Tillgänglighet för swedavia.se och resenärsappen
Swedavia strävar efter att så många som möjligt ska kunna använda vår webbplats och vår resenärsapp. Den här sidan beskriver hur swedavia.se och appen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Webbplatsen
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från Swedavia som inte är tillgängligt för dig i något annat format kan du meddela oss.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
- I några fall är färgkontrasten inte tillräckligt hög [WCAG 2.1 (AA)].
- På ett fåtal sidor är funktionen sidzoom begränsad [WCAG 2.1 (AA)].
- I vissa fall har två eller fler element på en sida samma id-värde [WCAG 2.1 (A)].
- På några sidor finns "tomma rubriker", det vill säga rubriktaggar utan textinnehåll [WCAG 2.1 (A)].
- Vissa inbyggda ramar (iframes) saknar ett textinnehåll som sammanfattar dess innehåll eller syfte [WCAG 2.1 (A)].
- I några fall innehåller den maskinläsbara etiketten för interaktiva element den synliga textetiketten för elementet [WCAG 2.1 (A)].
- På ett fåtal sidor är behållarelementet tomt [WCAG 2.1 (A)].
- Formulärfält saknar textetikett på ett fåtal sidor [WCAG 2.1 (A)].
- I ett fåtal fall saknas en textetikett för knappar [WCAG 2.1 (A)].
Hur vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av swedavia.se samt använt oss av verktyget Siteimprove.
Vi jobbar även löpande med Siteimprove för att följa upp och åtgärda tillgänglighetsproblem.
Senaste bedömningen gjordes den 25 juli 2023.
Resenärsappen
Hur tillgänglig är Swedavias resenärsapp?
Vi är medvetna om att delar av Swedavias resenärsapp inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av appen?
Om du behöver innehåll från Swedavias resenärsapp som inte är tillgängligt för dig i något annat format kan du meddela oss.
Rapportera brister i appens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om appens tillgänglighet
Swedavias resenärsapp är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
- Användaren kan ej förstora texten på grund av begränsad skärmyta [WCAG 1.4.4. (AA)]
- Sidor som från webbplatsen som visas i appen fungerar inte skärmuppläsare fullt ut [WCAG 3.3.1. (A)]
- Vid sök när inget resultat hittas läser inte skärmuppläsaren upp det. [WCAG 3.3.1. (A)]
Hur vi testat Swedavias resenärsapp
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av Swedavias resenärsapp samt använt oss av verktyget Siteimprove.
Vi jobbar även löpande med Siteimprove för att följa upp och åtgärda tillgänglighetsproblem.
Senaste bedömningen gjordes den 12 maj 2021.