På denna webbplats använder vi cookies
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
{{importantAnnouncements[0].HeadLine}}
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
Uppdaterad: {{importantAnnouncement.LastUpdated}}

Vi bygger framtidens flygplats

Stockholm Arlanda Airport ska bli den ledande flygplatsen i Skandinavien. En flygplats redo för framtidens resande – som erbjuder smidiga och inspirerande reseupplevelser, en ledande mötesplats och är en internationell förebild inom hållbarhet. Swedavia gör nu en omfattande miljardsatsning och byggnationen är redan i gång. Resultatet blir ökad kapacitet för resenärer, hyresgäster och flygbolag, mer shopping och restauranger, fler hotell- och kongressmöjligheter, arbetsplatser, bättre kollektivtrafik och än fler destinationer.

Varför utvecklar vi Arlanda?

Arlanda är Sveriges port mot världen och på väg att bli världens port till Skandinavien. Nu gör vi oss redo för att kunna ta emot nära 40 miljoner resenärer 2040.

Fler och fler väljer att resa till och från Arlanda – under 2017 passerade över 26 miljoner resenärer flygplatsen. Prognosen säger att år 2040 kommer nära 40 miljoner människor resa via Arlanda.

Utbyggnad och vidareutveckling krävs för att hantera tillväxten

För att kunna hantera tillväxten behöver vi utöka vår terminalkapacitet. Terminal 5 ska byggas ut med ytterligare en pir. Bagagehantering, incheckning och säkerhetskontroll ska få högre kapacitet och flexibilitet. Det kommersiella utbudet ökas och miljöerna moderniseras.

Terminal 4 vidareutvecklas som en effektiv terminal för inrikestrafiken. På sikt kommer även Terminal 2 att byggas ut med en eller två pirer. Med allt detta ska flygplatsen vara redo att hantera tillväxten även efter år 2040.

En ny flygplatsstad ska snart börja växa sig fram

Men vi utvecklar inte bara vår flygverksamhet. En helt ny stad växer fram runt flygplatsen och det supernav för kollektivtrafik som vi vill skapa på Arlanda.

Vad ingår i utvecklingsplanerna?

Vi utvecklar Arlanda för att kunna ta emot närmare 40 miljoner resenärer år 2040, jämfört med dagens 26 miljoner.
Illustration Arlandas vision 2040 med ny pir och kontorsbyggnader

I utvecklingsplanerna ingår flera olika projekt för att utöka terminalkapaciteten och förhöja upplevelsen hos resenärerna. Bland annat kommer gången mellan gateområdena 1–10 och 11–24 i Terminal 5 byggas om för att förbättra resenärsflödet. Fler uppställningsplatser för flygplan ska byggas och även en central godsmottagning för alla butiker och restauranger.

Dessutom ska en ny pir i Terminal 5 byggas vilket betyder att dagens driftområde behöver flyttas och därmed byggs om. Vi behöver också öka kapaciteten i bagagehanteringssystemet för att kunna möta den stora resenärsökningen. Utöver det ska även en ny säkerhetskontroll byggas.

Vi utvecklar inte bara i terminalerna utan en helt ny flygplatsstad ska snart växa fram runt Arlanda – Airport City Stockholm. Med perfekt läge mellan Stockholm och Uppsala med närhet till järnväg, väg och flyg och övriga världen.

Flygplatsstaden Airport City Stockholm ska bestå av sex stadsdelar, var och en med sitt unika syfte. Stadsdelen SkyCitys första kontorsbyggnad som byggs är Office One.

Swedavia ligger i internationell framkant när det gäller att driva klimatsmarta flygplatser. Miljöfrågor har sedan länge varit prioriterat och på Arlanda arbetar vi inom flera olika områden för att minska miljöpåverkan.

Läs mer om miljöarbete vid ombyggnation.

Våra utvecklingsprojekt

Framtidens flygplats översikt Arlanda


1. Utökade ytor och passager för smidigare resande i Terminal 5 2016–2018

Vi behöver möta den väntade resenärstillväxten och har därför gjort flera insatser för att öka kapaciteten och skapa ett effektivare resenärsflöde.

Terminal 5 utökas med en ny säkerhetskontroll och fler passkontroller för att göra resan smidigare.

Effektivare resenärsflöde med trevligare atmosfär i gateområde 11–24. Bland annat har en ny transfersäkerhetskontroll och en ny gränskontroll byggts.

Projektet färdigställs under slutet av 2017 och början av 2018.


2. Nya uppställningsplatser för flygplan 2016–2018

I direkt anslutning till Terminal 2 bygger vi en ny och modern flygplansramp som ger fler och större flygplan möjlighet att parkera. Den nya rampen säkrar kapaciteten under tiden vi fortsätter att utveckla flygplatsen.

Den nya rampen byggs för att ersätta uppställningsplatser för flygplan som försvinner när den nya piren vid Terminal 5 uppförs. Dessutom ska den möta den väntade tillströmningen av resenärer, med utökad remote-kapacitet för stora flygplanstyper. Här kan flygplanstyper av kategori C, E och F parkera.

Projektet väntas stå klart under början av 2018. Rampen kommer att vara högtekniskt försörjningsutrustad enligt kategori 2 med bland annat ramphus, hydrantförsörjning, luft, el och anpassade flygplanstrappor.


3. Ett nytt, modernt och funktionellt driftområde 2016–2018

För att möjliggöra utbyggnationen av Terminal 5 och en ny pir, behöver befintligt driftområde flytta och ett nytt byggas. Därför bygger vi ett helt nytt, modernt och funktionellt driftområde för flygplatsens gemensamma, operativa driftfunktioner och arbetsfordon.

