På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Flygrädsla

Här har vi samlat goda råd för dig som känner oro inför flygresan, oavsett om det gäller en rädsla eller en fobi. Värt att komma ihåg är att flygresor fortfarande är ett av de säkraste sätten att färdas på.

Kvinna som står vid fönster och tittar ut på ett flygplan som står på marken. Fotografi

Identifiera rädslan

  • Försök att komma ihåg när flygrädslan började – ingen är ju född flygrädd så genom att ta reda på hur det började blir det lättare att bearbeta rädslan.
  • Försök identifiera rädslan: Är du rädd för att du känner dig instängd, eller är det kanske känslan av att inte ha kontroll?
  • Fundera över om det kan finnas en annan orsak till rädslan, en som kanske inte är flygrelaterad. Det kan nämligen vara en helt annan stressfaktor som orsakar din rädsla.
  • Behöver du hjälp att identifiera och bota din rädsla? Då finns det effektiva kurser för att minska eller bota flygrädsla och flygfobi, genom så kallad kognitiv beteendeterapi (KBT).

Några veckor före flygresan

  • Läs på om flygplan och flygresor, det kan göra det lättare att identifiera de olika ljuden och kunna slappna av. 
  • Sök information på nätet kring det du är mest rädd för, om du vet vad det är.
  • Försök acceptera att flyg är ett av de säkraste sätten att färdas på. 
  • Åk till en flygplats och vänj dig vid miljön, titta på flygplan som startar och landar eller ta en fika i lugn och ro utan att känna stressen att behöva flyga. 
  • Kontakta flygbolaget som du ska resa med och berätta att du är flygrädd. Om du känner dig tryggare på ett visst ställe i flygplanet, exempelvis längst fram, bak eller i mitten, så kan du ringa flygbolaget i förväg och be om att få sitta där.
  • Prova olika avslappningsövningar, eller övningar där du steg för steg går igenom flygresan.

Kvällen före flygresan

  • Försök vila ordentligt och om möjligt lägga dig tidigt kvällen före resan. 
  • Undvik alkohol – både före och i samband med resan.

Samma dag som flygresan ska ske

  • Ät en ordentlig måltid och ta gärna med mellanmål eller snacks. Om du är nervös är det lätt att hoppa över frukosten eller någon annan måltid, vilket kan orsaka illamående och yrsel.
  • Ta på dig bekväma kläder så att du sitter bekvämt.
  • Kom i god tid till flygplatsen.

Under flygresan

  • Presentera dig för personalen ombord och berätta att du tycker att det är obehagligt att flyga. 
  • Prata med personalen på flygplanet om något oroar dig. De är vana vid att hjälpa personer med flygrädsla. De kan hjälpa dig, förklara saker för dig och titta till dig för att öka din trygghet ombord.
  • Drick mycket vatten. 
  • Undvik alkohol. Om du försöker bedöva rädslan med alkohol kan också känslan av att inte ha kontroll över din egen kropp förstärkas. Dessutom leder det till att du aldrig bearbetar rädslan utan behåller den och kanske förstärker den inför nästa gång du ska flyga.
  • Kom ihåg att du inte är ensam om att vara flygrädd – så försök inte dölja eller förtrycka dina känslor. 
  • Tänk på att andas lugna, djupa andetag och försök att slappna av. Undvik att hålla krampaktigt i armstödet. 
  • Prova olika avslappningsövningar, till exempel mindfulness.
  • Rör på dig så mycket som du kan under resan – res dig, sträck på dig eller gå några steg när du inte behöver ha säkerhetsbältet på.