På denna webbplats använder vi cookies
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
{{importantAnnouncements[0].HeadLine}}
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
Uppdaterad: {{importantAnnouncement.LastUpdated}}

{{importantAnnouncement.Body}}

Luleå Airport – porten till Lappland

Om flygplatsen

Luleå Airport ligger i Luleå kommun, cirka sju kilometer utanför stadens centrum. Flygplatsen är in- och utreseflygplats för tio av Norrbottens fjorton kommuner och har ungefär en miljon passagerare per år.

Luleå Airport ligger i Luleå kommun, cirka sju kilometer utanför stadens centrum. Flygplatsen är in- och utreseflygplats för tio av Norrbottens fjorton kommuner och har ungefär en miljon passagerare per år.

Luleå Airport är Sveriges sjätte största flygplats sett till på antalet passagerare. Här arbetar cirka 115 av Swedavias medarbetare och totalt sysselsätter flygplatsen 1 100 personer varav cirka 900 arbetar inom Försvarsmakten. Fem reguljära flygbolag och cirka 10 charterbolag trafikerar flygplatsen.

På Luleå Airport finns allt som behövs för att du ska få en riktigt bra start på resan eller vistelsen i länet. Här finns ett utbud av kommersiell service, restaurang, café, en taxfree-butik, goda parkeringsmöjligheter, tillgång till internet, möjligheter till vigsel, konferensrum och VIP-rum.

Nya Luleå Airport

Under 2009-2013 genomfördes en omfattande ombyggnation av flygplatsen, där Swedavia med stöd från EU:s strukturfonder tillsammans med regionala medfinansiärer investerat 105 miljoner för att skapa en modern flygplats anpassad för framtidens resande. Flygplatsen klarar nu en ökad trafikkapacitet, både inrikes och internationellt.

Nyheter på Luleå Airport

  • Förbättring av ytor för resenärer – fler sittytor, fler toaletter, nytt golv i hela terminalen, ommålad terminal, nya lampor och utsmyckning på väggarna i form av bilder från Luleås omgivning.
  • Man har också öppnat upp och skapat en ökad tillgänglighet till gate 2 samt gjort gate 5 större.
  • Säkerhetskontrollområdet har fått en ny passkontroll en trappa upp, säkerhetskontrollen har blivit större med smidigare och effektivare flöde som följd.
  • Ny bagagehall och bagageanläggning har byggts.
  • Områdena kring entré, taxi och biluthyrning har byggts om och förbättras med ny stor entré och större incheckningsområde.
  • Förbättringar på airside för att Luleå Airport fortsatt ska kunna ta emot stora flygplan för frakt- och persontrafik till norra Sverige. Bland annat har taxibanan breddats.

Medfinansiärer till ombyggnationen av Luleå Airport är Europeiska regionala utvecklingsfonden, Swedavia AB, Länsstyrelsen i Norrbottens län, Luleå kommun, Norrbottens läns landsting, Bodens kommun, Piteå kommun och Älvsbyns kommun.

Enkla transporter

Du tar dig enkelt och smidigt till flygplatsen, vare sig du reser med egen bil, flygtaxi eller flygbuss. Flera biluthyrningsfirmor finns på flygplatsen, bland annat Avis, Europcar, Hertz och Mabi.

Luleå Airport är dörren till en lockande och spännande destination längst upp i Bottenviken och porten till svenska Lappland. 

Fakta

Den civila flygtrafiken på flygplatsen inleddes officiellt den 11 september 1944, men redan tre dagar tidigare satte ABA:s DC-3 ”Falken” som första civila trafikflygplan hjulen på rullbanan. Detta då man ville göra en inofficiell provtur före den högtidliga invigningen. Pilot på provturen var den legendariske flygaren Carl-Gustaf von Rosen.

Flera år tidigare inleddes dock flygverksamheten på flygplatsen då Norrbottens flygbaskår satte upp sin verksamhet i Luleå. Civila stationsområdet med tillhörande taxibanor och plattor invigdes hösten 1984 och var ett stort steg i utvecklingen av flygtrafiken i Luleå.

