänglighet ökar (26 %).

På en flygplats är resenärer från Luleå förväntansfulla (69 %), glada (40 %) – och nära sju av tio Lulebor anser att atmosfären på flygplatsen är viktig för reseupplevelsen. Och det man helst vill göra är att umgås på riktigt och samtala med dem man reser tillsammans med, långt från den ständigt uppkopplade vardagen. På en flygplats vill resenärer från Luleå helst prata med sitt resesällskap (24 %), läsa (19 %) och avnjuta något i baren (17 %). Luleåbon föredrar personlig incheckning (49 %) framför så kallad self-service (42).

– På Luleå Airport arbetar vi hela tiden med att ytterligare förbättra för resenärerna så att vistelsen på flygplatsen innebär glädje och förväntan. Flygplatsens atmosfär, interiör, service och utbud är en viktig del av reseupplevelsen. Den 5 december invigdes nya moderna Luleå Airport, en attraktiv flygplats som alla i regionen kan vara stolta över. Inom kort inviger vi en lekhörna för våra minsta resenärer, då flyttar Leos Lekland in på Luleå Airport. I januari startar restaurangen sin ombyggnation för att i mars slå upp portarna till O´Learys och Skafferiet,säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef Luleå Airport.

Förutom shopping och bra mat tycker svenskarna generellt sett att en bra flygplatsatmosfär karaktäriseras av rena och snygga lokaler, låg ljudnivå, bra information samt gott om sittplatser. Resenärer från Luleå efterfrågar billigare shopping (34 %), food court med mat från jordens alla hörn (25 %), mer aktiviteter för barnen (20 %) samt konst (18 %).

Lulebor tycker också i högre utsträckning än övriga svenskar att det är viktigt att flygplatser satsar på att vara miljövänliga – 85 procent av de svarande från Luleå anser att det är viktigt, att jämföra med 78 procent på riksnivå.

Ladda ner hela Resenären-rapporten här: www.swedavia.se/resenären

Resultat för Luleå

  • 327 personer från Luleå har intervjuats, varav basen för de resultat som rapporteras här utgörs av de 164 som svarade att de har flugit på semesterresa det senaste året.
  • Bland Luleborna bestämmer sig 36 procent av resenärerna för resmål mer än tre månader i förväg, 37 procent mer än sex månader och 24 procent en månad i förväg.
  • I handbagaget packar man helst penna (58 %), kamera (53 %) och mediciner (50 %).
  • Man vill vara på flygplatserna minst en timma innan (62 %), alternativt två timmar innan (24 %). Dock har 12 procent svarat högst 30 minuter innan avgång, vilket är högre än genomsnittssvensken (7 %).
  • På en flygplats känner Lulebon förväntan (69 %), glädje (40 %) och behov av toalett (13 %).
  • Luleåbon föredrar personlig incheckning (49 %) framför så kallad self-service (42 %).
  • På flygplatserna vill man helst prata med sitt resesällskap (24 %), läsa (19 %) och dricka något i baren (17 %).
  • För de flesta (69 %) är atmosfären på en flygplats viktig.
  • Man efterfrågar där billigare shopping (34 %), food court med mat från jordens alla hörn (25 %), mer aktiviteter för barnen (20 %) samt konst (18 %).
  • Hela 42 procent upplever att de prioriterar utlandssemester mer i dag än för 5-10 år sedan. Anledningarna är främst att det blivit enklare (36 %), att man vill uppleva något speciellt (30 %), eller att det upplevs som viktigt att koppla av i takt med att kraven om tillgänglighet ökar (26 %).
  • Helst äter man varm mat (27 %), smörgås (23 %) eller snabbmat (14 %) och dricker kaffe (32 %), öl (18 %), eller vatten (19 %).
  • Man shoppar helst fin sprit (33 %), reselektyr (33 %) och svensk choklad (22 %) och spenderar cirka 500 kronor (35 %), upp till 100 (25 %) eller så mycket som cirka 1 000 kronor (19 %).
  • Att en flygplats satsar på att vara så miljövänlig som möjligt upplevs som viktigt av hela 85 procent av Luleborna.

Resultat ur Resenären

  • Den vanligaste orsaken till att man prioriterar utlandssemester högre idag är för att man vill uppleva något speciellt (47 %). Det gäller framförallt 18-29 åringar (60 %) samt personer i Stockholms- (58 %) och Jönköpingsområdet (56 %).
  • Äldre resenärer (50-64 och 65-79 år) inspireras av sina tidigare resor i valet av destination
  • I Kalmar län (39 %), Halland (47 %) och Norrbotten (37 %) planerar en större andel personer sin resa minst sex månader innan avresa jämfört med 30 procent i övriga Sverige.
  • 36 procent vill vara på plats på flygplatserna mer än 2 timmar i förväg för att shoppa, äta och insupa atmosfären. Resenärer från Gävleborg, Halland, Örebro, Dalarna och Södermanland spenderar längst tid i förväg på flygplatsen.
  • Den känsla som dominerar bland resenärer när de kommer till flygplatserna är förväntan, och det är starkast bland personer boende i Värmland (81 %) och Dalarna (också 81 %).
  • Kvinnor packar i tydligt högre utsträckning än män ner penna, mediciner, tuggummi och smink i handbagaget. Män tar istället i högre utsträckning med dator/iPad och kondomer.
  • Kvinnor köper på flygplatsen helst något att läsa (32 %) och exklusiv damparfym (28 %). Männen inhandlar gärna sprit och helst av den finare sorten (40 %).
  • Mer än var sjätte man spenderar helst tiden fram till avgång i baren och det gäller framförallt män i åldern 30-49 år (22 %).
  • De äldre männen mellan 65-79 år föredrar att fika (26 %).
  • Kvinnor ägnar helst flygplatstiden till att umgås och prata med sitt ressällskap (23 %).
  • Kvinnor är också de som anser att det är viktigt att flygplatser strävar efter att vara så miljövänliga som möjligt (86 %).
  • Billigare shopping och mat från hela världen är det som resenärerna allra helst önskar på flygplatser.
  • 23 procent av de tillfrågade uppdaterar sin Facebookstatus eller gör ett Instagraminlägg på flygplatsen innan avresa.
  • Pocketböcker är den överlägset mest populära läsformen under resan (54 %) följt av tidningar/magasin (20 %) och svenskarna vill helst läsa ”En man som heter Ove” av Fredrik Backman eller ”Inferno” av Dan Brown.

Om undersökningen

Undersökningen har gjorts av TNS Sifo på uppdrag av Swedavia om svenskarnas syn på resor, semestrande och flygplatser över hela världen. Den är webbaserad och genomfördes den 30 september - 9 oktober 2013. Respondenterna är slumpmässigt utvalda personer mellan 18-79 år. Totalt gjordes 9 067 intervjuer, varav 4 594 svarade ja på frågan om de flugit på semesterresa det senaste året och därmed utgör basen för undersökningsresultaten. För riksresultaten är basen 2 000 personer.