På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Planera resan - särskilda behov

På den här sidan får du veta mer om sådant som är bra att tänka på när du planerar din flygresa. Läs mer om ledsagning och andra särskilda behov – både på flygplatsen och ombord på flygplanet. 

Flygplan som står inne vid gate med överbyggd gång. Fotografi

Boka ledsagning i förväg

Har du särskilda behov, till exempel en funktionsnedsättning, som gör att du behöver hjälp på flygplatsen och kanske fram till ditt säte ombord på flygplanet? Då kan du få ledsagning av oss. Du som har en funktionsnedsättning betalar inget extra för ledsagningen. Var noga med att berätta om dina behov när du bokar, så att du kan få så bra hjälp som möjligt. 

Du kan till exempel få ledsagning om du har en funktionsnedsättning som gör att du har nedsatt syn eller hörsel, känner oro och har svårt att hitta på nya platser eller har svårt att röra dig. Läs mer om vad du bör tänka på innan flygresan i menyn på den här sidan under Ledsagning - planera resan.

Ensamåkande barn

Alla ensamåkande barn mellan 5 och 11 år måste ha ledsagning. De får alltså inte resa själva. Är barnet mellan 12 och 16 år har de rätt att få ledsagning om de önskar. Här betalar du en avgift till flygbolaget.

Mer om ledsagning hittar du i menyn till vänster under Ledsagning innan flygresan och Ledsagning efter flygresan. Om du har nedsatt rörlighet kan du också läsa mer under Nedsatt rörlighet ombord.

Assistent på flygresan

Om du har en funktionsnedsättning och ska flyga en längre sträcka vill en del flygbolag att du reser i sällskap med en assistent som kan hjälpa dig under resan. En sådan assistent ska också kunna ge dig ledsagning på flygplatsen och hjälp vid ombordstigning och avstigning. 

Kontrollera med flygbolaget innan resan vilka regler som gäller för assistenter ombord. 

Hjälp att äta och hjälp med toalettbesök

Om du behöver hjälp att äta eller hjälp under toalettbesöket måste du ta med dig en assistent som hjälper dig både på flygplatsen och under flygresan. Ledsagarna på flygplatsen och flygplanspersonalen hjälper dig enbart till och från och in på toaletten, de assisterar inte under toalettbesöket.

På långa flygresor ska det finnas en rullstol ombord på flygplanet. Kontrollera i förväg med flygbolaget så att det finns. Om du själv kan ta dig mellan rullstolen och flygplanssätet respektive toalettstolen, får du hjälp fram till toaletten. Om du inte kan det måste du resa med en assistent.

Rullstol

Tala om att du använder rullstol när du bokar din flygresa. Berätta också om du själv kan flytta dig från rullstolen ombord på flygplanet till flygplanssätet. Bland annat gäller olika regler för olika typer av rullstolar, vilket gör att du kan behöva förbereda dig på olika sätt. Till exempel får man inte ta med alla typer av elektriska rullstolar ombord på flygplanet. 

Läs mer om rullstolar på sidan Rullstolar.

Pacemaker

Säg till personalen i säkerhetskontrollen innan du passerar så hjälper de dig. 

Allergier på flygplatsen

Det kan vara svårt att helt undvika sådant som gör att du får en allergisk reaktion på en flygplats. Exempelvis kan dofterna från parfymbutikerna i terminalen sprida sig utanför butiken. På flygplatser utanför Sverige kan rökning i caféer och restauranger innebära problem. Samma sak gäller för kontakt med pälsdjur och andra resenärers parfym. Du kan få ledsagning som anpassas så att ni undviker att passera parfymbutikerna så långt det går.

Allergier ombord på flygplanet

Berätta om du är allergisk mot något eller har astma när du bokar flygresan. Berätta även för personalen ombord på flygplanet. Vissa flygbolag kan se till att inga pälsdjur finns med under just din flygresa.

Är du allergisk eller överkänslig mot någon mat eller dryck, har diabetes eller har du andra krav på maten? Berätta det när du bokar flygresan. Ofta kan flygbolaget ge dig annan mat eller dryck men det kan innebära att du får betala extra.

