Gå till innehåll
Digitala manualen

Vår kanalstrategi

Strategin för Swedavias digitala kanaler bygger på förståelsen hur man ska jobba i dessa kanaler. Strategin ska sätta upp tydliga mål och prioriteringar för dem mot varje enskild kanal. Det ska också vara en modell för vårt operativa arbete.

1. Informera

Swedavia ska informera och inspirera sina målgrupper och intressenter på våra webbplaster

2. Öka lönsamhet & inspirera

Våra webbplatser ska bidra till ökad lönsamhet för Swedavia

3. Erbjuda kundsupport

Våra webbplatser ska fungera som ett komplement till kundtjänst

4. Stärka varumärket

Swedavia som avsändare ska vara trovärdig och varumärket ska stärkas genom våra webbplatser

Summering av Swedavias digitala mål

Swedavias digtala kanaler täcker olika delar av vad vi kallar Kundanskaffningstratten (en klassisk AIDAS) och därav tjänar de olika syften.

Kundanskaffningstratten

Vill du fördjupa dig i Swedavias Digitala Strategi? Kontakta produktion@swedavia.se.

 

Designprinciper & övergripande UX

Tillgänlighet
i alla lägen

Det är av yttersta vikt att Swedavias sajt alltid är tillgänglig - för alla. Tillgänglighet måste innefatta alla människor också de med olika typer av funktionsnedsättningar såsom syn-, hörsel-, kognitiva funktionsnedsättningar, inlärningssvårigheter, begränsad rörlighet, talsvårigheter, ljuskänslighet och kombinationer av dessa.

För att kunna möta dessa behov ar det viktigt att konsultera rekommendationerna i WCAG 2.1 nivå AA. Kortfattat kan dessa beskrivas genom punkterna nedan.

Möjlig att uppfatta
Information och komponenter i ett användargränssnitt måste presenteras för användare på sätt som de kan uppfatta.

Hanterbar
Komponenter i ett användargränssnitt och navigering måste vara hanterbara.

Begriplig
Information och hantering av användargränssnitt måste vara begripligt.

Robust
Innehåll måste vara robust nog för att kunna tolkas på ett pålitligt sätt av ett brett spektrum av olika användarprogram, inklusive hjälpmedel.

Genom att följa dessa riktlinjer kommer ditt webbinnehåll för det mesta även att bli mer användbart för alla användare.

Mobilen
först

Swedavias statisktik visar att besökarna till webben till största del använder mobilen. Detta beror på många anledningar, men den kanske tydligaste från vårt perspektiv är ju att våra användare, ofta letar efter information och använder våra tjänster, samtidigt som de rör sig inom våra fysiska miljöer, eller på väg till eller från oss. Med denna statistik blir det tydligt hur viktigt det är att tänka mobilt först vid utveckling av nya sidor, service och tjänster.
Med mobilt först strävar vi även alltid efter att skapa färre sidor för användare att navigera sig genom. Detta gör vi genom att slå ihop mycket av vår information att hamna på en och samma sida då det bevisats vara enklare att scrolla genom innehåll snarare än att navigera innehållet.

 

Måldriven
design

Det ska finnas ett tydligt syfte och mål med varje sida och dess innehåll. Målbilden bör definera alla designbeslut så att designen får mening och möter de uppsatta målen. Olika sidor har olika mål för att stödja resenärsvarvet. Rätt information eller inspiration vid rätt tillfälle.

Datadriven
design

Baserat på all data som samlas in vad gäller hur användare interagerar med de tillgängliga digitala kanalerna finns det en uppsjö av information som kan vara till gagn vid ny- och vidareutveckling av sidor, innehåll, service och tjänster.

Med datan som medhjälpare kan designlösningar utvecklas som på ett lämpligare sätt kan möta användarnas behov. Detta bör och skall beaktas vid all designutveckling och som underlag för beslut i dessa frågor.

Utöver detta är det också viktigt att komma ihåg att designlösningar kan löpande utvärderas med hjälp av data vilket exempelvis betyder att två olika lösningar kan A/B-testas, mot riktiga användare, för att avgöra vilken lösning som lämpligast.

Givetvis är inte tolkning av data självklar. Svar är ofta kvantitativa, men inte nödvändigtvis kvalitativa. För att få kvalitativa svar måste rätt frågor ställas. Oavsett, kunskapen från data kan leda utveckling framåt mycket mer specifikt och lämpligt vilket inte bör förbises.

Alla sidor är
startsidor

Vägarna in till Swedavias webb är många. Användare kommer exempelvis ofta till webbplatsen via olika sök på nätet och andra djuplänkningar. Detta betyder att alla sidor måste ses som startsidor och måste hanteras därefter. Viktiga faktorer i detta sammanhang är att innehållet är tydligt och att det finns klara call-to-actions för interaktion. Navigation måste också vara begriplig och vägledande för förståelse övrigt innehåll. Det är också viktigt med tydliga sign-post så användare förstår var de befinner sig.

Låt 
innehållet tala

Ett relevant och lämpligt innehåll är av yttersta vikt. Låt därför innehållet få den plats det behöver, gör det kommunikativt, gör det synligt och läsbart. Använd video, bilder, informationsgrafik och andra nyckelelement för förståelse och fördjupning. Låt även innehållet länka vidare istället för att lägga till ytterligare knappar. Fokusera på att använda styrkorna i typografi och låt användaren läsa det som ska läsas. Det är av yttersta vikt att all information presenteras på samma kronlogiska sätt i alla kanaler. Rent visuellt kan det dock finnas avvikelser genom de olika gränssnitten på grund av att t.ex. en webbplats kan ha andra krav rent visuellt än vad exempelvis en Android-app kan ha.