På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Incheckning

Du som resenär måste checka in för att få ett boardingkort som ger dig tillträde till flygplanet – även om endast handbagage ska tas med. Checka in i incheckningsautomat eller vid incheckningsdisk.

Incheckning

Olika regler för incheckning beroende på flygbolag

Olika flygbolag har olika regler för när du senast måste checka in, kontrollera med ditt flygbolag innan din resa. Du måste vara beredd på att legitimera dig så ta med id-kort eller pass, beroende på vart du ska resa.

Incheckningsautomater

Vissa flygbolag erbjuder incheckningsautomater på Swedavias flygplatser – du checkar själv in och sköter sedan bagagemärkning och inlämning. Biljett och boardingkort skrivs ut när du drar ditt betalkort eller anger din bokningsreferens. Dessa lösningar är särskilt smidiga då belastningen är stor i den traditionella incheckningen.

Incheckningsautomater i Stockholm

Swedavia har egna, vita incheckningsautomater i Stockholms Centralstation, vid Arlanda Express, i Cityterminalen samt på centralstationerna i Uppsala och Gävle.

Incheckningsautomater på Arlanda

Reguljärflyg

Swedavias vita incheckningsautomater finns också på Stockholm Arlanda Airport. Du kan checka in i dessa automater om du reser med följande flygbolag:

  • Aegean Airlines
  • Air China
  • Air France
  • British Airways
  • Delta Air Lines (sommartidtabellen)
  • Finnair
  • Icelandair
  • KLM
  • Nextjet
  • Norwegian
  • Turkish Airlines 

Swedavias incheckningsautomater finns även på Arlanda Lågprisparkering Alfa och Beta, då med möjlighet att checka in med följande flygbolag: Air France, Finnair, Icelandair, KLM, SAS och Norwegian. 

Charter

  • Airtours
  • Alpresor
  • Apollo
  • Fritidsresor
  • Langley
  • Nazar
  • Nortlander
  • Solresor
  • Springtime travel
  • Ving

Flygbolag med egna incheckningsautomater

SAS – i SAS automater går det också att checka in om du reser med Lufthansa.

Passagerarens rättigheter

Passageraren har enligt EG-förordning 14.1 rätt till kompensation om flygningen ställs in eller försenas med minst två timmar. Vid incheckningsdisken och i gaten vid utgången till flygplanet finns information om detta.

I Konsumentverkets reseguide beskrivs vilka rättigheter du har som resenär före, under och efter din resa. Här finns information om vad som gäller för flyg-, tåg- buss-, båt-, taxi- och för paketresor:

Konsumentverkets webbplats (nytt fönster)

På respektive flygbolags webbplats hittar du också information om dina rättigheter som passagerare.