På denna webbplats använder vi cookies
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
{{importantAnnouncements[0].HeadLine}}
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
Uppdaterad: {{importantAnnouncement.LastUpdated}}

Träffa några av oss

Det bästa sättet att lära känna oss är att träffa våra medarbetare. 

Här hittar du intervjuer med några av oss som varje dag arbetar för att tillsammans föra världen närmare.

Enhetschef

Cecilia Montero, enhetschef för service och underhåll på Göteborg Landvetter Airport

Varför har du valt att arbeta som ledare?

Jag brinner för det, jag finner det utmanande att vara en länk mellan arbetsgivare och arbetstagare. Som ledare har man möjlighet att kunna jobba med verksamheten och processer samt skapa goda relationer och arbetsklimat.

Hur får du stöd i ditt ledarskap idag?

IT-system, ledarwebben, mobiltelefon, information via informella kanaler, anvisningar, seminarier, samtal med medarbetaren, rapporter med mera.

Stöd från min ledning är också ytterst viktigt för att kunna vara tydlig i mitt ledarskap gentemot min grupp.

Vad är roligt och vilka utmaningar har du i din roll som ledare?

Det är aldrig som man tänkt sig och inte en dag är den andra lik. När man jobbar med människor, kundens önskemål, verksamhetens förväntningar och tidsplaner är det alltid en utmaning att få alla delar att fungera på bästa sätt. Det är som att lägga fram pusselbitar och få till sist en tavla. Det är både roligt och utmanande.

Hur ska man vara för att lyckas i din roll?

Mänskliga sidan: Man måste vara lyhörd, prestigelös, känna empati.
Kompetens: Man måste kunna den verksamheten som man leder.
Kreativ: Det finns inga anvisningar för hur en ledare skall agera vid visa situationer/konflikter/tekniska problem. Som ledare får man tips, men sedan är det omdömet som gäller inför ett beslut.
Beslutsam: Till sist måste man kunna fatta beslut, det går inte att undgå och det ska man göra utan att vackla.

Hur arbetar du för att få dina medarbetare engagerade och delaktiga?

Genom att vara öppen, klar och så tydlig så möjligt. Genom att ge feedback såväl för den goda arbetsinsatsen som för det mindre lyckade. Vara i god tid med information som rör medarbetarens arbetsuppgifter och förväntad prestation.
Skapa ett bra arbetsklimat där alla är sedda och har en viktig roll.

Hur påverkar du våra kunder utifrån din roll?

Det goda arbetsklimatet som en ledare åstadkommer i en grupp, speglar sig i möten med kunden. Nöjda medarbetare är kreativa och löser kundens problem på bästa sätt. Det är det som ger mervärde till alla affärer.

Har du några tips till den som skulle vilja arbeta som ledare inom Swedavia?

Det är viktigt att man identifierar sig med Swedavias värderingar, att man tycker om att ta ansvar och påverka, och att man trivs med en mångsidig roll.

Terminalvärd

Fredrick Wachiaya, terminalvärd på Stockholm Arlanda Airport

Berätta vad du arbetar med och vilka arbetsuppgifter du har.

Jag arbetar med att ge bra service till resenärer och till andra olika aktörer på flygplatsen med högsta möjliga kundnöjdhet som huvudsyfte. Min arbetsuppgift är att vara tillgänglig för resenärer och underlätta deras vistelse på flygplatsen, både på landside och airside. Jag ska också fokusera på att underlätta för och ge service till flygbolag, marktjänstbolag och restauranger.

Vad är roligt och vilka utmaningar har du i din roll?

Det är jätteroligt att dagligen träffa och hjälpa så många olika människor, särskilt där man löser deras problem och svårigheter. Detta innebär många olika utmaningar som stressade kunder, ovana resenärer och nya svåra situationer som kräver kreativa lösningar.

Hur ska man vara för att lyckas i din roll?

Man ska vara ansvarsfull, ha en hög social kompetens med mycket tålamod, ha humor samt vara kreativ. Naturligtvis ska man gilla att jobba med människor och vara en duktig lagspelare eftersom jobbet innehåller mycket uppgifter som kräver bra samarbete med kollegor och andra aktörer.

