Gå till innehåll

Parkering

 

 

Frågor och svar


Vanliga frågor

Hur betalar jag min parkering?

När du parkerar och betalar på långtidsparkeringen väljer du att antingen använda ett betalkort eller en infartsbiljett.

Obs! Statoil-kort eller American Express fungerar inte vid inkörning till långtidsparkeringen. Det går dock att betala med dessa kort vid utfartspelare eller betalautomat precis som vanligt, det vill säga genom att sätta in pappersbiljett och sedan betala med kortet.

Betalkort

Vid infart:

  • Sätt in betalkortet i kortläsaren. Bilen måste stå intill.
  • Kortet registreras och bommen går upp.
  • Kör in och parkera.

Vid utfart:

  • Sätt in betalkortet i kortläsaren. Bilen måste stå intill.
  • Betala parkeringsavgiften i kortläsaren.
  • Bommen går upp och du kan köra ut.

Infartsbiljett

Vid infart:

  • Tryck på knappen för biljett, bilen måste intill.
  • Ta biljetten. Bommen går nu upp.
  • Kör in och parkera.
  • Spara biljetten tills du ska köra ut från parkeringen.

Vid utfart:

  • Vid utfarten, sätt in biljetten. Bilen måste stå intill.
  • Om du har betalat i automaten i terminalbyggnaden går bommen upp. Om du inte redan betalat gör du det i det här steget, med betalkort i kortläsaren.
  • Efter fullgjord betalning går bommen upp och du kan köra ut.

Vilka betalkort accepteras?

Betala enkelt med Visa, Mastercard, American Express och Diners Club

Obs! Statoil-kort eller American Express fungerar inte vid inkörning till långtidsparkeringen. Det går dock att betala med dessa kort vid utfartspelare eller betalautomat precis som vanligt, det vill säga genom att sätta in pappersbiljett och sedan betala med kortet.


Kan jag köpa flera parkeringar samtidigt på samma kreditkort?

Nej. Eftersom ditt betalkort används som in- och utpasseringskort i systemet kan endast en bokning per betalkort och fordon registreras i taget.


Jag reser ofta och kör bil till och från flygplatsen, finns det något rabattsystem för oss som reser ofta?

Nej. Däremot så finns det möjlighet för ditt företag att köpa årskort. Till ett fast pris får du eller ditt företag parkera under ett år.


Hur gör jag om jag vill parkera bilen men att någon annan hämtar upp den?

Tryck för biljett vid infarten. Tänk på att inte använda betalkortet vid infarten om du vill ha med kortet på resan. Den som hämtar bilen måste ha egen nyckel eftersom det inte finns någon bilnyckelöverlämning.


Har ni särskild taxa på parkering för personer med funktionsnedsättning?

Nej, samma priser gäller för personer med funktionsnedsättning som en person utan funktionsnedsättning.


Vad händer om jag tappar bort min parkeringsbiljett?

Tappar du bort din parkeringsbiljett kontaktar du parkeringsservice genom att trycka på telefonsymbolen på någon av betalautomaten i incheckningshallen eller vid utfartsbommen. Parkeringsservice hjälper dig då med parkering på plats.


Vad händer om jag förlorat mitt betalkort vid hemkomsten?

Tryck på telefonknappen vid bomutfarten vid området så får du hjälp.


Hur kontaktar jag parkeringen?

Tryck på telefonknappen vid bomutfarten vid området så får du hjälp.

Telefon: 010-109 68 01
E-post: parkering@swedavia.se


Hur länge får jag parkera bilen?

Maximal parkeringstid kan variera över säsong och produkt, men är aldrig längre än 90 dygn oavsett om du förbokar eller ej. Den kortaste parkeringstiden vid förbokning är 24 timmar.


Glöm inte att låsa och tömma din bil

Glöm inte att låsa och tömma din bil

Swedavia tar inte ansvar för stöld av eller skada på fordon eller egendom som finns i fordon som uppställs på Swedavias parkeringsplatser.


Hur säkert är det att parkera på Swedavias parkeringar?

Samtliga parkeringsytor ronderas av vaktbolag dygnet runt alla dagar samt att Swedavias medarbetare dagligen rör sig på parkeringsytorna.