På denna webbplats använder vi cookies
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
{{importantAnnouncements[0].HeadLine}}
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
Uppdaterad: {{importantAnnouncement.LastUpdated}}

{{importantAnnouncement.Body}}

Swedavia fortsätter utveckla resandet

2017-10-30, kl. 08:49

Luleå Airports resenärer får en ännu smidigare resa när automatisk dokumentkontroll, så kallad Self-Service Access Control, införs i säkerhetskontrollen. De nya inpasseringsgrindarna är en del av Swedavias Self-Servicekoncept för flexibla, och automatiserade lösningar som ska göra resandet från och till Swedavias flygplatser ännu smidigare och effektivare.

Automatisering och digitalisering är något som står högt på Swedavias och flygbolagens agenda. Satsningen på Self-Service utgår från resenärens behov med fokus att skapa ett smidigare resande med bättre kontroll och samtidigt stärka helhetsupplevelse av Swedavias flygplatser. Self-Service bidrar också till att optimera terminalutrymmet, ge smidigare flöden och färre köer.

– Detta är ett led i vårt innovationskoncept där vi testar och utvecklar metoder och tjänster som ska gynna våra resenärer. Effektivitet och smidiga flöden är bland det allra viktigaste för våra resenärer, särskilt för dem som reser ofta, därför ligger Self- Serviceprodukterna i linje med vad våra resenärer efterfrågar, säger Ann-Christin Viklund, Flygstationschef på Luleå Airport.

Under 2018 tar Luleå Airport nästa steg och installerar automatiska inpasseringsgrindar till gaterna, så kallad Self Service Boarding Gate.