På denna webbplats använder vi cookies
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
{{importantAnnouncements[0].HeadLine}}
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
Uppdaterad: {{importantAnnouncement.LastUpdated}}

{{importantAnnouncement.Body}}

Weekendparkera från 99 kr/dygn

P1 Långtid

Terminalnära från 99 kr/dygn (ordinarie pris 110 kr/dygn)
2 min till terminal
Erbjudandet gäller endast när du förbokar. Erbjudandet gäller parkering 9 november-17 december 2017 och när du är bortrest 3 dygn (fredag-söndag) eller 4 dygn (torsdag-söndag eller fredag-måndag). Begränsat antal platser till detta pris och du måste boka senast dagen innan planerad infart.
Dölj karta

Långtid

Laddar parkeringar...

Hämta & lämna

På Hämta och lämna-parkeringen står du i max två timmar. Parkeringen är avgiftsbelagd klockan 00-24, alla dagar. Parkeringsautomaterna finns under busstaket.

Laddar parkeringar...
Dölj karta

Funktionsnedsättning

På P2 Hämta & lämna finns det fyra parkeringsplatser för dig med funktionsnedsättning.  Är platserna upptagna parkerar du på P1 Långtid. Du måste kunna visa upp ett särskilt tillstånd för att få parkera.

Laddar parkeringar...

Elbil

Laddar parkeringar...

Avtalsparkering

Parkerar du ofta på Umeå Airport, tecknar du en förmånlig avtalsparkering på P3 Långtid. Välj mellan plats med eller utan motorvärmare.

Laddar parkeringar...
1
Så här förbokar du
Ange datum och tid för in- och utfart, samt eventuell kampanjkod. Systemet visar dig vilka områden och tjänster du kan välja mellan. Klicka på "mer info" för att få veta mer om området eller tjänsten.
2
Gå vidare till betalning
Gå vidare till betalning och ange dina person- och betaluppgifter. När du bokat får du en bokningsbekräftelse via mejl.
3
Spara bekräftelsen
Spara din bekräftelse med QR-kod eftersom den läses av när du ska köra in på parkeringen.

Frågor och svar


Vanliga frågor

Hur långt innan planerad infart kan jag boka parkering?

Normalt cirka 12 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.

 


Kan jag boka med kort varsel?
För de flesta parkeringarna gäller att bokning måste göras senast dagen innan avresa. Kortast tid är 4 timmar före infart under förutsättning att det finns platser kvar.

Måste jag komma exakt den tid som jag angett för parkeringen som jag bokat?
För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Det går bra att köra in upp till 2 timmar före din bokade infart och 6 timmar in på din bokning. Det går även bra att köra ut upp till 3 timmar efter din bokade utfart utan extra kostnad.

Vad händer om jag parkerar för tidigt eller kör ut för sent?

Ordinarie taxa för berört område debiteras vid för tidig infart alternativt för sen utfart. Debiteringen sker vid utfart (se de tider som anges i ovanstående stycke).

Vid för tidig infart behöver incheckning göras manuellt. Tryck på hjälpknappen vid infarten och invänta assistans.


Kan jag förlänga en redan påbörjad bokning?

Nej, det kan man inte göra. Resterande belopp som överstiger den förbokade summan betalar man vid utfart.


Förbokning av parkering

Måste jag boka min parkering?

Nej, du kan köra hit och välja en parkeringsplats på ledigt område. Däremot är kampanjpriser och garanterad plats endast tillgängliga för de som bokar i förväg via webbsidan eller appen. Parkerar du utan en bokning betalar du ordinarie taxa för berört område.


När har parkeringsområdet öppet?
Våra parkeringar och kundtjänst håller öppet alla dagar, dygnet runt.

Hur vet jag om min bokning är genomförd?

En bokningsbekräftelse skickas till din angivna mejladress.


Kan jag avboka eller omboka min parkering?

Gratis avbokning kan ske upp till 24 timmar innan bokad ankomsttid. Ingen återbetalning sker för sen avbokning samt för outnyttjad parkeringstid.

Ombokning kan ske upp till 12 timmar innan bokad ankomsttid.


Betalning

Vilka kort kan jag betala med vid förbokning?

Du kan betala med American Express, Mastercard, Diners och Visa.


Hur betalar jag min förbokade parkering?

Du betalar i samband med att du bokar din parkering. Har du ett betalkort från Nordea måste du aktivera ditt 3D secure.


Hur betalar jag om jag inte har förbokat parkering?

Du kan endast betala med betalkort eller kreditkort.

