På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Blekingebon är shoppingsugen och vill prova drycker på flygplatserna

2013-12-19, kl. 14:46

I dag lanserar Swedavia, som driver Ronneby Airport, undersökningen Resenären tillsammans med TNS Sifo. Den har genomförts för att kartlägga svenskarnas syn på resor, semestrande och flygplatser över hela världen. Det visar sig bland annat att upplevelsen på flygplatsen blir allt viktigare. Blekingebon skulle gärna se mer dryckesprovning på flygplatserna – var femte efterfrågar aktiviteter med provsmakning av exempelvis whisky, rom och kaffe medan de väntar på att gå ombord planet. Resenärer från Blekinge spenderar också stora summor på shopping på flygplatserna - var femte eller 20 procent uppger att de spenderar runt 1 000 kronor.

– Vi ser att svenskarna prioriterar utlandsresor i högre grad i dag än för några år sedan och att flygplatserna är en viktig del av reseupplevelsen. Sju av tio svenskar sätter stort värde på att flygplatsen har en god atmosfär, och bland Blekingeborna är det så många som 77 procent som tycker att det är viktigt. I atmosfären ingår olika typer av upplevelser när det gäller exempelvis mat och dryck och det är extra tydligt i Blekingeområdet där vi ser att var femte vill ha dryckesprovning på flygplatsen - det ingår kanske i sinnesstämningen när man ska på utlandssemester, att man är öppen för att prova nytt, säger Mona Grönqvist, flygstationschef på Ronneby Airport.

Undersökningen Resenären, som nu genomförts för andra året, visar vilka val svenskarna gör i samband med sin semester och hur de beter sig inför resan. 2013 års rapport visar att långt över en tredjedel (41 %) upplever även att de prioriterar utlandssemester högre i dag än för 5-10 år sedan. Av Blekingeborna uppger 41 procent att de prioriterar utlandssemester mer nu än förr, och anledningarna är främst att det blivit enklare (46 %), att man vill uppleva något speciellt (38 %), eller att det upplevs som viktigt att koppla av i takt med att kraven om tillgänglighet ökar (37 %).

Blekingebor föredrar personlig incheckning (61 %) framför så kallad self-service (31 %). Detta i betydligt högre grad än genomsnittssvensken, där 51 procent föredrar personlig och 41 procent hellre vill ha self-service.

På flygplatserna är resenärer från Blekinge förväntansfulla (73 %) eller glada (45 %). Och det man helst vill göra på flygplatser är att umgås på riktigt och samtala med dem man reser tillsammans med, långt från den ständigt uppkopplade vardagen.

På flygplatser vill resenärer från Blekinge helst prata med sitt resesällskap (17 %), fika (16 %) och äta mat (14 %). Olika typer av upplevelser, som shopping, besök på caféer, restauranger och barer, är viktiga för svensken. En av de saker som efterfrågas av resenärer från Blekinge är prov av olika drycker som whiskey, rom och kaffe, något som 20 procent vill ha.

– Vi på Ronneby Airport arbetar hela tiden med att ytterligare förbättra för resenärerna så att vistelsen på flygplatsen innebär glädje och förväntan. Flygplatsens atmosfär, interiör, service och utbud är en viktig del av reseupplevelsen och det ser man inte minst på att var femte Blekingebo uppger att de spenderar runt 1 000 kronor på shopping redan när de är på en flygplats, säger Mona Grönqvist.
Förutom shopping och bra mat tycker svenskarna en bra flygplatsatmosfär karaktäriseras av rena och snygga lokaler, låg ljudnivå, bra information samt gott om sittplatser.

