På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Västerbottningen vill ha riktig mat på flygplatsen

2014-11-25, kl. 09:31

I dag lanserar Swedavia, som driver Umeå Airport, undersökningen Resenären tillsammans med TNS Sifo. Den har genomförts för att kartlägga svenskarnas syn på resande, och det visar sig bland annat att västerbottningen gärna äter varm mat när de är på en flygplats, en av fyra föredrar detta. Västerbottningen vill gärna även läsa och efterlyser sovkapslar.

Undersökningen Resenären genomförs nu för tredje året i rad. Årets rapport visar att svenskarna i allra högsta grad uppskattar resandet – fyra av tio svenskar upplever att de prioriterar utlandssemester högre i dag än för 5-10 år sedan. Och det står helt klart att flygplatsen idag är en viktig del av hela reseupplevelsen. Sju av tio svenskar känner förväntan på flygplatsen, fyra av tio är glada.

– Vi ser att resenärerna gärna kommer tidigt till flygplatsen för att känna den speciella förväntan som är en del av flygplatsens atmosfär. Mer än hälften är på plats minst en timme innan avgång och vi utvecklar ständigt flygplatsen för att möta resenärernas önskan efter nya upplevelser, säger Bengt-Olov Lindgren, flygplatschef på Umeå Airport.

Mer än hälften av svenska resenärerna vill vara på flygplatsen minst en timme innan avgång och mer än var tredje vill vara på plats mer än två timmar i förväg, för att få tid till shopping och besök på caféer, restauranger och barer. Västerbottningen pratar gärna med sitt resesällskap, hela 23 procent. 19 procent vill läsa. De som äter mat vill gärna ha varm mat, hela 25 procent.

Västerbottningen verkar också vara öppen för nya smaker. 35 procent vill ha Food Courts på flygplatsen med mat från världen alla hörn. Många vill också arbeta på flygplatsen, 26 procent efterlyser bättre jobbmöjligheter med wifi och utskriftsmöjligheter. När västerbottningen inte äter eller arbetar verkar det vara en tupplur som gäller: 29 procent vill ha sovkapslar på flygplatsen. Bibliotek och konstupplevelser står också på önskelistan.

Det som efterfrågas på flygplatser generellt är framförallt bra shopping: nästan fyra av tio sätter det främst. Den vanligaste shoppingbudgeten bland svenska resenärer är 500 kronor, de unga spenderar dock lite mindre. Reselektyr är det som ökar mest i årets undersökning – upp 50 procent från året innan, 39 procent av svenskarna shoppar detta. Böcker och tidningar lägger därmed beslag på andra platsen på shoppinglistan. Godis toppar fortfarande med 42 procent. I Västerbotten ligger reselektyr i topp med 46 procent, knappt före godis som 45 procent väljer att shoppa.

Ladda ner hela Resenären-rapporten här.

Resultat ur Resenären

  • Kvinnor mer förväntansfulla än män. Sju av tio svenskar känner förväntan på flygplatsen. Bland kvinnorna är siffran 74 procent. Gotlänningarna är mest förväntansfulla, hela 82 procent. Västerbotten ligger på 72 procent.
  • Unga resenärer känner sig mer uppspelta på flygplatsen, 34 procent jämfört med snittet på 20 procent. Unga män känner sig ofta stressade, hela 24 procent jämfört med snittet på 13 procent. Västerbottningarna är uppspelta, 28 procent, men också glada, 42 procent.
  • Var femte man spenderar helst tid i baren. 21 procent av männen sitter helst i baren och dricker öl, vin eller drinkar. Bland kvinnorna vill man helst fördriva tiden med att prata med sitt resesällskap, 20 procent, eller fika, 18 procent. Västerbottningen vill gärna läsa i lugn och ro, 19 procent. De pratar också gärna med sitt resesällskap, 23 procent.
  • Närmare tre av fyra, 72 procent, bestämmer sig minst tre månader i förväg var man ska åka. Det vanligaste är att bestämma sig cirka tre månader innan avresa, 42 procent. I Västerbotten är det 40 procent som bestämmer sig tre månader i förväg, 22 procent bestämmer sig en månad i förväg.
  • Penna, kamera och mediciner i bagaget. Mer än hälften av svenskarna har en penna i handbagaget, 54 procent. 45 procent packar en kamera, 44 procent tar med sig mediciner. Dator eller läsplatta har ökat och når 38 procent i år från 31 procent föregående år. I Västerbotten är det 39 procent som packar ned en dator eller läsplatta.
  • Kvinnor vill ha mest tid på flygplatsen. 38 procent av kvinnorna vill ha minst två timmar på sig på flygplatsen jämfört med 32 procent för männen. Vanligaste är dock att vilja spendera minst en timme på flygplatsen, 58 procent jämfört med 55 procent föregående år.
  • En av tre uppdaterar sociala medier på flygplatsen. Facebook kommer högst, 26 procent, följt av Instagram, 13 procent. Uppdateringarna är viktigare för kvinnor än män, 34 procent av kvinnorna anser att det är ganska eller mycket viktigt att uppdatera sociala medier. Motsvarande siffra för männen är 24 procent.
  • Resenärer vill njuta av tid med partner på resan. Resenärerna uppger i första hand de vill få njuta av tid med partner och/eller familj, hela 24 procent. Total avkoppling söker 19 procent, nya insikter och kunskaper 17 procent. Västerbottningen vill helst få total avkoppling, hela 23 procent.

Om undersökningen

Undersökningen har gjorts av TNS Sifo på uppdrag av Swedavia om svenskarnas syn på resor, semestrande och flygplatser över hela världen. Respondenterna är slumpmässigt utvalda personer mellan 18-79 år. Totalt har 4 428 personer deltagit. Undersökningen är webbaserad och genomfördes den 15 augusti till 22 september 2014. 361 personer från Västerbotten har intervjuats, varav basen för de resultat som rapporteras här utgörs av de 201 som svarade att de har flugit på semesterresa det senaste året.