FAQ-block
FAQ-blocket används för frågor och svar, frågorna skapas i ett FAQ-hållarblock. Man kan ha inledande steg 1, 2, 3 med rubrik och kort beskrivning. Det skapas i behållablocket där också frågorna skapas. Man kan också skapa separata indelningar för olika typer av frågor.
Version som används för särskilda behov
Det är en lagstadgad rättighet att få assistans som gör det möjligt för alla att kunna resa med flyg och det är kostnadsfritt. Men för att vi ska kunna hjälpa dig är det är viktigt att du förbokar assistans senast 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Boka gärna assistans redan när du bokar din resa så att vi med säkerhet kan hjälpa dig på flygplatsen.
- Förboka assistans i samband med att du bokar din flygresa, dock senast 48 timmar innan avresa.
- Var tydlig vid beskrivning av vad du behöver hjälp med.
- Fråga flygbolaget hur lång tid i förväg du bör vara på flygplatsen, det kan vara tidigare än vad flygplatsen anger.
- Ta reda på när flygplatsen öppnar om du ska resa tidigt på morgonen.
- Efter bokningen skickar flygbolaget vidare information till oss om vilken assistans du behöver
Assistansen varierar beroende på dina behov, vilket ibland kan vara svåra att uttrycka. Berätta så utförligt som möjligt om dina behov så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Kom i tid till flygplatsen
Anmäl dig senast en timme innan avgångstiden vid ditt flygbolags- eller researrangörs incheckningsdisk. Efter incheckningen möts du vid anvisad mötesplats av vår personal. De hjälper dig genom säkerhetskontrollen, fram till din gate samt till flygplanet eller till ditt flygplanssäte om du behöver det.
Anmäler du dig senare än en timme innan avgångstiden är risken stor att du missar ditt flygplan.
Vill du ha hjälp in i terminalen trycker du på knappen vid Help-point precis utanför terminalingången, senast två timmar innan avgångstiden. Vår personal möter dig, assisterar vid incheckning, genom säkerhetskontrollen och fram till din gate samt till flygplanet eller ditt flygplanssäte om du behöver det. Anmäler du dig senare än två timmar innan avgångstiden är risken stor att du missar ditt flygplan.
Vi kan inte garantera assistans om du anmäler dig senare än två timmar innan avresa. Vi ska dock göra vårt yttersta, inom rimlig ansträngning, för att assistera dig. Förboka därför alltid assistans senast 48 timmar innan avresa.
Här läser du mer om hur lång tid du högst ska behöva vänta på din assistans. Läs mer på Transportstyrelsens webbplats om dina rättigheter.
Assistans när du ska resa iväg
Förbokad assistans: Vi möter dig inom 10 minuter från du har checkat in, ringt vid en Help-Point eller anmält dig vid en informationsdisk, dock aldrig mer än 30 minuter.
Ej förbokad assistans: Det kan upp till 45 minuter innan PRM Assistance kan hjälpa dig. Det finns även risk för att vi inte alls hinner hjälpa dig. Boka därför alltid assistans senast 48 timmar innan avgångstid.
Assistans när du har landat
Förbokad assistans: Vi möter dig inom 5 minuter från att flygplanet står vid gate, dock aldrig mer än 20 minuter.
Ej förbokad assistans: Det kan ta upp till 45 min innan Assistansservice kan hjälpa dig. Förboka därför alltid assistans senast 48 timmar innan ankomst.
Assistans på flygplatsen
Vi ansvarar för att du kommer till och från flygplanet och hämtar dig vid förutbestämd mötesplats (se karta):
- Speciellt utmärkta mötesplatser s.k. meeting points efter att du har checkat in.
- Help-points utanför terminalen när du behöver hjälp in i terminalen och hjälp med incheckning.
Håll utkik efter dessa symboler som du hittar vid utmärkta meeting points.
Vi assisterar dig till ditt flygplans gate och till ditt säte om du inte kan gå in i flygplanet själv. Vi assisterar dig till och från toalett men assistans av medicinsk eller sanitär karaktär ingår inte. Om du behöver hjälp vid inköp, valutaväxling eller liknande så ingår det endast om vi har tid och möjlighet.
Version som används på restips-sidor
När det är många som ska ut och resa samtidigt är det bra om du kommer i god tid. Kontakta ditt flygbolag för att se vad de rekommenderar för just din resa.
Du kan se väntetider i säkerhetskontrollerna på webben och i Swedavias app redan innan du reser till flygplatsen. Du ser dem också på skärmar intill säkerhetskontrollerna.
Läs mer om hur du får en smidig passering genom säkerhetskontrollen.
Ja, har du möjlighet så checka gärna in hemma så får du ditt boardingkort i telefonen eller skriv ut det i förväg. Kontrollera med ditt flygbolag innan din resa.
Specialbagage är till exempel barnvagnar, golfbagar, skidor eller cyklar, men kan också vara ryggsäckar med lösa remmar och väskor som är för stora eller för små. Kontakta ditt flygbolag eller din researrangör för exakta mått och regler.
Tänk på att du behöver lämna ditt specialbagage vid särskilda inlämningsplatser skyltade Specialbagage.
När du checkar in i automat får du bagagetaggen utskriven och måste fästa den själv.
Gör så här: Riv loss och spara bagagekvittot. Fäst sedan taggen som en droppformad ring runt handtaget med streckkoden utåt. Detta för att den ska sitta säkert kvar samt att streckkoden ska kunna läsas av oavsett vilken sida av taggen som hamnar uppåt.
Ja, om du ankommer Terminal 4 och ska resa vidare från Terminal 2 eller 5 samt om ditt bagage är incheckat till slutdestinationen går det bra att ta transferbussen. Du behöver då inte passera säkerhetskontrollen igen.
På Stockholm Arlanda Airport har vi lekytor i Terminal 2, 3, 4 och 5. Här får barnen pröva sina egna vingar tillsammans med fågeln Flajt där historien om alla spännande aktiviteter som sker på flygplatsen förs fram.
Ja, du får ha med dig barnmatsburkar och välling i ditt handbagage som du behöver under flygresan. Du behöver ta upp barnmaten separat från ditt handbagage så den kan säkerhetskontrolleras.