Fakta om flyget och miljö
Debatten kring flygets klimatavtryck fortsätter. Och den är viktig. Det råder ingen tvekan om att flyget behöver ställa om och bli fossilfritt. Här har vi samlat fakta om flyget och miljön.

Hur stor är flygets klimatpåverkan?
Innan pandemin stod flyget i världen för cirka 2–3 procent av de globala koldioxidutsläppen (Källa: IPCC). Dessa 2-3 procent arbetar branschen med att minska ytterligare med hjälp av storskalig inblandning av fossilfria bränslen, nya bränslesnålare flygplan, högre beläggningsgrad, effektivare flygvägar och elektrifiering av kortare flygningar
Vilket är flygets största klimatpåverkan?
Utsläpp av fossil koldioxid och utsläpp av vattenånga på hög höjd. Inom flyget, liksom inom andra delar av samhället, är det inte bara koldioxiden som kan ha en klimatpåverkan. På hög höjd är det framförallt kväveoxid och vattenånga som har en klimatpåverkande effekt.
Kan dagens flygplan flyga med biobränsle utan att något måste ändras på planen?
Ja, biobränsle fungerar redan med dagens flygmotorer – ingen ytterligare teknisk innovation krävs. Svenska flygbolag flyger redan med biobränsle iblandat i tanken på vissa sträckor. Produkten är identisk oavsett om den kommer från fossil- eller bioråvara. Flygindustrin har enats om ett antal specifikationer som samtliga biobränslen måste uppfylla. Detta innebär att även det framtida flygbränslet, oavsett råvara, kommer att ha samma kemiska sammansättning och därmed gå att blanda med traditionellt jetbränsle i valfri mängd. Det gör att man kan använda samma flygmotorer som i dagsläget och att man på flygplatser kan hantera biobränslet i befintlig teknisk bränsleinfrastruktur. I dagsläget tillåts inblandning med 50 procent (enligt ASTM-standard) men målsättningen är att det ska vara godkänt att använda 100 procent biobränsle inom några år.
