På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Vanliga frågor om parkering

Här finns vanliga frågor som handlar om att parkera på Malmö Airport.

Allmänna frågor

Hitta parkering
När någon annan hämtar upp bilen
Rabatt om jag reser ofta?
Överklaga parkeringsbot

När du förbokat parkering

Hur gör jag en bokning?
Generellt om bokning av parkering
Kortbetalningar vid förbokning
Infart och utfart
Parkering för dig med funktionsnedsättning
Hantera bokning och hitta bokningsuppgifter

När du inte har förbokat parkering

Betala parkering (när du inte förbokat)

Kontakt 

Kontakta parkeringen

Allmänna frågor

Hur hittar jag till rätt parkering?
Det finns en karta över de olika parkeringarna här på webbplatsen som går att skriva ut.

Hur gör jag om jag vill parkera bilen men någon annan hämtar upp den?
Lämna bilnyckel och biljett hos Malmö Airport Visitor Center på flygplatsen. Tänk på att inte använda betalkortet vid infarten om du vill ha med kortet på resan eftersom betalning måste göras med samma kort.

Jag reser ofta och kör bil till och från flygplatsen, finns det något rabattsystem för de som reser ofta?
Nej. Däremot finns det möjlighet att hyra parkeringsplatser till ett fast pris. Läs mer under Abonnemangsparkering.

Jag har parkerat på Malmö Airport och fått en parkeringsbot som jag vill överklaga, vart vänder jag mig?
Kontaktuppgifter med utförarens adress och telefonnummer finns på parkeringsboten. Alla klagomål diarieförs och måste göras skriftligen.

Hur gör jag en bokning?

  1. Ange datum och tid för in- och utfart, samt eventuell kampanjkod. Systemet visar dig vilka områden och tjänster du kan välja mellan. Klicka på "mer info" så får du veta mer om området eller tjänsten.
  2. Gå vidare till betalning och ange dina person- och betaluppgifter. När du bokat får du en bekräftelse via mejl.
  3. Skriv gärna ut karta och vägbeskrivning så har du lättare för att hitta till rätt parkering.

Generellt om bokning av parkering

Måste jag boka min parkering?
Nej, det går bra att komma hit och välja en plats på ett ledigt område. Däremot är kampanjpriser endast tillgängliga för de som bokar i förväg via webbplatsen. Med en bokad plats är du garanterad att parkera på just det område du har valt

Vad menas med kampanjkod?
Ibland har vi kampanjer genom media och samarbetspartners. Om du fått en kampanjkod så anger du den här. Har du ingen kampanjkod så låter du fältet vara tomt. Du får då upp de bästa alternativen tillgängliga för dig vid detta tillfälle.

När har parkeringsområden öppet?
Våra parkeringar håller öppet alla dagar, dygnet runt.

Var kan jag boka min parkering billigast och hur länge får jag parkera?
Generellt sett så blir det billigare ju längre bort från terminalerna du parkerar, men detta gäller inte alltid. Vi rekommenderar att du tittar igenom aktuella erbjudanden i bokningen. Hur kort och lång tid du kan parkera för respektive parkeringsområde framgår också där.

Hur långt innan planerad infart kan jag boka parkering?
Normalt cirka 6 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer. 

Kan jag boka med kort varsel?
För de flesta parkeringarna gäller att bokning måste göras senast dagen innan avresa. Kortast tid är 2 timmar före infart under förutsättning att det finns platser kvar.

Varför ser jag inte alla parkeringsområden när jag bokar?
Enbart de parkeringsområden som har lediga platser under den valda parkeringsperioden visas.

Kan jag boka en specifik parkeringsplats?
Nej, du kan endast reservera en plats inom ett område, inte en specifik plats. Parkerar du ofta så kan det vara en god idé att hyra en fast plats som alltid är ledig för dig.

Kan kundtjänst hjälpa till att boka parkering?
Vi tar kreditkortssäkerhet på största allvar och kundtjänst kan därför inte genomföra din bokning. De står dock gärna till tjänst med att guida dig genom bokningen.

Hur vet jag att min bokning är genomförd?
En bokningsbekräftelse skickas till din angivna e-postadress.

Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse, vad ska jag göra?
Börja med att ta en titt i papperskorgen/mappen för skräppost i ditt e-postkonto. Vissa datorers säkerhetssystem kan vara inställt så att en del e-post hamnar i papperskorgen/mapp för skräppost (spam). Om så inte skulle vara fallet – kontakta kundtjänst så hjälper de dig.

Kan jag förlänga parkeringstiden via sms?
Nej, en bokad parkering går inte att förlänga via sms.

Tillkommer någon bokningsavgift?
Nej, inga andra avgifter än de som du ser vid bokningen tillkommer.

Kortbetalningar vid förbokning

Går det att boka mer än en parkeringsplats under samma tidsperiod med samma betalkort?
Ja, det går bra.

Kan jag boka parkering med ett E-kort (säkert kort)?
Ja, det går bra.

Varför måste jag registrera mitt betalkort vid bokning via webben?
Betalning för parkeringen sker med giltigt betalkort vid bokningstillfället. Giltiga kort är American Express, Mastercard och Visa.

