På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Din Sverigebild kan få välkomna resenärer

2013-11-26, kl. 13:30

I dag startar Swedavia en fototävling där 20 bilder väljs ut som ska utsmycka Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport. Flygplatsen är Sveriges skyltfönster mot världen och bilderna blir det första som möter de internationella resenärerna. I juryn som ska välja ut motiven återfinns bland andra chefredaktören Amelia Adamo, förläggaren Jeppe Wikström och fotografen Anna Clarén.

− Vi vill involvera svenska fotografer, från amatörer till proffs, i vår ambition att visa upp en bild av det moderna och mångfacetterade Sverige, från Kiruna i norr till Ystad i söder. Flygplatsen ska vara en inspirerande mötesplats och genom utställningen kommer besökarna få med sig en ny upplevelse. Passagerarbryggorna på Terminal 5 är den perfekta platsen att välkomna resenärerna till vårt land – både utländska förstagångsbesökare som inte har någon tydlig bild av Sverige såväl som de svenskar som kommer hem efter en utlandsvistelse, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia.

Tävlingen är öppen för alla och sker i samarbete med Fotosidan.se. Bidragen kommer bedömas av en namnkunnig jury bestående av:

  • Jeppe Wikström, förläggare och fotograf (ordförande)
  • Amelia Adamo, chefredaktör
  • Anna Clarén, fotograf och utbildningsansvarig på Nordens Fotoskola
  • Mattias Hansson, vd för Abba-muséet
  • Magnus Fröderberg, chefredaktör för Fotosidan.se
  • Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör Swedavia (sekreterare)

− Det här är ett utmärkt tillfälle för talangfulla svenska fotografer att nå ut med sina bilder till 30.000 besökare varje dag. Att vara skapare till det foto som är med och ger en bild av Sverige på Arlanda innebär förstås stor prestige, säger Jeppe Wikström, juryordförande och förläggare med stor erfarenhet av svenska och internationella fotoprojekt.

Tävlingen kommer att genomföras under epitetet ”Swedish Light – bilden av mitt Sverige”. Tanken med temat är att det ska inspirera utan att begränsa.

− När jag pratar med människor från andra länder är det påfallande ofta de pratar om det fantastiska svenska ljuset. Därför tror vi att ”Swedish Light” är det perfekta temat för den här tävlingen. Bara fantasin sätter gränser. Det svenska ljuset kan för en del människor betyda en sommarkväll på landet, medan det för andra är en reflektion i en glasfasad i en stad, menar Wikström.

Tävlingen pågår från i dag fram till den 17 december. Därefter kommer juryn att välja ut de 20 bästa motiven. Vinnarna och motiven tillkännages den 20 februari 2014.

För att delta i tävlingen gå till www.swedavia.se/Swedishlight.