Luleå Airport är idag Sveriges femte största flygplats med cirka en miljon passagerare per år. Flygplatsen ligger i Luleå kommun, sju kilometer utanför stadskärnan. Luleå är ett regionalt centrum i Norrbottens län och tillsammans med grannkommunerna Piteå, Älvsbyn, Boden och Kalix finns en samlad folkmängd om cirka 167 000 invånare. De har alla en timmes reseavstånd till/från flygplatsen.

Fakta:
Femte största flygplatsen i Sverige
1 177 443 passagerare (2015) 
108 043 charter- och utrikespassagerare (2015)

Totalt sysselsätter flygplatsen 1 100 personer varav 900 jobbar inom Försvarsmakten
Fem reguljära flygbolag trafikerar
Cirka 10 charterbolag trafikerar

Destinationer tre-i–topp 2015:
Stockholm Arlanda, Antalya, Kanarieöarna

Flygbolag tre-i-topp 2015:
SAS, Norwegian, Nextjet

Frakt:
Fraktflygexploatör på Luleå Airport är Swedavia AB

Antal terminaler:
En passagerarterminal
Fem gater
Nio uppställningsplatser för passagerar- och fraktflygplan

Fraktterminal:
Ja

Rullbanor:
1 (140/320) 

Historik

Den civila flygtrafiken på flygplatsen inleddes officiellt den 11 september 1944 klockan 14.47. Men redan fredagen den 9 september vid tretiden på eftermiddagen satte ABA:s DC-3 "Falken" som första civila trafikflygplan hjulen på rullbanan. Detta då man ville göra en inofficiell provtur före den högtidliga invigningen. Pilot på provturen var den sedermera legendariske flygaren Carl-Gustaf von Rosen.

Flera år tidigare inleddes dock flygverksamheten på flygplatsen då Norrbottens flygbaskår satte upp sin verksamhet i Luleå.

Under de närmast följande åren fortsatte den civila flygtrafiken med uppehåll under vintrarna då flygplatsens, på den tiden, bristfälliga flygfältbelysning samt avsaknad av hangar, taxibanor och terminalbyggnad endast gjorde trafik sommartid möjlig. Från 1948 kunde dock flygtrafiken upprätthållas året runt.

Fram till 1956 utgjordes linjenätet av trafik mellan Luleå och Stockholm men då förlängdes linjen att omfatta även Luleå-Kiruna. Under 1959 startade Linjeflyg trafik mellan städer vid Norrlandskusten, och sedan dess har flygplatsen varit navet för flygtrafiken i norra Sverige.

Exempel på flygplanstyper i något så när kronologisk ordning som passerat revy under de dryga sextio år som gått: DC-3, SAAB-Scandia, Convair 440, Metropolian, DC-7, DC-9, Caravelle, DC-8, B-727, DC-10, MD-80, F100, F50, F27, B-737, SF-340, SAAB-2000, MD11, Airbus 330, A320, A340, B-747, AN124 och Nord 262.

Chartertrafik har funnits på Luleå Airport sedan 1969 med resmål som Kanarieöarna och Mallorca, fyrtio år senare finns dessa resmål fortfarande kvar på menyn. De senare åren kryddade med mängder av resmål i flera världsdelar, Thailand, Vietnam, Grekland, Cypern, Egypten, Tunisien, Bulgarien, Turkiet mm.

Civila stationsområdet med tillhörande taxibanor och plattor invigdes hösten 1984 och var ett stort steg i utvecklingen av flygtrafiken i Luleå. Under de följande åren fördubblades antalet resenärer för att 1991 överstiga en miljon. Konjunkturnedgångar har efter det gjort att resandeströmmarna varierat och varit i närheten av miljonen passagerare men inte över sedan dess. Dock har trenden de senaste åren varit stadigt positiv och miljonbarriären nås troligen före årsskiftet 2008 igen.

Etablering av fraktflyg har sedan rullbanan förlängdes till 3350 meter år 1999 varit en prioriterad aktivitet. Sedan invigningen hösten 1999 har ett antal fraktflygplan trafikerat flygplatsen, dock har det stora genombrottet låtit vänta på sig.

System för återvinning av avisningsvätska har sedan mitten av 80-talet utvecklats på flygplatsen och över tiden har ledande spetskompetens utvecklats inom detta område. Verksamheten är en viktig del i arbetet att göra flygplatsen klimatneutral.