Vid infart

Steg 1
Biljett: Ta biljett vid bom före infart. Kör in och parkera. Spara biljetten, du betalar den vid hemkomst i automat eller vid utfarten tillsammans med ett betalkort.

Betalkort: Registrera dig med ditt betalkort direkt vid bommen före infart. Din parkering finns då registrerad i vårt system.

Före utfart

Steg 2
Biljett: Betala biljetten i en betalautomat. Sätt i biljetten i automaten och betala med betal- eller bensinkort.

Betalkort: Om du registrerat ditt betalkort vid infart så hoppar du över det här steget.

Vid utfart

Steg 3
Biljett: Sätt i den betalda biljetten i automaten vid bommen. Bommen går upp och du kan köra ut.

Betalkort: Om du har du registrerat ditt betalkort vid infarten, använd samma kort vid utfarten. Betalning med betalkort kräver pinkod. Då dras kostnaden för parkeringen från ditt kort och parkeringen är betald. Observera att har du registrerat en parkering på ditt betalkort vid infarten så kan betalning endast ske vid utfart och betalautomat.


Infart och utfart

Vad gör jag när jag kommer till parkeringen?

Så här gör du när du har bokat parkering och ska parkera på flygplatsen.

Vid infart

  • Åk fram till infartsbommen vid det område som du har bokat.
  • Håll QR-koden för din bokning mot QR-läsaren vid infarten.
  • Din bokning kontrolleras.
  • En biljett printas ut som gäller för din utfart.

Vid utfarten

  • Åk fram till utfartsbommen.
  • Sätt i den biljett du fick vid infarten i betalautomaten.
  • Biljetten kontrolleras och kommer tillbaka ut.
  • Bommen går upp.

Vad gör jag om jag har bokat en parkering, men det lyser fullt vid infarten när jag kommer fram?
Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkerare.

Bokningsuppgifter

Finns det momsuppgifter på min bokningsbekräftelse?

Uppgifter för bokföring och momsräkning finns på bokningsbekräftelsen. Saknar du bekräftelsen eller behöver mer information går det bra att kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller parkering@swedavia.se.


Parkering för dig med funktionsnedsättning

Kan jag boka en plats avsedd för personer med funktionsnedsättning?

Nej, men personer som innehar parkeringstillstånd för rörelsehindrade ges alltid möjlighet att parkera nära terminalen.


Weekendparkera från 99 kr/dygn

P1 Långtid

Terminalnära från 99 kr/dygn (ordinarie pris 110 kr/dygn)
2 min till terminal
Erbjudandet gäller endast när du förbokar. Erbjudandet gäller parkering 9 november-17 december 2017 och när du är bortrest 3 dygn (fredag-söndag) eller 4 dygn (torsdag-söndag eller fredag-måndag). Begränsat antal platser till detta pris och du måste boka senast dagen innan planerad infart.
Dölj karta

Långtid

Laddar parkeringar...

Hämta & lämna

På Hämta och lämna-parkeringen står du i max två timmar. Parkeringen är avgiftsbelagd klockan 00-24, alla dagar. Parkeringsautomaterna finns under busstaket.

Laddar parkeringar...
Dölj karta

Funktionsnedsättning

På P2 Hämta & lämna finns det fyra parkeringsplatser för dig med funktionsnedsättning.  Är platserna upptagna parkerar du på P1 Långtid. Du måste kunna visa upp ett särskilt tillstånd för att få parkera.

Laddar parkeringar...

Elbil

Laddar parkeringar...

Avtalsparkering

Parkerar du ofta på Umeå Airport, tecknar du en förmånlig avtalsparkering på P3 Långtid. Välj mellan plats med eller utan motorvärmare.

Laddar parkeringar...
1
Så här förbokar du
Ange datum och tid för in- och utfart, samt eventuell kampanjkod. Systemet visar dig vilka områden och tjänster du kan välja mellan. Klicka på "mer info" för att få veta mer om området eller tjänsten.
2
Gå vidare till betalning
Gå vidare till betalning och ange dina person- och betaluppgifter. När du bokat får du en bokningsbekräftelse via mejl.
3
Spara bekräftelsen
Spara din bekräftelse med QR-kod eftersom den läses av när du ska köra in på parkeringen.

Frågor och svar


Vanliga frågor

Hur långt innan planerad infart kan jag boka parkering?

Normalt cirka 12 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.

 


Kan jag boka med kort varsel?
För de flesta parkeringarna gäller att bokning måste göras senast dagen innan avresa. Kortast tid är 4 timmar före infart under förutsättning att det finns platser kvar.

