Vanliga frågor och svar

Här är de vanligaste frågorna och svaren samlade. Läs dem gärna innan du kontaktar kundtjänst för att få svar så snabbt som möjligt. Hitta din fråga genom att klicka på följande rubriker:

Bagage
Resa med djur
Flyginformation
Reklamationer
Öppettider
Utförsel av varor
Jobba på flygplatsen
Valutaväxling
Momsåterbetalning och momskontroll
Hotell
Pass, visum & legitimation
Allmänna frågor
Barnvagnar 
 

Bagage 

Försenat/förlorat bagage

Fyll i en förlustanmälan hos ditt flygbolag. När ditt bagage anlänt kontaktar flygbolaget dig och bestämmer tid för utkörning. Du kan följa ditt bagage med hjälp av ditt tiosiffriga referensnummer. Vänligen kontakta ditt flygbolag/researrangör eller respektive marktjänstbolag då de tar hand om förlorat bagage.

Vem ringer jag om jag upptäcker skada på bagaget först vid hemkomsten?

Kontakta ditt flygbolag eller din researrangör. 

Mått och vikt på bagage? Vad kostar övervikt?

Kontakta ditt flygbolag eller din researrangör. Vikt, mått och pris för övervikt varierar mellan olika flygbolag, destinationer och biljettklasser.

Var ska man förvara kamerafilm under resan?

Utrustning för röntgen av incheckat bagage kan skada exponerad såväl som oexponerad. Packa därför alltid film i handbagaget.

Finns effektförvaring/förvaringsboxar?

Förvaringsboxar finns i Terminal 2, 4 och 5. De finns i flera storlekar, en av dem anpassad för golfbagar eller skidor. Dessa betalas med mynt eller betalkort, i svenska kronor eller i euro.

 

Resa med djur

Får man ha med sig djur i terminalerna?

I terminalerna får endast ledarhundar och djur med resedokument vistas. Det senare avser djur som ska resa med flyg till eller från flygplatsen. Hundar i polisens eller tullens tjänst är också tillåtna.

Vilka regler gäller för införsel av djur?

Frågor kring in- och utförsel av djur hanteras av Jordbruksverket.

Vad gäller när man skall resa med djur?

Kontakta ditt flygbolag eller din researrangör för att höra vad som gäller för just din resa.

 

Flyginformation

Var hittar jag avgångs- och ankomsttiden för mitt flyg?

Informationen bör finnas i dina resehandlingar. Vid frågor kontakta i första hand ditt flygbolag eller din researrangör.

 

Reklamationer

Vart vänder jag mig med reklamationer?

Om du vill reklamera något som rör din resa eller skadat bagage, vänd dig till ditt flygbolag eller din researrangör.

 

Öppettider

Är butiker öppna tidigt på morgonen?

Ja, butikerna efter säkerhetskontrollen öppnar alltid en timme före första avgång och stänger i samband med sista avgång.

Vilka är terminalernas öppettider?

Flygplatsen är öppen dygnet runt, med undantag för Terminal 3 som stängs nattetid.

Finns nattöppna restauranger, caféer och kiosker?

Grand Café Stockholm i ankomsthallen, Terminal 5, har öppet dygnet runt. I terminalerna 2 och 3 finns läsk- och godisautomater. Caféer och restauranger innanför säkerhetskontrollerna är öppna så länge det finns avgående flyg.

 

Regler för utförsel av varor

För utförsel av varor från Sverige till ett icke EU-land, kontakta respektive lands ambassad eller konsulat för mer information. För utförsel av varor från Sverige till ett annat EU-land, kontakta Tullverket.

Jobba på flygplatsen

Praoplats?

Det finns mer än 250 företag på flygplatsen, kontakta respektive företag direkt med frågor om praoplats.

Lediga jobb?

Vänligen vänd dig till respektive företag för information om lediga jobb. 

 

Valutaväxling

Finns det bankautomater med utländsk valuta?