Ladda ner hela Resenären-rapporten här: www.swedavia.se/resenaren

Resultat för Blekinge

  • 401 personer från Blekinge har intervjuats, varav basen för de resultat som rapporteras här utgörs av de 193 som svarade att de har flugit på semesterresa det senaste året.
  • Bland Blekingeborna bestämmer sig 32 procent av resenärerna för resmål mer än tre månader i förväg, 35 procent mer än sex månader och 24 procent en månad i förväg.
  • I handbagaget packar man helst penna (60 %), kamera (59 %) och mediciner (46 %).
  • Man vill vara på en flygplats minst en timma innan (49 %), två timmar innan (42 %) och en liten grupp kortare än 30 minuter innan avgång (7 %).
  • På en flygplats känner Blekingebon förväntan (73 %), glädje (45 %) och behov av toalett (27 %).
  • Blekingebor föredrar personlig incheckning (61 %) framför så kallad self-service (31 %), och detta i betydligt högre grad än genomsnittssvensken (där 51 % föredrar personlig och 41 % föredrar self-service).
  • På en flygplats vill man helst prata med sitt resesällskap (17 %), fika (16 %) och äta mat (14 %).
  • För de flesta (77 %) är atmosfären på en flygplats viktig.
  • Man efterfrågar där billigare shopping (43 %), food court med mat från jordens alla hörn (20 %) och provning av olika drycker som whisky, rom och kaffe (20 %).
  • Hela 41 procent upplever att de prioriterar utlandssemester mer i dag än för 5-10 år sedan.
  • Anledningarna är främst att det blivit enklare (46 %), att man vill uppleva något speciellt (38 %), eller att det upplevs som viktigt att koppla av i takt med att kraven om tillgänglighet ökar (37 %).
  • Helst äter man smörgås (39 %) eller varm mat (21 %) och dricker öl (34 %), kaffe (28 %) eller vatten (16 %).
  • Man shoppar helst fin sprit (39 %), vin (23 %) och svensk choklad (21 %) och spenderar cirka 500 kronor (40 %), upp till 100 kronor (20 %) eller så mycket som cirka 1 000 kronor (20 %).
  • Att en flygplats satsar på att vara så miljövänlig som möjligt upplevs som viktigt av hela 76 procent av Blekingeborna.

Resultat ur Resenären

  • Den vanligaste orsaken till att man prioriterar utlandssemester högre idag är för att man vill uppleva något speciellt (47 %). Det gäller framförallt 18-29 åringar (60 %) samt personer i Stockholms- (58 %) och Jönköpingsområdet (56 %).
  • Äldre resenärer (50-64 och 65-79 år) inspireras av sina tidigare resor i valet av destination
  • I Kalmar län (39 %), Halland (47 %) och Norrbotten (37 %) planerar en större andel personer sin resa minst sex månader innan avresa jämfört med 30 procent i övriga Sverige.
  • 36 procent vill vara på plats på flygplatserna mer än 2 timmar i förväg för att shoppa, äta och insupa atmosfären. Resenärer från Gävleborg, Halland, Örebro, Dalarna och Södermanland spenderar längst tid i förväg på flygplatsen.
  • Den känsla som dominerar bland resenärer när de kommer till flygplatserna är förväntan, och det är starkast bland personer boende i Värmland (81 %) och Dalarna (också 81 %).
  • Kvinnor packar i tydligt högre utsträckning än män ner penna, mediciner, tuggummi och smink i handbagaget. Män tar istället i högre utsträckning med dator/iPad och kondomer.
  • Kvinnor köper på flygplatsen helst något att läsa (32 %) och exklusiv damparfym (28 %). Männen inhandlar gärna sprit och helst av den finare sorten (40 %).
  • Mer än var sjätte man spenderar helst tiden fram till avgång i baren och det gäller framförallt män i åldern 30-49 år (22 %).
  • De äldre männen mellan 65-79 år föredrar att fika (26 %).
  • Kvinnor ägnar helst flygplatstiden till att umgås och prata med sitt ressällskap (23 %).
  • Kvinnor är också de som anser att det är viktigt att flygplatser strävar efter att vara så miljövänliga som möjligt (86 %).
  • Billigare shopping och mat från hela världen är det som resenärerna allra helst önskar på flygplatser.
  • 23 procent av de tillfrågade uppdaterar sin Facebookstatus eller gör ett Instagraminlägg på flygplatsen innan avresa.
  • Pocketböcker är den överlägset mest populära läsformen under resan (54 %) följt av tidningar/magasin (20 %) och svenskarna vill helst läsa ”En man som heter Ove” av Fredrik Backman eller ”Inferno” av Dan Brown.

Om undersökningen

Undersökningen har gjorts av TNS Sifo på uppdrag av Swedavia om svenskarnas syn på resor, semestrande och flygplatser över hela världen. Respondenterna är slumpmässigt utvalda personer mellan 18-79 år och resultaten är riksrepresentativa. Totalt 4 594 personer har deltagit i den webbaserade undersökningen som genomfördes den 30 september - 9 oktober 2013, varav basen för resultaten som rapporteras här utgörs av de 2 000 personer som svarade ja på frågan om de flugit på semesterresa det senaste året.