På denna webbplats använder vi cookies.
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra

Incheckning

För att få tillträde till flygplanet måste du som resenär vara incheckad och ha ett boardingkort även om du endast reser med handbagage. På flygplatsen kan du checka in vid en incheckningsdisk eller i en incheckningsautomat.

Incheckningsskylt

Self Service Check-in – incheckningsautomat

Gör så här:

  1. Ange bokningsreferens.
  2. Boardingkort och bagagetagg/bagagetaggar skrivs ut.
  3. Fäst bagagetagg/bagagetaggar på samtligt bagage.
  4. Lämna ditt bagage i bagdrop.

Vissa flygbolag erbjuder Self Service Bagdrop – så här gör du.

Incheckningsautomater finns i alla terminaler på Arlanda. De finns även i anslutning till Arlanda Express biljetthall i Stockholm centralstation, i Cityterminalen Stockholm (mellan flygbussarnas gater 3 och 4) och på Swedavias långtidsparkeringar Alfa och Beta och i parkeringshus P53.

Hur lång tid i förväg måste jag checka in?

Olika flygbolag har olika regler för när du senast måste checka in, kontrollera med ditt flygbolag innan din resa. Du måste vara beredd på att legitimera dig så ta med id-kort eller pass, beroende på vart du ska resa.

Passagerarens rättigheter

Passageraren har enligt EG-förordning 14.1 rätt till kompensation om flygningen ställs in eller försenas med minst två timmar. Vid incheckningsdisken och i gaten vid utgången till flygplanet finns information om detta.

I Konsumentverkets reseguide beskrivs vilka rättigheter du har som resenär före, under och efter din resa. Här finns information om vad som gäller för flyg-, tåg- buss-, båt-, taxi- och för paketresor:

Konsumentverkets webbplats (nytt fönster)

På respektive flygbolags webbplats hittar du också information om dina rättigheter som passagerare.