På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Swedavia samarbetar med Samhall

2012-06-13, kl. 14:38

Swedavia lägger mycket kraft på att utveckla relationer ute i samhället utifrån ett arbetsmarknads- och mångfaldsperspektiv. Som ett led i det arbetet startar nu ett projekt tillsammans med Samhall.

I ett pilotprojekt på ett år ska medarbetare från Samhall arbeta i Swedavias verksamhet. Projektet ger båda företagen möjlighet att lära sig mer om hur samarbetet kan se ut och fungera praktiskt ute i verksamheten.

– Rekryteringen har följt en process som vi alltid har när det gäller att få jobb hos oss. Vi har ställt samma krav som för övriga medarbetare, säger Petra Bunsop på Swedavias HR-avdelning.

Tanken är att Swedavia efter detta projektår ska ha fått de kunskaper som behövs för att kunna utöka samarbetet med Samhall.

– Vi hoppas att de två medarbetarna från Samhall som vi nu har hos oss ska vara de pionjärer som vi behöver för att komma vidare i vår gemensamma kunskap. Självklart är det både roligt och lärorikt att flera har intresserat sig för vårt arbete. Vi har till exempel blivit intervjuade av Ungdomsstyrelsen, blivit erbjudna att delta med Max Hamburgare i Almedalen och fått en tid att presentera Swedavias viktiga hållbarhetsarbete på finansdepartementnivå. Vi avser att ta till vara allas kunskaper under vårt pilotår, säger Tove Möller på Swedavias HR-avdelning.

Samhall utgör en viktig del av den svenska arbetsmarknadspolitiken och har en stor roll att spela när den framtida arbetsmarknaden formas, menar finansmarknadsminister Peter Norman.

– Det behövs fler företag, såväl statliga som privata, som får upp ögonen för den dolda kraften, sa Peter Norman på Samhalls årsstämma tidigare i år.

Petra Bunsop och Tove Möller från Swedavia, tillsammans med Mats Eliasson, marknadsdirektör på SamhallTätt samarbete och stora förväntningar både hos Swedavia och Samhall med anledning av pilotprojektet som nyligen startats. Här på bilden Petra Bunsop och Tove Möller från Swedavia som driver projektet, tillsammans med Mats Eliasson, marknadsdirektör på Samhall.