Gå till innehåll

Parkering

1
Så här förbokar du
Ange datum och tid för in- och utfart, samt eventuell kampanjkod. Systemet visar dig vilka områden och tjänster du kan välja mellan. Klicka på "mer info" för att få veta mer om området eller tjänsten.
2
Gå vidare till betalning
Gå vidare till betalning och ange dina person- och betaluppgifter. När du bokat får du en bokningsbekräftelse via mejl.
3
Spara vägbeskrivningen
Spara gärna ut karta och vägbeskrivning för att lättare hitta till din parkering.

Frågor och svar


Vanliga frågor

Jag har bokat men tog en biljett vid infarten, vad gör jag nu?

När du ska åka ut, kontakta kundtjänst via snabbtelefonen vid utfarten så hjälper de er ut efter att ha kontrollerat din bokning. Betala inte med den biljetten som du tog vid infarten.


Hur långt innan planerad infart kan jag boka parkering?

Normalt cirka 12 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.

 


Kan jag boka med kort varsel?

Du kan inte boka parkering om du har tänkt att anlända till parkeringen inom 1 timme.


Måste jag komma exakt den tid som jag angett för parkeringen som jag bokat?

För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Du kan inte boka parkering om det är mindre än 2 timmar till din planerade infart. Det är möjligt att köra ut från parkeringen upp till 3 timmar efter din bokade utfart utan extra kostnad.


Vad händer om jag parkerar för tidigt eller kör ut för sent?

Ordinarie taxa för berört område debiteras vid för tidig infart alternativt för sen utfart. Debiteringen sker vid utfart (se de tider som anges i ovanstående stycke).


Kan jag förlänga en redan påbörjad bokning?

Nej, det kan man inte göra. Resterande belopp som överstiger den förbokade summan betalar man vid utfart.


Vad blir kostnaden om jag kommer hem senare än vad jag angivit när jag bokade min parkering?

Om den förbokade parkeringstiden överskrids debiteras en tilläggsavgift upp till maximal ordinarie tim- och dygnsavgift. Tilläggsavgiften debiteras direkt med kort vid bommen vid utfarten från parkeringen.


Hur länge får jag parkera bilen?

Maximal parkeringstid kan variera över säsong och produkt, men är aldrig längre än 90 dygn oavsett om du förbokar eller ej. Den kortaste parkeringstiden vid förbokning är 24 timmar.


Är parkeringsplatserna platsspecifika när jag har förbokat min parkering?

Platserna är inte platsspecifika. På några av våra parkeringar är vissa platser förhyrda eller reserverade för särskilda tillstånd och de är tydligt uppmärkta med skyltning som påvisar det. Utöver de platserna kan man stå på valfri ledig plats.


Förbokning av parkering

Måste jag boka min parkering?

Nej, du kan köra hit och välja en parkeringsplats på ledigt område. Däremot är kampanjpriser och garanterad plats endast tillgängliga för de som bokar i förväg via webbsidan eller appen. Parkerar du utan en bokning betalar du ordinarie taxa för berört område.


När har parkeringsområdet öppet?
Våra parkeringar och kundtjänst håller öppet alla dagar, dygnet runt.

Hur vet jag om min bokning är genomförd?

En bokningsbekräftelse skickas till din angivna mejladress.


Kan jag avboka eller omboka min parkering?

Gratis avbokning kan ske upp till 2 timmar innan bokad ankomsttid. Ingen återbetalning sker för senare avbokning eller för outnyttjad parkeringstid.

Ombokning kan ske upp till 2 timmar innan bokad ankomsttid.


Betalning

Vilka kort kan jag betala med vid förbokning?

Du kan betala med American Express, Mastercard och Visa.


Hur betalar jag min förbokade parkering?

Du betalar i samband med att du bokar din parkering.


Hur betalar jag om jag inte har förbokat parkering?

När du inte har förbokat din parkering betalar du med betal- eller bensinkort vid in- och utfart. En kvittoknapp finns vid utfarten.