Det nya driftområdet innefattar en ombyggnation på 20 000 kvadratmeter och 15 nya byggnader i ett miljöanpassat område med bland annat fältgarage, bussgarage, fordonstvätt och avisning, skärmtak och förråd. Här ges också plats för en ny fordonsverkstad och verkstäder för banljus, dagermarkering och fältet samt även kontor och personalytor.

Till område dras helt ny försörjning i form av fjärrvärme, fjärrkyla, kraft och VA. Utformning av nya driftområdet utgår ifrån en tydlig miljöprofil med miljöcertifiering av ombyggnationen samt anläggningsarbeten.

Arbetet pågår mellan sommaren 2016 och hösten 2018.


4. Central godsmottagning för hela flygplatsen 2017–2018

Vi bygger en ny central godsmottagning för bättre samordning av varor och gods till flygplatsens restauranger, butiker och driftområden.

Genom en och samma leveransadress till Arlanda leds varutransporterna bort från terminalerna. Med en modern och effektiv säkerhetskontroll anpassad för godshantering möter vi framtidens ökade behov av smidiga leveranser.

Den centrala godsmottagningen kommer att vara placerad i den östra delen av Cargo Centerbyggnaden i Cargo City intill flygplatsen. En ny fordonsgrind, säkerhetskontroll för varor och gods samt hyresgästanpassningar planeras att vara klara under första kvartalet 2018. Den nya godsmottagningen beräknas vara i drift under senare delen av 2018.


5. Office One – en 15 000 kvadratmeter stor kontorsfastighet 2016–2018

I anslutning till Stockholm Arlanda Airport anlägger vi Sveriges första riktiga flygplatsstad, Airport City Stockholm. 

Här bygger vi Office One, en 15 000 kvadratmeter stor kontorsfastighet. I en levande stadsmiljö med goda kommunikationer kommer företag och verksamheter här att samverka med övriga världen.

För världen närmare verksamheten

Med ett kontor i Office One för du världen närmare verksamheten och verksamheten närmare världen. Både Stockholm och Uppsala ligger inom pendlingsavstånd. Den närliggande flygplatsen erbjuder förbindelser till resten av Sverige och övriga världen.

Attraktivt område med ökande tillväxt

Stockholm Arlanda Airport växer så det knakar. Här jobbar redan 17 000 människor. Varje år passerar dessutom 25 miljoner resenärer. Mängden anställda och resenärer ökar årligen. 

  • År 2030 förväntas närmare 50 000 människor arbeta i den nya flygplatsstaden
  • År 2040 beräknas antalet resenärer ha stigit till närmare 40 miljoner

På sikt spås Stockholm och Uppsala att växa ihop och då kommer Airport City Stockholm bli den naturliga knutpunkten och självklara utgångspunkten till övriga världen.


6. Nytt hotell i Nordic Comfort Hotels regi 2017–2019

Stockholm Arlanda Airport växer och nu byggs storhotellet Comfort Hotel Arlanda Airport i den nya stadsdelen intill flygplatsen.

Det nya hotellet blir det största flygplatshotellet i Norden och kommer drivas av Nordic Choice Hotels. Bygget beräknas stå färdigt för incheckning av hotellgäster i början av 2020. Hotellet beräknas bli drygt 24 000 kvadratmeter med totalt 503 rum fördelat på en basdel med lobby samt en högdel om 13 våningar och en lågdel om 10 våningar.

Det nya hotellet byggs i direkt anslutning till terminalerna och SkyCity med dess stora utbud av butiker och restauranger. Hotellet blir ett modernt alternativ i vardagslyx till affärshotellen på flygplatsen.

Comfort Hotel-kedjan lägger allt fokus på bra service, urbana och social ytor och en mix av både business och leisure. Hotellet kommer att få en kombinerad lobby och lounge, två restauranger och en skybar med utsikt över flygplanen som startar och landar.


7. Ny gemensam säkerhetskontroll och ny handelsplats i Terminal 5 2017–2022

Terminal 5 är vår största terminal med flest resenärer. I projektet ingår en helt ny central säkerhetskontroll, som ska användas av alla avresande i terminalen.

Efter säkerhetskontrollen möts du av en större handelsplats med nya möjligheter till inspirerande shopping och fler restauranger – en bra mix av permanenta butiker och pop up-stores. Dessutom tillkommer fler Self Service-automater för snabbare incheckning.


8. Nytt bagagesystem och ny bagagehall för ankommande resenärer 2017–2028

Nu påbörjar vi utvecklingen av ett flexibelt och effektivt bagagesystem för att möta tillströmningen av fler resenärer på Stockholm Arlanda Airport.

Det nya, moderna bagagesystemet innebär en kapacitetsökning och ger möjligheten att ta emot fler resenärer och mer bagage.

Projektet ska se över bagagesystemet för både avgående och ankommande bagage i Terminal 5 inklusive den nya piren. Resenärerna ska få en positiv upplevelse med smidiga flöden. De som arbetar ska ha en bra arbetsmiljö.

En ny och modern bagagehall för ankommande resenärer ska också byggas.


9. Ny modern pir för utökad kapacitet, en trivsam atmosfär och smidiga flöden 2020–2025

Vi bygger en ny pir vid Terminal 5 med 14 gater för att kunna ta emot större flygplan och fler resenärer. Den nya piren blir en ny och trevlig avrese- och ankomstplats på Stockholm Arlanda Airport och det blir ännu fler destinationer att välja mellan.

Den nya piren utformas för att kunna ta emot fler resenärer och även större flygplansmodeller. Den nya generationens plan är också tystare och mer bränsleeffektiva än äldre plan, vilket bidrar till att hålla nere buller och ökning av utsläpp.

Det ska vara enkelt och smidigt att ta sig mellan nuvarande gateområde F26–F69 och den nya piren – både för dig som avreser och ankommer.