På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Smidigare incheckning av bagage på Arlanda

2012-10-08, kl. 10:00
Nu blir avresan smidigare från Stockholm Arlanda Airport. Detta genom en ny och tidsbesparande självbetjäningslösning för incheckning av bagage. Först ut att erbjuda sina resenärer den nya tjänsten är från och med den 10 oktober SAS och Norwegian.

– Vi och flygbolagen har ett gemensamt intresse att förenkla resande. Självbetjäningstjänster är mycket uppskattade och detta är ytterligare ett steg i att hitta och utveckla nya lösningar som förenklar flödet på flygplatsen och sparar värdefull tid för våra resenärer, säger Lena Rökaas, operativ chef på Stockholm Arlanda Airport.

Self Service Bagdrop är en del av satsningen på flexibla och effektiva automatiserade lösningar på Swedavias flygplatser, i tillägg till incheckningsautomater. Den första automatiska bagageinlämningen installeras nu på Stockholm Arlanda Airports utrikesterminal, Terminal 5, och kommer under nästa år att följas av fler installationer på Swedavias flygplatser.

Precis som tidigare får resenären sin bagagetagg i en incheckningsautomat. Dessa finns på flygplatsen och dess parkeringar men också på alltfler järnvägsstationer i regionen. Bagaget lämnas sedan i disken ”Self Service Bag Drop” där resenären läser av streckkoden på bagagetaggen och följer de enkla steg-för-steg-instruktionerna som ges via en pekskärm.

Norwegian och SAS kommer även i fortsättningen att erbjuda bemannad Bag Drop för de kunder som önskar detta. Leverantör av Self Service Bagdrop är det norska företaget DSG Systems.