Jag har ett bensinkort som är knutet till Visa/Mastercard. Kan jag använda det för att betala en parkeringsbokning?
Ja.

Infart och utfart

Vad gör jag när jag kommer till parkeringsplatsen?
Kontrollera att du befinner dig på rätt parkeringsområde, det vill säga det område som du bokat.

Kör fram mot bommen och invänta medan systemet läser av och identifierar ditt fordons registreringsnummer. Bokningen identifieras, en infartsbiljett produceras automatiskt och bommen går upp.

Tryck inte för biljett då din biljett produceras automatiskt efter att systemet identifierat fordonets registreringsnummer.

Skulle något mot förmodan inte fungera, vänligen tryck på knappen med telefonsymbol och invänta assistans. Vi är bemannade dygnet runt för att kunna stå till hands och hjälpa dig.

Vad gör jag om jag har bokat en parkering, men det lyser fullt vid infarten när jag kommer fram?
Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkerare.

Vad händer om jag parkerar på fel parkeringsområde?
Du debiteras då enligt ordinarie pris för det område du parkerat på. Var därför mycket noga med att kontrollera att du befinner dig på rätt parkering. Kontakta gärna kundtjänst via snabbtelefonen vid infarten för att få bekräftat att du har kommit till den parkering som du har bokat. Ange då namnet på det parkeringsområde som du har bokat plats på.

Måste jag komma exakt den tid som jag angett för parkeringen som jag bokat?
För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Du kan köra in när som helst det första bokade dygnet efter angivet klockslag, men om du kör in före angivet klockslag det första bokade dygnet så kan en tilläggsavgift förekomma.

Vad händer om jag parkerar för tidigt eller kör ut för sent?
Önskar du förlänga parkeringstiden eller tidigarelägga infarten debiteras ordinarie taxa för valt område för den tid som är utöver den bokade.

Jag har bokat en vecka, men kom hem två dagar före utsatt utfartstid. Återbetalas då resterande kostnad för den parkeringstid som jag inte nyttjade?
Nej, outnyttjad parkeringstid återbetalas inte.

Vad händer om jag inte får igång bilen vid hemkomsten?
Ta kontakt med kundtjänst via snabbtelefonen eller via Visitor Center inne i terminalen. Starthjälp finns för en mindre kostnad.

Vad händer när jag ska köra ut från parkeringsområdet?
Kör fram till valfri utfartsbom. Bokningen identifieras, parkeringstiden kontrolleras och bommen går upp. I händelse av att läsning ej sker eller att parkering skett längre tid än du bokat – använd intercomsystemet för att få hjälp.

Parkering för dig med funktionsnedsättning

Kan jag boka en parkeringsplats avsedd för personer med funktionsnedsättning?
Nej, du kan inte boka en parkeringsplats avsedd för personer med funktionsnedsättning. Orsaken till detta är att vi har begränsat antal platser.

Hantera bokning och hitta bokningsuppgifter

Vad är "Hantera min bokning"?
Denna tjänst ger dig möjlighet att ändra eller avboka din bokning på webben. Du söker rätt på din egen bokning genom att ange din e-postadress och ditt bokningsnummer. Till exempel kan du göra en ombokning fram till 24 timmar innan angiven tidpunkt för infart mot en kostnad av 25 SEK. Ändring av personuppgifter är dock kostnadsfri. Du kan också få guidning för att ändra din bokning genom att ringa vår kundtjänst 010-109 32 50. Observera att dygnet räknas från kl. 00.00.

Du kan avboka när som helst fram till 24 timmar innan angiven tidpunkt för infart mot en kostnad av 25 SEK. Gå in på "Hantera min bokning" och följ instruktionerna. Du hittar länken dit i den bokningsbekräftelse som du fått via e-post.
Länk till "Hantera min bokning"

Vad händer om jag glömmer eller förlorar min bokningsbekräftelse?
Du kan hitta din bokning under "Hantera min bokning", och där kan du också skriva ut dina bokningsuppgifter. Du kan även ringa till kundtjänst så hjälper de dig.

Finns det momsuppgifter på min bokningsbekräftelse?
Ja, bekräftelsen fungerar även som ett kvitto på köpt tjänst och där finns uppgift att moms (25 %) är inkluderad i priset.

När du inte har förbokat parkering

Betala parkering (när du inte har förbokat)

Hur betalar jag min parkering?
Timparkeringen utanför terminalerna betalas med mynt eller kort i vanliga parkeringsautomater.

Du kan även registrera ett kredit- eller betalkort direkt vid infartsbommen (Maestro och Jet fungerar dock inte). Betalning sker när du använder samma kort vid utfartsbommen.

Det går också bra att ta en parkeringsbiljett vid infartsbommen och därefter betala med kort i en parkeringsautomat eller i den bemannade parkeringskassan i terminalen. Du kan även betala med kredit- eller betalkort uppe vid utfartsbommen.

Kan jag köpa flera parkeringar samtidigt på samma kreditkort?
Nej. Eftersom ditt betalkort används som in- och utpasseringskort i systemet kan endast en bokning per betalkort och fordon registreras i taget.

Kontakta parkeringen

Telefon: 010-109 68 10
E-post: parkering@swedavia.se