På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Vanliga frågor och svar

Här är de vanligaste frågorna och svaren samlade. Läs dem gärna innan du kontaktar kundtjänst för att få svar så snabbt som möjligt. Hitta din fråga genom att klicka på följande rubriker:

Bagage
Utförsel av varor
Resa med djur
Reklamationer
Flyginformation
Öppettider
Allmänna frågor

Bagage 

Försenat/förlorat bagage

Fyll i en förlustanmälan hos ditt flygbolag. När ditt bagage anlänt kontaktar flygbolaget dig och bestämmer tid för utkörning. Du kan följa ditt bagage med hjälp av ditt tiosiffriga referensnummer. Vänligen kontakta ditt flygbolag/researrangör eller respektive marktjänstbolag då de tar hand om förlorat bagage.

Vem ringer jag om jag upptäcker skada på bagaget först vid hemkomsten?

Kontakta ditt flygbolag eller din researrangör. 

Mått och vikt på bagage? Vad kostar övervikt?

Kontakta ditt flygbolag eller din researrangör. Vikt, mått och pris för övervikt varierar mellan olika flygbolag, destinationer och biljettklasser.

Var ska man förvara kamerafilm under resan?

Utrustning för röntgen av incheckat bagage kan skada exponerad såväl som oexponerad. Packa därför alltid film i handbagaget.

Regler för utförsel av varor

För utförsel av varor från Sverige till ett icke EU-land, kontakta respektive lands ambassad eller konsulat för mer information. För utförsel av varor från Sverige till ett annat EU-land, kontakta Tullverket.

Resa med djur

Får man ha med sig djur i terminalerna?

I terminalerna får endast ledarhundar och djur med resedokument vistas. Det senare avser djur som ska resa med flyg till eller från flygplatsen. Hundar i polisens eller tullens tjänst är också tillåtna.

Vilka regler gäller för införsel av djur?

Frågor kring in- och utförsel av djur hanteras av Jordbruksverket.

Vad gäller när man skall resa med djur?

Kontakta ditt flygbolag eller din researrangör för att höra vad som gäller för just din resa.

Reklamationer

Vart vänder jag mig med reklamationer?

Om du vill reklamera något som rör din resa eller skadat bagage, vänd dig till ditt flygbolag eller din researrangör.

Flyginformation

Var hittar jag avgångs- och ankomsttiden för mitt flyg?

Informationen bör finnas i dina resehandlingar. Vid frågor kontakta i första hand ditt flygbolag eller din researrangör.

Finns det flygbuss?
Ja, sommartid.

Vad kostar taxi till Visby centrum?
Cirka 140 kronor.

Öppettider

Är butiker öppna tidigt på morgonen?

Ja, butikerna efter säkerhetskontrollen öppnar alltid en timme före första avgång och stänger i samband med sista avgång.

Flygrestaurangen öppnar klockan 07.00 och taxfreebutiken är öppen i samband med charteravgång.

Vilka öppettider har flygplatsen?
Måndag–fredag 06.30–22.15
Lördag 08.30–17.00
Söndag 11.00–22.15

Allmänna frågor

Hur får jag intyg till försäkringsbolaget om försenat flyg?

Det utfärdas av ditt flygbolag eller din researrangör.

Vad är det för skillnad på bokningsbekräftelse och e-biljetter / e-tickets?

Bokningsbekräftelse är det dokument som skickas till dig när en bokning har gjorts. Det är inte alltid detsamma som biljett- eller resedokument. E-biljett/e-ticket (elektronisk biljett) kan ibland vara samma som bokningsbekräftelse men oftast är det ett separat dokument där biljettnummerr, namn på samtliga resenärer samt resplan framgår.

Kan man låna barnvagnspåsar på flygplatsen?

Nej, barnvagnspåsar kan man inte låna men går oftast att köpa i incheckningen för en mindre summa. Den håller oftast både på ut- och hemresan.

Röka på flygplatsen

Var får man röka på flygplatsen?

Alla Swedavias flygplatser är rökfria och rökning är endast tillåten i särskilda rökrum.