Gör så här:

  • Tryck för biljett vid infart och betala med betal- eller bensinkort vid utfart.
  • Tryck för biljett vid infart och betala med betal- eller bensinkort i betalautomat som finns inne i terminalen.

Kan jag få ett kvitto i efterhand?

Din bokningsbekräftelse fungerar som ett kvitto. Om du inte har sparat den kan du kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller via parkering@swedavia.se så hjälper de dig.


Jag fick betala vid utfarten trots att jag har en bokning, hur gör jag nu?

Kontakta vår kundtjänst 010-109 68 00 eller via e-post så hjälper de dig. Du kan även fylla i följande blankett och skicka den till parkering@swedavia.se.


Infart och utfart

Vad gör jag när jag kommer till parkeringsplatsen?

Kontrollera att du befinner dig på rätt parkeringsområde, det vill säga det område som du bokat.

Kör fram mot bommen och invänta medan systemet läser av och identifierar ditt fordons registreringsnummer. Bokningen identifieras, en infartsbiljett produceras automatiskt och bommen går upp.

Tryck inte för biljett då din biljett produceras automatiskt efter att systemet identifierat fordonets registreringsnummer.

Skulle något inte fungera, vänligen tryck på knappen med telefonsymbol och invänta assistans. Vi är bemannade dygnet runt för att kunna stå till hands och hjälpa dig.

Parkeringskarta


Vad gör jag om jag har bokat en parkering, men det lyser fullt vid infarten när jag kommer fram?

Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkörer.


Vad händer om jag parkerar på fel parkeringsområde?

Du debiteras då enligt ordinarie pris för det område du parkerat på. Var därför mycket noga med att kontrollera att du befinner dig på rätt parkeringsyta. Kontakta gärna kundtjänst via snabbtelefonen vid infarten. Då får du bekräftat att du har kommit till den parkering som du har bokat, om det råder tvivel av någon anledning. Ange då namnet på det parkeringsområde som du har bokat plats på.


Kan jag köra ut och sedan komma tillbaka in igen?

Nej, bokningen som görs är för en kontinuerlig parkering. Du kan inte åka ut och sedan in igen på samma bokning. När du har kört ut är bokningen förbrukad.


Bokningsuppgifter

Finns det momsuppgifter på min bokningsbekräftelse?

Uppgifter för bokföring och momsräkning finns på bokningsbekräftelsen. Saknar du bekräftelsen eller behöver mer information går det bra att kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller parkering@swedavia.se


Parkering för dig med funktionsnedsättning

Kan jag boka en plats avsedd för personer med funktionsnedsättning?

Nej, men personer som innehar parkeringstillstånd för rörelsehindrade ges möjlighet att parkera nära terminalen.


Avtalsparkering

Var ligger avtalsparkeringen?

Avtalsparkeringen finns på utomhusparkeringen. Platserna är skyltade med "Förhyrd parkering". 


Vilken plats får jag?

Du parkerar på valfri ledig plats som är skyltat med Förhyrd parkering.


Hur identifierar jag mig?

Identifieringen sker via ett parkeringskort utställt av Bromma Stockholm Airport. Kortet gäller för en parkeringsplats, det är inte kopplat till ett och samma fordon.


Om det skulle vara något problem vid infarten till området eller borttappat kort?

Om det skulle uppstå fel vid in- eller utpasseringen, tryck på telefonknappen på bommen så kopplas du till parkeringens kundtjänst. Om du har tappat ditt parkeringskort, var vänlig kontakta oss.


Glöm inte att låsa och tömma din bil

Glöm inte att låsa och tömma din bil

Swedavia tar inte ansvar för stöld av eller skada på fordon eller egendom som finns i fordon som uppställs på Swedavias parkeringsplatser.


Hur säkert är det att parkera på Swedavias parkeringar?

Samtliga parkeringsytor ronderas av vaktbolag dygnet runt alla dagar samt att Swedavias medarbetare dagligen rör sig på parkeringsytorna.