Det går även bra att läsa på flygbolagets webbplats om vilka rutiner de har kring allergier. 

Jordnötsallergi

Vissa flygbolag serverar fortfarande jordnötter. Förutom att du berättar om din allergi när du bokar och träffar flygplanspersonalen, skriv ner en beskrivning av din jordnötsallergi och konsekvenserna som uppstår om du utsätts för jordnötter. Skriv gärna på både svenska och engelska och lämna till personalen ombord på flygplanet. Be dem även att ge den informationen till kaptenen. 

Mediciner - packa dem i handbagaget

Packa alltid dina mediciner i ditt handbagage. Även om personal på flygplatsen försöker undvika att bagage som checkas in blir försenat, och i värsta fall förstört eller borttappat, så kan det tyvärr hända ändå.

Om du har flytande mediciner i handbagaget visar du bara upp det när du passerar säkerhetskontrollen. De kommer att säkerhetskontrolleras tillsammans med övrigt handbagage eller med en särskild utrustning som används för att kontrollera vätskor. 

Transportstyrelsens webbplats om mediciner i handbagaget (nytt fönster) 

Nedsatt syn

På flygplatser får du till viss del information om flyget genom utrop i högtalare. Vissa flygplatser begränsar sina högtalarutrop och hänvisar i stället till informationstavlor och monitorer. De flesta flygplatser har en informationsdisk med personal som till exempel kan ge dig information om ditt flyg. Du kan också boka ledsagning i förväg.

Generellt finns taktila ledstråk längs golvet fram till en help point eller till informationsdisken. 

Det är viktigt att du berättar att du har nedsatt syn för flygplanspersonalen när du går ombord på flygplanet. Då kan de ge dig individuell information om till exempel säkerheten ombord.

Vid varje sittplats i flygplanet finns en beskrivning av säkerheten och hur man ska göra i en nödsituation. Varje flygplan bör ha information om detta även i blindskrift.

Nedsatt hörsel

På flygplatsen får du information om när flyget går eller landar på informationstavlor och monitorer. Alla Swedavias flygplatser har hörslinga i sina informationsdiskar. Du kan också boka i ledsagning i förväg. 

Det är viktigt att du berättar att du har nedsatt hörsel för flygplanspersonalen när du går ombord på flygplanet. Då kan de ge dig individuell information om till exempel säkerheten ombord.

Vid varje sittplats i flygplanet finns en beskrivning av säkerheten och hur man ska göra i en nödsituation. 

Ledarhund

Reser du med ledarhund? Berätta det när du bokar. Fråga också flygbolaget när du bokar vilka regler för ledarhund som gäller för just din resa. Du måste också kontrollera vilka regler som gäller för att föra in hunden i det land du reser till. Särskilt viktigt är det att kontrollera vilka vaccinationer hunden måste ha och vilka karantänsregler som gäller. 

En ledarhund får oftast resa med dig inne i flygplanet. Hunden ingår inte i den viktbegränsning som gäller för vanligt bagage och behöver inte sitta i bur när den reser inne i flygplanet. Ledarhund kostar inget extra. 

Kom ihåg: du som har ledarhund kan också få ledsagning på flygplatsen och hjälp ända fram till sätet i flygplanet om du vill.

Syrgasutrustning

Berätta när du bokar din resa om du använder syrgasutrustning. Har du egen syrgasutrustning måste du tala om vilken slags utrustning du har. 

Syrgastub för akut bruk finns ombord flygplanet. 

Ska du göra en längre resa utomlands där du byter flygplan? Be den du bokar flygresan av att kontrollera att din syrgasutrustning med tillhörande batterier är godkända hos det flygbolag du reser med. Olika regler gäller för olika flygbolag. Reser du med flera flygbolag måste du tänka på att kontakta varje flygbolag.

Om dina hjälpmedel skadas

Om något av dina hjälpmedel, till exempel din rullstol, skadats eller försvunnit under resan ansvarar flygbolaget för att tillfälligt ersätta dessa med ett annat hjälpmedel. De hjälpmedlen är dock inte alltid helt identiska med dem som du hade med dig.