Måste jag komma exakt den tid som jag angett för parkeringen som jag bokat?
För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Det går bra att köra in upp till 2 timmar före din bokade infart och 6 timmar in på din bokning. Det går även bra att köra ut upp till 3 timmar efter din bokade utfart utan extra kostnad.

Vad händer om jag parkerar för tidigt eller kör ut för sent?

Ordinarie taxa för berört område debiteras vid för tidig infart alternativt för sen utfart. Debiteringen sker vid utfart (se de tider som anges i ovanstående stycke).

Vid för tidig infart behöver incheckning göras manuellt. Tryck på hjälpknappen vid infarten och invänta assistans.


Kan jag förlänga en redan påbörjad bokning?

Nej, det kan man inte göra. Resterande belopp som överstiger den förbokade summan betalar man vid utfart.


Förbokning av parkering

Måste jag boka min parkering?

Nej, du kan köra hit och välja en parkeringsplats på ledigt område. Däremot är kampanjpriser och garanterad plats endast tillgängliga för de som bokar i förväg via webbsidan eller appen. Parkerar du utan en bokning betalar du ordinarie taxa för berört område.


När har parkeringsområdet öppet?
Våra parkeringar och kundtjänst håller öppet alla dagar, dygnet runt.

Hur vet jag om min bokning är genomförd?

En bokningsbekräftelse skickas till din angivna mejladress.


Kan jag avboka eller omboka min parkering?

Gratis avbokning kan ske upp till 24 timmar innan bokad ankomsttid. Ingen återbetalning sker för sen avbokning samt för outnyttjad parkeringstid.

Ombokning kan ske upp till 12 timmar innan bokad ankomsttid.


Betalning

Vilka kort kan jag betala med vid förbokning?

Du kan betala med American Express, Mastercard, Diners och Visa.


Hur betalar jag min förbokade parkering?

Du betalar i samband med att du bokar din parkering. Har du ett betalkort från Nordea måste du aktivera ditt 3D secure.


Hur betalar jag om jag inte har förbokat parkering?

Du kan endast betala med betalkort eller kreditkort.

Vid infart

Steg 1
Biljett: Ta biljett vid bom före infart. Kör in och parkera. Spara biljetten, du betalar den vid hemkomst i automat eller vid utfarten tillsammans med ett betalkort.

Betalkort: Registrera dig med ditt betalkort direkt vid bommen före infart. Din parkering finns då registrerad i vårt system.

Före utfart

Steg 2
Biljett: Betala biljetten i en betalautomat. Sätt i biljetten i automaten och betala med betal- eller bensinkort.

Betalkort: Om du registrerat ditt betalkort vid infart så hoppar du över det här steget.

Vid utfart

Steg 3
Biljett: Sätt i den betalda biljetten i automaten vid bommen. Bommen går upp och du kan köra ut.

Betalkort: Om du har du registrerat ditt betalkort vid infarten, använd samma kort vid utfarten. Betalning med betalkort kräver pinkod. Då dras kostnaden för parkeringen från ditt kort och parkeringen är betald. Observera att har du registrerat en parkering på ditt betalkort vid infarten så kan betalning endast ske vid utfart och betalautomat.


Infart och utfart

Vad gör jag när jag kommer till parkeringen?

Så här gör du när du har bokat parkering och ska parkera på flygplatsen.

Vid infart

  • Åk fram till infartsbommen vid det område som du har bokat.
  • Håll QR-koden för din bokning mot QR-läsaren vid infarten.
  • Din bokning kontrolleras.
  • En biljett printas ut som gäller för din utfart.

Vid utfarten

  • Åk fram till utfartsbommen.
  • Sätt i den biljett du fick vid infarten i betalautomaten.
  • Biljetten kontrolleras och kommer tillbaka ut.
  • Bommen går upp.

Vad gör jag om jag har bokat en parkering, men det lyser fullt vid infarten när jag kommer fram?
Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkerare.

Bokningsuppgifter

Finns det momsuppgifter på min bokningsbekräftelse?

Uppgifter för bokföring och momsräkning finns på bokningsbekräftelsen. Saknar du bekräftelsen eller behöver mer information går det bra att kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller parkering@swedavia.se.


Parkering för dig med funktionsnedsättning

Kan jag boka en plats avsedd för personer med funktionsnedsättning?

Nej, men personer som innehar parkeringstillstånd för rörelsehindrade ges alltid möjlighet att parkera nära terminalen.