Det finns bankautomater i terminalerna 2, 4 och 5 samt i SkyCity. I de flesta kan man även ta ut euro; information om detta finns på respektive bankautomat. SEB har SEK, euro, US-dollar och brittiska pund i bankautomater i avgångshallen i Terminal 5.

Vilka växlingskontor finns på Arlanda?

Forex, SEB Exchange och X-Change.

 

Momsåterbetalning och varukontroll

Var kan jag få tillbaka pengar för varor jag köpt i Sverige?

Terminal 5: Varukontroll sker i Global Blues disk i avgångshallen. Momsåterbetalning sker i transitområdet, vid Global Blues återbetalningskontor. Om Global Blue har stängt kan du besöka tullen i Terminal 5 eller tullhuset.

 

Hotell

Finns det daghotellrum/vilrum?

Ja, i Radisson Blu SkyCity Hotel kan du hyra rum dagtid mellan kl. 9.00 och 18.00 i intervaller om 4 eller 8 timmar. För mer information kontakta hotellet.

I SkyCity, nära Terminal 4, finns hotellet Rest and Fly som innebär att du hyr ett enkelt men flygplatsnära hotellrum. Dagrum för uthyrning kl. 06.00-20.00 med möjlighet att vila och duscha. Här finns också möjlighet att duscha mot en avgift, även om du inte hyr rum.

Finns det hotell i närheten av flygplatsen?

Ja. Kontakta Destination Sigtuna eller Stockholms turistbyrå för mer information. De kan ge pris samt platstillgångsinformation för samtliga hotell i närheten.
Destination Sigtunas webbplats (nytt fönster)
Stockholms turistbyrås webbplats (nytt fönster)

 

Pass, visum & legitimation

Gammalt, trasigt eller glömt pass?

Passpolisen på Arlanda utfärdar endast tillfälliga pass. Till polisen tar man sig enklast med buss nummer 10 från terminalerna.
Polisens webbplats (nytt fönster)
Karta på vägbeskrivning till Polisen

Visum

Frågor om visum vid resor till andra länder besvaras av det aktuella landets ambassad eller konsulat här i Sverige.
Utrikesdepartementet

 

Barnvagnar

Finns det lånebarnvagnar på Arlanda?

I Terminal 5 finns det 50 lånebarnvagnar. För övriga terminaler kontakta ditt flygbolag/researrangör eller hör efter vid incheckningsdisken vad som gäller för just din resa.

Kan jag ta med barnvagnen till gaten?

De flesta flygbolag på Arlanda vill att man checkar in vagnen redan i avgångshallen. Kontakta ditt flygbolag och hör vad som gäller för din resa.

Finns barnvagnspåsar att låna på Arlanda?

Nej, barnvagnspåsar kan man inte låna men går oftast att köpa i incheckningen för en mindre summa. Den håller oftast både på ut- och hemresan.

 

Allmänna frågor

Hur får jag intyg till försäkringsbolaget om försenat flyg?

Det utfärdas av ditt flygbolag eller din researrangör.

Vad är det för skillnad på bokningsbekräftelse och e-biljetter / e-tickets?

Bokningsbekräftelse är det dokument som skickas till dig när en bokning har gjorts. Det är inte alltid detsamma som biljett- eller resedokument. E-biljett/e-ticket (elektronisk biljett) kan ibland vara samma som bokningsbekräftelse men oftast är det ett separat dokument där biljettnummerr, namn på samtliga resenärer samt resplan framgår.

Kan man låna barnvagnspåsar på flygplatsen?

Nej, barnvagnspåsar kan man inte låna men går oftast att köpa i incheckningen för en mindre summa. Den håller oftast både på ut- och hemresan.

 

Röka på flygplatsen

Var får man röka på flygplatsen?

Alla Swedavias flygplatser är rökfria och rökning är endast tillåten i särskilda rökrum.

På Arlanda finns det rökrum i:

  • Terminal 2, entré A, plan 3 bredvid runstenen.
  • Terminal 5, vid gate 3.
  • Terminal 5, vid gate 13.
  • Terminal 5, plan 3 efter den stora taxfreebutiken.
  • Terminal 5, plan 4, vid gate F65 och F67.