Hur påverkar du våra kunder utifrån din roll?

Jag har en unik roll eftersom jag kommer i kontakt med våra slutkunder, det vill säga resenärerna, samt många andra aktörer såsom incheckningspersonal, städföretag, flygbolag och restauranger. Jag har en stor möjlighet att påverka dem positivt, underlätta för dem och förhoppningsvis hjälpa till med att lösa deras problem eller svårigheter. Att detta bidrar till Swedavias lönsamhet är självklart.

Hur är det att arbeta på Swedavia?

Det är jätteskojigt att jobba hos Swedavia med massor av duktiga och hjälpsamma medarbetare.

Kvalitets- och miljökoordinator

Ibrahim Al-turk, kvalitets- och miljökoordinator på Umeå Airport

Berätta vad du arbetar med och vad vilka arbetsuppgifter du har.

Jag jobbar som koordinator för frågorna, miljö, kvalitet, arbetsmiljö och hållbarhet. Jag ansvarar samt finns som resurs och kompetens i frågorna ovan till alla på Umeå Airport. Jag finns även med på olika uppdrag för hela bolaget Swedavia.

Vad är roligt och vilka utmaningar har du i din roll?

Det roliga är att ingen dag är den andra lik. Mina fantastiska medarbetare är en viktig del till att jag tycker det är roligt. Jag står inför många olika utmaningar, men det är utmaningar som driver mig.

Hur ska man vara för att lyckas i din roll?

Man ska vara öppen och inbjudande. Andra ska känna att man finns där för dem för att stötta i de frågor jag jobbar med. För att lyckas bör man vara tydlig, öppen, ödmjuk, professionell, nytänkande, engagerad, välkomnande och pålitlig.

Hur påverkar du våra kunder utifrån din roll?

Mitt arbete och frågorna jag arbetar med är viktiga för att Umeå Airport ska fungera i sin helhet. Det kanske inte alltid syns mot kunden vad just jag gör, men däremot så måste jag fungera och saker och ting måste göras på rätt sätt så att Umeå Airport ska kunna fokusera på den primära arbetsuppgiften, att vara en flygplatshållare.

Det är också oerhört viktigt att jag har medarbetare som jobbar åt samma håll som mig. Har jag inte det, kommer jag aldrig att kunna lyckas i mitt arbete.

Hur är det att arbeta på Swedavia?

Det är mycket som händer här, det tycker jag är kul. Dessutom är det spännande med flyget. Jag ser också att Swedavia har väldigt stora visioner som jag verkligen vill vara en del av. Lyckas vi med våra mål så tror jag att vi kan bli en av Sveriges bästa arbetsgivare. Men detta hänger också på att jag vet att vi har oerhört kompetenta medarbetare som kan göra detta möjligt.

Drifttekniker

Blerim Gashi, drifttekniker Göteborg Landvetter Airport

Kan du beskriva en dag på jobbet?

Jag arbetar med drift och leverans av värme, kyla, vatten, service och underhåll samt övervakning av de olika systemen. I juni 2002 började jag arbeta på flygplatsen som tekniker på bagagehanteringssystemet, där jag även har jobbat som koordinator, innan jag sökte mig vidare till VVS.

Vad är roligt och vilka utmaningar har du i din roll?

Det är roligt när jag lyckas med de olika uppdragen, hålla kunden nöjd och maskineriet i gång.

Hur ska man vara för att lyckas i din roll?

Flexibel, positiv, se lösningar i den mån man kan, engagerad, lyhörd och lyssna på kunden.

Hur påverkar du våra kunder utifrån din roll?

Eftersom kunden vistas i våra lokaler är det viktig att allt fungerar, som till exempel vattenleveranser, värme, kyla och ventilation. Kunden ska få en bra service vid felanmälan.

Hur är det att arbeta på Swedavia?

De stora ytorna på arbetsplatsen gör varje dag spännande.