På denna webbplats använder vi cookies
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
{{importantAnnouncements[0].HeadLine}}
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
Uppdaterad: {{importantAnnouncement.LastUpdated}}

Reklamplatser

Om Airport Advertising

Flygplatser är moderna mötesplatser för resor, möten, affärer och nöjen och varje år passerar miljontals människor Swedavias flygplatser. Airport Advertising skapar anpassade lösningar för att du som kund ska uppnå optimal effekt av din reklamkampanj.
Avgångshallen Göteborg Landvetter Airport

På flygplatserna finns chansen att ta ut svängarna och marknadsföra varumärken utöver det vanliga. Och med stora utrymmen och exklusiva format med strategiska placeringar har vi skapat förutsättningar för att nå ut med budskap så effektivt som möjligt.

Nå hundratusentals resenärer varje vecka

2017 slog Swedavia återigen resenärsrekord med över 41.6 miljoner personer resandes till eller från någon av våra flygplatser under året. Varje vecka passerar drygt 800 000 resenärer våra flygplatser. På flygplatserna hittar man också en uppehållstid utan dess like – i snitt spenderar resenärerna 90 minuter på flygplatsen innan avresa.
Det nya resenärsrekordet är en ökning med sex procent jämfört med året innan och passagerartillväxten sker i en otrolig takt. Sedan 2010 har resandet via Swedavias tio flygplatser ökat med drygt 50 procent och målet för vår största flygplats – Stockholm Arlanda – är att vara Skandinaviens ledande flygplats 2020.

Mottagliga och köpstarka målgrupper

Flygplatser är positivt laddade miljöer som signalerar exklusivitet, spänning och förväntan, och majoriteten av resenärerna är mottagliga för förändring och tillhör en köpstark målgrupp. Det är därför särskilt tacksamt att kommunicera med dessa. Hos oss på Swedavia erbjuds möjligheter att nå exklusiva B2B- och B2C-målgrupper med både numerär och geografisk räckvidd, som är lätta att kommunicera med och som befinner sig på samma plats under lång tid.

Unik kunskap om resenärerna

Vi på Swedavia arbetar konstant med att utveckla atmosfär och utbud på flygplatserna för att göra resenärernas vistelse behaglig. Vi genomför därför kontinuerligt resvaneundersökningar och trendspaningar. Det gör att vi har omfattande och unik kunskap om hur resenärerna beter sig, vad deras uppfattning om resande och våra flygplatser är och vad de önskar se i framtiden. Med denna kunskap som grund optimerar vi även reklamaffären på flygplatserna för att kunna erbjuda moderna produkter och skräddarsydda marknadsföringslösningar där målgrupperna befinner sig och som är attraktiva för våra kunder.

Produkter

Vi på Swedavia erbjuder ett brett utbud av exponeringsmöjligheter och reklamplatser. Med stora utrymmen och exklusiva format med strategiska placeringar har vi skapat förutsättningar för att nå ut med budskap så effektivt som möjligt.
Reklamplatser Stockholm Arlanda Airport

Resenärernas uppehållstid på flygplatserna är lång och du som reklamkund har stora möjligheter att följa och kommunicera med dem under hela flygplatsvistelsen, från det att de anländer till flygplatsen till avresa och ankomst till slutdestinationen.

Analogt

Analoga format så som vepor och bakbelysta ljuslådor är bland de vanligaste exponeringsytorna på Swedavias flygplatser. Format och placering är strategiskt anpassade för maximal genomslagskraft.

Digitalt

Digital Out of Home är ett interaktivt och mycket anpassningsbart format som erbjuder stora möjligheter att skräddarsy kampanjer och budskap för att uppnå ultimat räckvidd, synlighet och impact.
Airport Advertisings utbud av digitala exponeringsmöjligheter består av två rikstäckande digital nätverk med närmare 300 skärmar fördelade på de tio flygplatserna, samt ett antal storskärmar placerade på utvalda flygplatser. Det stående digitala nätverket består av skärmar strategiskt placerade i de största resenärsflödena där hög räckvidd uppnås, och genom gateserien, bestående av skärmar i landskapsformat, kan budskap förstärkas ytterligare i de områden där resenärerna befinner sig under längre tidsperioder.

Promotion

Våra undersökningar och kampanjmätningar visar att resenärerna uppskattar när det händer saker runtom dem och att reklamen bidrar till en bra atmosfär. Eventytor finns på alla Swedavia-flygplatser och är placerade i de största resenärsflödena. Interagera med resenärerna genom det personliga mötet och ge dem en upplevelse i samband med flygplatsbesöket.

Övrig media

Vi erbjuder även en rad olika analoga format som ger dig som reklamkund frihet att utforma en egen karaktär på reklamytan och de budskap som du vill nå ut med. Reklamytorna blir genom sina storlekar och central placeringar oundvikliga blickfång för resenärerna. Vägg- och fönsterytor är stora och anpassningsbara format, branda upp hela resenärsflöden eller välj att synas på tusentals bagagevagnar eller värdelådor på flygplatserna.

Tidningar

Resenären tillbringar i snitt 90 minuter på flygplatsen och mycket av den tiden spenderas i gate i väntan på boarding. Att placera tidningar, broschyrer eller presentationsmaterial i Swedavias tidningsställ ger bidrar till ett bra serviceutbud för resenärerna och gör att du som reklamkund kan nå ut till samtliga.

Prislistor

Reklamytor

Följ oss på LinkedIn

Kontakt

Airport-Advertising_Christer-Skeppner

Christer Skeppner

Försäljningschef

Stockholm Arlanda Airport

Airport-Advertising_Peter-Falkenang

Peter Falkenäng

Key Account Manager

Stockholm Arlanda Airport

Airport Advertising_Veronica Ljungberg

Veronica Ljungberg

Head of International Agencies & Key Account Manager

Stockholm Arlanda Airport

Airport Advertising_Christer Krusfeldt

Christer Krusfeldt

Head of International Agencies & Key Account Manager

Stockholm Arlanda Airport

Airport-Advertising_Christian-Welin

Christian Welin

Key Account Manager

Stockholm Arlanda Airport

Kontakt

Veronica Wollberg

Regional Account Manager

Ansvar för Göteborg Landvetter, Bromma Stockholm och regionala flygplatser (Malmö, Luleå, Umeå, Åre-Östersund, Visby, Ronneby och Kiruna)

Moa Börjesson

Moa Börjesson

Regional Account Manager

Föräldraledig till 2019.

Ansvar för Göteborg Landvetter, Bromma Stockholm och regionala flygplatser (Malmö, Luleå, Umeå, Åre-Östersund, Visby, Ronneby och Kiruna)

Kontakt

Annika Hansson

Regional Account Manager

Föräldraledig till årsskiftet 2018/2019

Ansvar för regionala flygplatser (huvudsakligen Malmö)

Airport-Advertising_Saskia-Sundell

Saskia Sundell

Projektledare och säljkoordinator

Stockholm Arlanda Airport

Airport-Advertising_Pia-Jerkerus

Pia Jerkérus

Säljkoordinator och administration

Stockholm Arlanda Airport

Airport Advertising Katrin Bäckman

Katrin Bäckman

Produktansvarig Stockholm Arlanda Airport

Stockholm Arlanda Airport