På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Svenskarna lägger allt mer pengar på resande

2015-11-04, kl. 10:00

Mer än varannan svensk, 52 procent, prioriterar utlandssemester högre i dag än för 5-10 år sedan. Vart fjärde svenska hushåll lägger 50 000 kronor eller mer på resor per år. Det visar den färska undersökningen Resenären som Swedavia tillsammans med Novus genomfört. Undersökningen tar reda på svenskarnas syn på resor, semestrande och flygplatser över hela världen.

Undersökningen Resenären genomförs nu för fjärde året i rad. I årets upplaga av Resenären ställdes frågan hur mycket pengar hushållet har spenderat på privata resor under det senaste året. Hela 26 procent angav 50 000 kronor eller mer, 21 procent lägger mellan 30 000 och 49 999 kronor medan 17 procent lägger mellan 20 000 och 29 999 kronor. Och 29 procent planerar att spendera ännu mer i framtiden. Enligt Swedavias egen statistik är det främst privatresandet som ökar. Lågkostnadsflyget har bidragit till nya resvanor med fler, korta weekendresor. Resor till sol och värme är alltid populärt såväl som storstadsupplevelser.

-        Stockholm Arlanda Airport är idag den flygplats som växer snabbast i Skandinavien med 13 nya interkontinentala direktförbindelser de senaste två åren. Parallellt med det ökade intresset för resande i Sverige märker vi ett allt större internationellt intresse av att besöka Sverige och det skapar också nya arbetstillfällen inom flera områden, säger Elizabeth Axtelius, direktör Aviation Business på Swedavia

Svenskarna prioriterar resande mer för att kunna njuta av tiden med partner och familj. Hela 59 procent angav detta. Det näst vanligaste skälet var att koppla av från en stressad vardag, 47 procent. 28 procent vill resa för att man tycker att det blivit enklare. Längre ned på listan hittar vi de som vill möta intressanta människor, 11 procent, eller de som vill känna sig som en annan människa, bara 6 procent.

Swedavia investerar för att möta behovet av ett ökat resande. Totalt kommer 13 miljarder kronor att investeras under de kommande 30 åren bara på Arlanda, varav sju miljarder investeras fram till 2025. Det blir bland annat en ny pir i terminal 5 samt utökade möjligheter för kommersiella erbjudanden.  Flygplatsen ska vara en del av reseupplevelsen.

Om undersökningen

Undersökningen har gjorts av Novus på uppdrag av Swedavia om svenskarnas syn på resor, semestrande och flygplatser över hela världen. Målgruppen för undersökningen är allmänheten 18-79 år och som flugit på en semesterresa under det senaste året. Resultaten är riksrepresentativa. Undersökningen har genomfört via webbintervjuer under perioden 20 – 30 augusti. Totalt genomfördes 2 229 intervjuer.

resenaren 2015