På denna webbplats använder vi cookies
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
{{importantAnnouncements[0].HeadLine}}
Uppdaterad: {{importantAnnouncement.LastUpdated}}

Wictoria berättar om Krakow - Polen

– Vi märkte att det var billigt att åka Uber så ena dagen tog vi en Uber till Serenada, ett köpcentrum som ligger strax utanför stan. Vi shoppade i några timmar och åt lunch innan vi åkte tillbaka in till centrum. Vi hade tänkt avsluta kvällen med en drink men gick och köpte choklad för de sista pengarna istället, säger Wictoria Trei.

Reseambassadören Wictoria berättar!

Wictoria Trei

2017-12-01

Förra hösten började Wictoria Trei studera på sjuksköterskeprogrammet på Malmö högskola och där lärde hon känna Jin och Medina. Trion har umgåtts både i skolan och på fritiden så när Wictoria fick uppdraget som Swedavias reseambassadör var det självklart vilka som skulle hänga med på resan till Kraków.

Från Kraków-Balices flygplats gick det snabbt och smidigt för trion att ta tåget in till centrum. Eftersom klockan var ett bra tag efter lunch begav de sig ut ganska direkt efter att ha lämnat väskorna på Hotel Rezydent i Gamla stan.

– Vi strosade runt Rynek Glowny, det stora torget i Kraków, där det var massor av restauranger och människor som förberedde inför den årliga julmarknaden. Det var bodar och granar överallt. Eftersom bilar inte får köra i Gamla stan var det istället fullt av hästdroskor som körde runt, säger Wictoria.

Julmarknaden i Kraków är en flera hundra år gammal tradition som är välkänd både i Polen och resten av världen. Nyhetskanalen CNN utnämnde nyligen marknaden som en av världens bästa julmarknader. Här kan man bland annat fynda kläder, keramik, smycken och hemslöjd.

– Till middag blev det passande nog mexikanskt med halvliter stora Margaritas för cirka 45 kronor. Kvällen blev med andra ord mer och mer fnittrig. Eftersom vi skulle vara iväg hela dagen därpå så blev det en tidig kväll och vid midnatt var vi i säng. Nöjda och belåtna över första dagen i Kraków, säger Wictoria.

Varje dag går det guidade turer till Auschwitz och Birkenau från Kraków och här kan du få se skor, resväskor och andra tillhörigheter från de människor som kom hit. Även Plazsow-lägret och Oscar Schindlers fabrik finns kvar att besöka idag. Fabriken har idag byggts om till ett museum som visar Krakóws erfarenheter under krigstiden.

– Med en guide och tre andra turister åkte vi med en minibuss till Auschwitz och Birkenau, en resa som tog cirka en timme och femton minuter. Framme vid lägret fick vi hörlurar så att vi kunde höra guiden även om vi var ganska långt ifrån. Vi var alla helt tagna av rundturen och hade svårt att sova den natten, säger Wictoria.

I Kraków finns Jagellonska universitetet, Polens äldsta och mest ansedda lärosäte som grundades redan 1364. Det är en av de största högskolorna i Polen med fler än 40 000 studenter och bland kända alumner återfinns astronomen och matematikern Nicolaus Copernicus.

– Vi märkte att det var billigt att åka Uber så ena dagen tog vi en Uber till Serenada, ett köpcentrum som ligger strax utanför stan. Vi shoppade i några timmar och åt lunch innan vi åkte tillbaka in till centrum. Vi hade tänkt avsluta kvällen med en drink men gick och köpte choklad för de sista pengarna istället, avslutar Wictoria Trei.

Till Kraków flyger du direkt från Malmö Airport med Ryanair och resan tar cirka 1 timme och 30 minuter. Med viss framförhållning kan man enkelt hitta biljetter tur och retur under tusenlappen.

Människor i Gamla stan Krakow Uteserveringar Krakow Torget Rynek Glowny är omringat av historiska byggnader. Auschwitz